Gaming01.08.2013

Rustige zomer voor Sony. Blijkt ook uit kwartaalcijfers.


Terwijl Microsoft een buitengewoon hectische zomer beleeft, lijkt de sfeer bij Sony bijna sereen. Dat blijkt ook uit de cijfers van het eerste kwartaal. De consolegigant meldt deze week dat de winst vergeleken met vorig jaar bijna hetzelfde is gebleven. Alleen in de onderzoeksdivisie was het spannend. Dankzij de aankomende PS4 verviervoudigden de kosten.

rustige-zomer-voor-sony-blijkt-ook-uit-k.jpg
rustige-zomer-voor-sony-blijkt-ook-uit-k.jpg

Vandaag maakte Sony zijn financiële resultaten van het eerste kwartaal van 2013 bekend. Veel veranderingen waren er niet te bespeuren. Door mindere console en handheld verkopen daalde de winst licht van 898 miljoen naar 897 miljoen euro. Wel stegen de kosten flink. Vorig jaar gaf het Japanse bedrijf nog 26 miljoen uit, dit jaar was het 112 miljoen euro. Uiteraard komt dit door de ontwikkeling en lancering van de PS4. Gelukkig voor Sony ging ook de verkoop van games flink omhoog: 64 miljoen titels tegen 43 miljoen vorig jaar.

De tegenvallende verkopen zijn niet zo vreemd als we naar de concurrentie kijken. De PS2 en PS3 gingen in een kwartaal 1,1 miljoen keer over de toonbank (hoeveel ze apart verkochten is niet bekend). Beduidend minder dan vorig jaar: 2,8 miljoen  keer. De Xbox 360 gaat echter ook niet zo rap. Dit kwartaal sleten de winkeliers wereldwijd 1 miljoen units. De Wii en de Wii U deden het nog minder: respectievelijk 0,21 en 0,06 miljoen. Nintendo bleek echter de winnaar: de 3DS verkocht 1,4 miljoen maal. Het bedrijf sloot haar kwartaal daarom met een hogere winst af.

De oorzaak zou dus een dalende interesse in de huidige generatie kunnen zijn. Sommigen denken echter dat Sony expres consoles achter houdt vanwege een aankomende prijsdaling. Schaarste creeërt extra vraag, zo luidt de gouden verkoopregel. Daarnaast zal niet iedereen gelijk een PS4 aanschaffen, dus de PS3 zou met een prijsdaling heel goed kunnen meeprofiteren. Sony zegt in ieder geval uit te kijken naar het eerste kwartaal van 2014 waar ze een ‘aanzienlijk hogere winst’ verwachten.

Ze lijken in ieder geval een rustige zomer te beleven. Het zal vanwege de lancering van de PS4 geweldig hectisch zijn op kantoor, maar Sony heeft niet met negatieve pers te kampen. Dat komt vooral omdat ze niet de tactiek van Microsoft volgen. Daarnaast hebben ze een goede relatie met klant en developers opgebouwd. Veel zwaar nieuws lijkt er ook niet te melden. PS3 headsets kunnen ook de PS4, een grappig verhaal over een prototype controller en Sony komt met nieuwe titels op de komende GamesCom.

Misschien lijkt het iets te rustig. Ons verhaal over Sony’s gebrek aan visie kan de prullenbak in – aangezien Microsoft’s visie daar ook ligt – maar ons punt over te weinige exclusives staat nog steeds. Het is te hopen voor hen dat er op de Keulse beurs flink wat worden getoond.  Ook moet de tanende interesse in de PS Vita Sony zorgen baren. De handheld lijdt duidelijk onder een gebrek aan nieuwe titels. En vergeet niet dat Microsoft wel heel snel hun fouten terugdraait.

Toch zijn de pers en de hardcore gamer voorlopig meer over de PS4 te spreken dan over de concurrentie – en dat moet zeker een prettig gevoel geven. Het 100 dollar prijsverschil helpt natuurlijk ook een handje. We blijven echter terughoudend. Pas als volgend jaar de eerste harde cijfers binnen zijn, kunnen we voorzichtig een winnaar aanwijzen. Tot dan blijven we sceptisch over alle voorspellingen. We genieten natuurlijk wel volop van deze spannende tijden.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Verder lezen over Sony

Sony belooft geen 8K-ervaring meer op PlayStation 5

Als je een 8K-televisie hebt, dan is het tof om daar ook 8K-films, series en games op te spelen. Echter wordt dat laatste je een stuk moeilijker gemaakt, want Sony lijkt 8K toch niet te gaan ondersteunen op PlayStation 5.

Gaming07.06.2024

Sony belooft geen 8K-ervaring meer op PlayStation 5

Venom is terug in zijn voorlopig laatste film

Venom: the Last Dance draait vanaf 25 oktober dit jaar in de bioscoop en wordt het laatste deel van de trilogie.

Entertainment04.06.2024

Venom is terug in zijn voorlopig laatste film

Sony wil laten zien wat toegankelijkheid is en doet dat zo

Toegankelijkheid is belangrijk, maar het wordt vaak vergeten waardoor mensen met een visuele uitdaging bijvoorbeeld niet goed gebruik kunnen maken van tech. Sony zet zich hiervoor in.

Gadgets17.05.2024

Sony wil laten zien wat toegankelijkheid is en doet dat zo

Sony draait controversiële keuze voor Helldivers 2 toch weer terug

Sony had wilde plannen met PSN en Helldivers 2, maar na een reviewbom op Steam en veel negatieve feedback in het algemeen draait het 't terug.

Gaming06.05.2024

Sony draait controversiële keuze voor Helldivers 2 toch weer terug

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

De Handycam was voor camcorders wat Chocomel is voor chocolademelk. Het was dé bekende camcorder, en hij werd gemaakt door Sony. De camcorder is nu vrijwel volledig verdwenen, op wat retrofans na, maar er zijn decennia...

Gadgets18.03.2024

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

Ode aan de camcorder
​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

PlayStation 5 is een tegenvaller gebleken voor Sony. De console heeft de verkoopdoelen niet gehaald en voor Sony is het wel een beetje klaar met de console. Het wilde 25 miljoen PlayStation 5’s verkopen dit jaar (en di...

Gaming15.02.2024

​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

Een paar keer per jaar komt Sony met een grote streamingvideo waarin het vanalles laat zien wat eraan komt in de komende periode. Gisteren was het ook zover, en hoeveel er veel was gelekt, zijn er ook wat verrassingen te...

Gaming01.02.2024

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Aibo: zegt het jou iets? Waarschijnlijk heb je er wel eens eentje gezien. Aibo is de robothond van Sony. Hij werd geïntroduceerd in 1999, maar met de eerste Aibo was de kous niet af, er volgden er meer. We stappen in de...

Technology29.01.2024

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Maar hij is niet dood hoor