Social Media17.12.2013

Facebook test het automatisch afspelen van video ads


facebook-test-het-automatisch-afspelen-v.jpg
facebook-test-het-automatisch-afspelen-v.jpg

Sinds vorige maand test Facebook een nieuwe, gemakkelijkere, manier om videos te bekijken die door vrienden gedeeld zijn. Zonder op de video te hoeven klikken of tikken komen ze tot leven in het nieuwsoverzicht en spelen ze automatisch af zonder geluid. Uit de test bleek dat automatisch afgespeelde video’s 10% vaker werden bekeken, geliket, gedeeld of van commentaar werden voorzien. Het is dus een betere ervaring voor gebruikers en het leidt tot meer engagement.

Deze week begint het sociale netwerk met het testen van video’s voor adverteerders. Meeslepend beeld, geluid en beweging zijn vaak onderdeel van grote marketingcampagnes, met name wanneer merken veel aandacht willen trekken voor korte tijd. 

Of het nu om het lanceren van een nieuw product of het veranderen van merksentiment gaat, dit videoformat is een ideale manier voor marketeers die op zoek zijn naar manieren om een grote indruk achter laten en voor gebruikers die meer interessante content in hun nieuwsoverzicht willen.

Voor deze test werkt Facebook samen met Summit Entertainment en Mindshare om een serie video’s te promoten voor de verwachte film DivergentEen groep gebruikers zal deze videos in het nieuwsoverzicht zien op mobiel en desktop. Zo gaat het in zijn werk:

  • Gebruikers hoeven niet te klikken of tappen om een video te laten afspelen. Videos beginnen direct te spelen als ze op het scherm verschijnen – zonder geluid. Dit is vergelijkbaar met videos die door vrienden gedeeld worden. Als je de video niet wil bekijken scroll je er gewoon voorbij.
     
  • Als gebruikers op de video klikken zal deze fullscreen getoond worden, het geluid bij de video zal dan ook afgespeeld worden.
     
  • Op mobiele apparaten zijn video’s die automatisch beginnen te spelen van tevoren gedownload, mits het toestel op Wi-Fi is aangesloten. De video’s zullen dus niet van de databundel van de gebruiker gebruik maken.

Deze informatie geldt niet voor iedere videoadvertentie of pagina updates met video op Facebook: “deze vorm van adverteren voldoet aan specifieke behoeften van specifieke marketeers met bepaalde doelstellingen. Facebook blijft in de toekomst werken aan deze nieuwe manier voor merken om de beste ervaring voor gebruikers en marketeers te kunnen blijven bieden.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt