22.02.2011
Gaming

Game soundtrack OneBigAlbum schiet haar goede doel vermoedelijk voorbij

By: Patrick Smeets

BlogGaming
game-soundtrack-onebigalbum-schiet-haar-.jpg
game-soundtrack-onebigalbum-schiet-haar-.jpg

Dat OneBigAlbum een lovenswaardig initiatief is mag duidelijk zijn: nadat OneBigGame al downloadpuzzelaar Chime, iPhone muziekshooter WinTa en andere games op de markt bracht om goede doelen te steunen gooien ze het nu over een andere boeg met een soundtrack-verzamelaar waarvan de opbrengsten andermaal naar de minder bedeelden onder ons zullen gaan. Maar is het wel de moeite om deze compilatie uit te brengen? Zijn er genoeg mensen die gamemuziek genoeg waarderen om ‘m te kopen? Natuurlijk, de soundtrack van Civilization IV heeft onlangs een Grammy gewonnen, dus de acceptatie van de muziek is er. Of zich dat in sales gaat vertalen, dat weet ik zo net nog niet.

Aan de muziek zal het niet liggen: met nummers van componisten die aan games als Deus Ex, Dead Space 2, Alien Breed, God of War, Command & Conquer: Red Alert, Brütal Legend en Fairytale Fights gewerkt hebben zijn de kwalificaties niet de minste, maar het gaat wel om nummers die speciaal voor OneBigAlbum zijn gemaakt en dus geen ‘best of’-verzameling met tunes die gamers zullen herkennen uit hun speelverleden. En is het dan genoeg om die namen er aan verbonden te hebben?

Want wat ik voornamelijk mis zijn Japanners en echte kanonnen: waar is Nintendo’s übercomponist Koji Kondo? Final Fantasy’s Nobuo Uematsu? Akira Yamaoka (Silent Hill) of Michiru Yamane (Castlevania)? Martin O’Donnel van Halo? Of alternatieve musici die echt een eigen stijltje hebben, zoals Katamari Damacy’s Yu Miyake? Of Kow Otani, die Shadow of the Colossus nog emotioneler maakte dan de gameplay het al deed? Los van dat een aantal van deze mijn persoonlijk favoriete componisten zijn hebben ze zich ook al in meerdere games bewezen en is het jammer dat OneBigGame ze niet heeft kunnen betrekken bij dit mooie project. Want ik neem toch aan dat ze het zeker geprobeerd hebben.

Wat dat betreft is de industrie als geheel nog niet zover dat dit soort initiatieven breed gedragen worden en zijn we toch vooral afhankelijk van individuele acties die in het kader van initiatieven als Penny Arcade’s Child’s Play gedaan worden. Ik hoop natuurlijk dat er een hele hoop uitkomt voor OneBigGame, maar de cynicus in mij zegt dat dit meer ‘leuk idee’ zal zijn dan ‘mooie opbrengst.’

Share this post