Gaming23.09.2010

Het nieuwe marketen: Downloadgame vervangt miljoenencampagne


Het was een opvallend bericht van Capcom: volgens de Japanse uitgever heeft het uitbrengen van betaalde demo Dead Rising: Case Zero op Xbox Live Marketplace meer impact (of in ieder geval exposure) gehad dan een grote TV-campagne met een miljoenenbudget zou hebben voor de dit weekend uitkomende Dead Rising 2. Dat is groot nieuws, omdat het -mits waar- zonder meer het begin gaat zijn van een nieuwe trend in console gaming.

het-nieuwe-marketen-downloadgame-vervang.jpg
het-nieuwe-marketen-downloadgame-vervang.jpg

Want even goede vrienden: Case Zero is al meer dan een half miljoen keer gedownload, wat neerkomt op een slordige anderhalf miljoen dollar, als we heel voorzichtig rekenen. Opbrengst, dus, die gezien de marginale kosten die gemoeid zijn met deze extra content voor Dead Rising 2 (want zo moet je het zien qua inspanning) er vermoedelijk al voor hebben gezorgd dat de kosten lang en breed weggepoetst zijn in de grote Dead Rising 2-Excel die Capcom gaat maken.

Zoals ik bij de review al zei: Case Zero is gewoon DLC die voor de release van de game uitgebracht wordt. Daardoor snijdt het mes aan vele kanten, want nu dat Dead Rising 2 vanaf dit weekend te koop is zal het niet ophouden voor Case Zero. Er gaan altijd mensen zijn de game zullen leren kennen en liefhebben en die zullen dan achteraf nog eens gaan kijken hoe die proloog precies verloopt. Voor €5 wil je dat nog wel doen, wat mijns inziens ook de perfecte prijs is voor zo’n betaalde demo. Alles meer dan dat voelt als naaierij, al zullen er ook al mensen zijn die het al te ver vinden gaan zoals het nu is.

Maar het heeft toch echt voordelen: de investering in het stukje game (beetje jammer dat mini-game te veel slechte connotaties met zich meebrengt, was een perfecte naam voor dit soort dingen) is niet voor niets, je doubleert nergens de game waar het je voor warm maakt, je krijgt een ander stukje verhaal mee dat anders misschien gesneuveld was in de planning (want laten we elkaar vooral de illusie ontnemen dat die dingen ‘gewoon’ in de game hadden gezeten als niemand dit idee had gehad) en niet onbelangrijk: het is, zoals Capcoms UK product manager Karl Reader zegt “een goed idee om een aantal kleinere projecten te hebben met de steeds groter wordende budgetten en risico’s in het ontwikkelen van games. We zien dit als een voorbode van het episodische gamen.”

Of dat zo is wil ik nog wel betwijfelen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor ontwikkelaars een goed idee is om dit concept opte volgen. En dan niet alleen als de game er al aan komt, maar zelfs als ze willen kijken of een nieuwe game met een nieuw IP zou kunnen aanslaan. Ontwikkelaars maken toch vaker een zogenaamde ‘vertical slice’ om uitgevers te strikken, dat is een compleet uitgewerkt stukje game dat laat zien waarom je de volledige game zou moeten willen spelen, dus met de basisprincipes er allemaal in. Sound familiar?

In een business die moet zien om te gaan met een markt die heel erg veel te verduren heeft van de kleine hapjes-cultuur op telefoons, free-to-play alternatieven op internet en een algehele neiging van mensen om niet te snel 50 euro op tafel te leggen voor iets waarvan ze niet al zeker zijn voordat ze het kopen is dit een idee dat -hoewel het misschien een gemakkelijke manier lijkt om even snel wat extra geld te rapen ten koste van de consument- ook voor ons als spelers voordelen gaat hebben, maar dat kan pas bewezen worden als het mooie games oplevert die zonder zo’n constructie niet gemaakt zouden zijn.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Capcom

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

Resident Evil 2 was een topgame in 1996, maar dat wilde niet automatisch zeggen dat de remake van dit jaar ook zo goed zou worden. Capcom is fifty-fifty als het gaat om het terughalen van hun oudere titels: óf het gaat...

Gaming10.03.2019

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

PS4 review
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

Monster Hunter is een ding op zichzelf: waanzinnig populair in Japan, nooit doorgebroken in het Westen en voor de meeste mensen iets waar ze heel ver vandaan van willen blijven. Terecht ook. Behalve een paar gekkies die...

Gaming07.02.2018

Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

PS4 review
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

EVO is het grootste vechtspellentoernooi ter wereld. Het wordt elk jaar in juli gehouden in Las Vegas en daar komt de absolute top van de digitale vechtjassen bij elkaar om te zien wie het allerbeste is. Het is het onoff...

Gaming17.07.2017

Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Het is wel weer mooi geweest, nu. Na de 'gewone' Street Fighter IV, Super, en Arcade Edition 2012 is nu met Ultra Street Fighter IV de laatste update gekomen voor Capcom's fenomenaal vechtspel uit 2007(!) alweer. Zeven j...

Gaming09.06.2014

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

Capcom bestaat 30 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. Nu zijn er meerdere dingen gepland op allerlei verschillende vlakken, maar één van de vermoedelijke resultaten uit die feeststemming ligt heel dicht bij hui...

Gaming19.12.2013

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

En de beste verkopende Capcom game is…

Capcom lijkt weer een beetje bekomen te zijn van de slechte kwartaalcijfers van drie maanden terug. Allemaal dankzij het in Japan uitstekende verkopende Monster Hunter 4. Het meest opmerkelijkste nieuws zit hem echter...

Gaming02.11.2013

En de beste verkopende Capcom game is…

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Aan al het goede komt een einde, ook aan de Kickstarter van Mighty No. 9. Maar wat een eindsprint. Dachten we van het weekeinde nog dat ze hun doelen voor een Xbox One, PS4 en handheld versie niet zouden halen, nu bli...

Gaming02.10.2013

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Mighty No. 9 komt naar de consoles

Het gaat voorspoedig met onze favoriete kickstarter. Keiji Inafune’s Mighty No.9 behaalde deze week zijn zesde doel: een versie voor de Xbox 360, PS3 en de Wii U. We kunnen inmiddels wel stellen dat Capcom het bij h...

Gaming19.09.2013

Mighty No. 9 komt naar de consoles