Facebook succesverhalen: Shopping, Fashion en Open Graph

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook succesverhalen: Shopping, Fashion en Open Graph

Volgens Facebook is shopping & fashion een van de snelst groeiende categorieën binnen de Timeline-apps geworden. De bedrijven in die tak trekken volgens Austin Haugen, Product Manager bij Facebook, een nieuwe soort gebruiker aan – shopaholics en fashionista's.

"Sociale apps zijn een wereldwijd verschijnsel, halen genoeg geld binnen en zijn zowel op het web als op mobiele apparaten te vinden. De apps trekken meer mensen naar de websites en het gebruik van Open Graph zorgt voor meer mobiele downloads van de apps," aldus Haugen.

Een voorbeeld van een succesvolle Facebook app van Nederlandse makelij is Fashiolista: de online community voor fashion-inspiratie zag het verkeer van Facebook naar de site met 200% toenemen na één maand Open Graph gebruik. In de daaropvolgende maanden werd dit zelfs 300%. De laatste tijd komt bijna een derde van alle nieuwe gebruikers via Open Graph.

Andere succesvolle verhalen zijn:

• Fab: de Daily Design app van Fab zag haar gebruikersaantal stijgen van 1.8 millioen naar meer dan 4.5 millioen, sinds de lancering met Open Graph in januari. Daarnaast komt dagelijks zo'n 20 tot 40% van het verkeer op de site via Facebook.

• Pose: Style app Pose kende sinds de lancering met Open Graph een vertienvoudiging van het aantal dagelijkse aanmeldingen. Per maand worden er 40 millioen 'poses' bekeken, voor de lancering met Open Graph waren dit er ongeveer 10 millioen.

• Giantnerd: de verkoper van outdoor producten integreerde met Open Graph en zag het verkeer via Facebook toenemen met 214%. Giantnerd zag ook dat het aantal nieuwe gebruikers dat zich via Facebook aanmeldde steeg met 69%. Bovendien besteden gebruikers die gekoppeld zijn aan Facebook gemiddeld 18% meer dan de gemiddelde koper.

• Lyst: de sociale shoppingsite Lyst zag het aantal gebruikers verdubbelen en het verkeer meer dan verdubbelen na de lancering met Open Graph. Mensen die via Facebook op Lyst komen besteden gemiddeld 50% meer tijd op de website dan anderen. Er wordt meer via Facebook gekocht dan via alle andere sociale netwerken samen.

De beste methodes?

- Gebruik een call to action: Laat een duidelijke call to action zien om mensen aan te moedigen de app te gebruiken en in verbinding te gaan staan met hun vrienden. Fab bood een promotietegoed dat beperkt geldig was om mensen aan te moedigen iets te kopen. Op dit moment laten ze een 'facepile' met vrienden zijn, om zo de pagina persoonlijker te maken. Meer voorbeelden van calls to action vind je hier.

- Creeër meerdere action types: Apps zouden moeten experimenteren met actions , afhankelijk van ieder punt tijdens de koopcyclus, van het ontdekken van de winkel tot het kopen van een product. Fab geeft mensen de mogelijkheid om producten bij hun favorieten te plaatsten, "fave" noemen ze het. Gebruikers van Fashiolista kunnen producten volgen. Dit zorgt ervoor dat gebruikers dingen delen, iets wat belangrijk is voor iedere community.

- Gebruik object types om categorieën te creëren: ontwikkelaars moeten objects creëren voor categorieën. Zo is het aantrekkelijker voor mensen om iets vanuit de app te plaatsten op hun tijdlijn. Zo laat Pose iemands "Most Loved Brands" en "Top Loved Style Items" zien.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies