Uit het Nationaal Gaming Onderzoek van Newzoo blijkt dat het spelen van games op sociale netwerken voor een grote groei van het aantal ‘casual gamers’ heeft gezorgd. Het onderzoek wordt ondersteund door de bevindingen van casual games-aanbieders zoals Zylom by RealGames. Daarom stelt het Nederlandse bedrijf nu ook casual games ter beschikking op Facebook.
Het onderzoek van Newzoo is uitgevoerd in de belangrijkste markten voor casual gaming in westerse landen, waaronder ook Nederland. Het onderzoek wijst uit dat sociale netwerken een grote reden zijn voor de populariteit van casual gaming. Het merendeel van de mensen die actief is op sociale netwerken speelt ook spellen op specifieke websites voor casual gaming. Nederland is daarbij met 80% koploper vergeleken met landen zoals Groot-Brittannië (71%), Duitsland (53%), Frankrijk (62%) en België (68%).
Dankzij de opkomst van sociale netwerksites zoals Facebook, is ook het aantal vrouwelijke gamers sterk gegroeid in de afgelopen jaren. Vrouwen tussen de 20-50 jaar staan ook wel bekend als voorlopers in het gebruik van sociale media en besteden beduidend meer tijd aan sociale netwerken dan mannen. “Aangezien Zylom zich op vrouwen richt, is het voor ons de reden om meer dan 200 Facebook-games te lanceren in 8 verschillende talen, zoals Nederlands, Frans en Duits,” aldus Madelon Fortuin, General Manager Advertising Sales Europe van Zylom by RealGames. “Iedereen met een Facebook-account kan gebruik maken van de Zylom Games app. Via deze app kunnen gamers hun favoriete spellen met elkaar delen. Daarnaast kunnen zij hun scores posten en andere spelers uitdagen om deze scores te verbeteren.“
Peter Warman, managing director bij Newzoo: “Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat er niet zoiets bestaat als ‘de typische casual gamer’. 70-90% van alle gamers speelt regelmatig casual games. Dat betekent dat zelfs hardcore-gamers die bijvoorbeeld World of Warcraft of Call of Duty Black Ops spelen, dikwijls casual games spelen. Doordat games steeds meer een onderdeel van het dagelijks leven worden, is er voor ieder gametype wel een tijdstip en situatie waarin eenvoudig te spelen games kunnen worden gespeeld, ongeacht het platform.“