Social Media12.06.2013

De highlights van het eerste Facebook marketing congres deel 2


Tijdens het Facebook Marketing Congres afgelopen dinsdag in de Jaarbeurs Utrecht werd weer eens duidelijk dat het gaat om content en advertising. Facebook groeit nog altijd! De groei vlakt echter wel wat af in Nederland. Momenteel zijn er zo’n 7,6 miljoen Nederlanders geregistreerd op Facebook. Door de diverse sprekers werd meerdere malen het belang van mobiel aangehaald. Dit is natuurlijk geen verassing gezien het toenemende gebruik van Facebook op een mobile device. Facebook mobiel groeit 13% per kwartaal en het mobiel bezoek van Facebook campagnes stijgt met 200%.

de-highlights-van-het-eerste-facebook-ma-1.jpg
de-highlights-van-het-eerste-facebook-ma-1.jpg

Het creëren van content is niet zo moeilijk aldus Robert Roggers. Je post moet uiteraard aansluiten bij de doelgroep, het merk en voldoen aan de basisbehoeften van de media consumption insight. Aan de hand van aansprekende voorbeelden liet hij zien hoe je gebruik kunt maken van de 6-tal basisbehoeften:

  1. 1. Inspireer of help mij! Denk hierbij aan het geven van tips, achtergrondinformatie en suggesties.

  2. 2. Vermaak mij! Bij het plaatsen van post kun je dus gebruik maken van humor, nostalgie, puzzels en of raadsels.

  3. 3. Ik ben bijzonder! Informeer je fans eerder! Deel productintroducties of biedt bepaalde acties exclusief aan.

  4. 4. Ik sta ergens voor! Geef je fans suggesties en ideeën waar ze zich mee kunnen identificeren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld tegelwijsheden en of lifestyle posts.

  5. 5. Ik heb een mening! Deel feiten en kennis (trivia).

  6. 6. Ik ben nieuwsgierig! Geef je fans een kijkje in de keuken. Deel feiten en lijstjes. Deel bijvoorbeeld je Top 10 beste… of top 5 leukste…. Communiceer ook je eigen nieuwsfeiten en probeer zoveel mogelijk in te spelen op de actualiteit en het gesprek van de dag!

Het belangrijkste is dat je vooral niet te moeilijk moet denken. Naast gezond verstand en een beperkte mate van creativiteit moet je vooral kijken naar de consumption insight.

screen-shot-2013-06-12-at-2-59-53-pm.jpg
screen-shot-2013-06-12-at-2-59-53-pm.jpg

Is dit het niveau? Ja dit is het niveau!

Charlotte Krijger gaf in haar presentatie aan dat het gaat om het spel van verleiding. Je zult als merk / fanpage een lange termijn relatie op moeten bouwen. Het vergaren van 10.000 fans is relatief makkelijk. Het daadwerkelijk winnen van dit verleidingsspel is vele malen uitdagender. Ze gebruikte als metafoor SEX (social engagement Xfactor). Alles start met een strategie en een duidelijk insight analyse voor een onvergetelijke eerste indruk. Uiteindelijk is het een day to day spanningsveld waarin je de grenzen moet opzoeken. Praat met elkaar, zoek de randjes op en haal het beste in elkaar naar boven. Overwin een mogelijk crisis door het luisteren naar je fans en hen te blijven verassen. Weet wat je fans willen? Durf te experimenteren en ben onderscheidend. Investeer in een lange termijn relatie in plaats van een one night stand. Uiteindelijk is het huwelijk met goede SEKS 1 groot feest!

foto-sex-dus.jpg
foto-sex-dus.jpg

SEX (Social Engagement Xfactor)

Facebook advertising is een must aldus Pieter Voogt. Eigenlijk dwingt Facebook je om te gaan adverteren. Dit komt omdat gemiddeld slechts 16% van je fans je Facebook post zien. Meer fans is uiteraard “gezelliger” op de fanpage. Het gaat echter zoals al vaker gezegd over loyale fans. Alle inspanningen doe je uiteindelijk voor deze groep fans. De zogenaamde succes fans, fans die enkel fan zijn vanwege de Ipad actie, zijn veelal verspilde moeite. Het zijn de loyale fans die je merk of product delen en dus daadwerkelijk voor jouw als ambassadeur optreden. Facebook heeft momenteel zo’n 27 verschillende advertentie typen. Facebook is echter continue in beweging en de verwachting is dat er einde van het jaar slechts de helft nog van over is. Van belang is dat je veel experimenteert en de verschillende mogelijkheden test! Denk hierbij aan: advertentietype, advertentieteksten, doelgroepen, type device en de afbeelding. Belangrijk is te realiseren dat de afbeelding voor 70% het succes van de advertentie bepaald. Pieter geeft in zijn presentatie aan dat we vooral de verschillende advertentie mogelijkheden voor mobiel en de location based advertenties in de gaten moeten houden. Belangrijks is verder dat je als marketeer meet en rapporteert met de juiste KPI’s. Gaat het in de campagne om het aantal views, app users, likes of website conversies? Dit voorkomt veel onnodige discussies!

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt