Social Media17.04.2012

Facebook bezig met groene energie; strikt “milieuheld” van Google


facebook-bezig-met-groene-energie-strikt.jpg
facebook-bezig-met-groene-energie-strikt.jpg

Facebook heeft een onwaarschijnlijk energieverbruik. Maargoed als ze 250 miljoen foto-uploads per dag en nog eens 2 miljoen ‘likes’ en comments per minuut verwerkt, kan het ook niet anders dan dat ze een gigantische claim op energie verbruik leggen. Onder leiding van energieverantwoordelijke Bill Weihl probeert het sociale netwerk nu een groene transformatie te realiseren.

Hoe groot het energieverbruik van Facebook precies is, blijft een goed bewaard geheim. Maar wat we wel weten is dat de grote datacentra die het internetverkeer vandaag de dag regelen zo’n 1,3% van de globale energieconsumptie voor hun rekening nemen. Facebook opende in april vorig jaar een eerste datacentrum in het Amerikaanse Oregon. Dat centrum heeft een capaciteit van 28 megawatt en draait op steenkool. Ter vergelijking: dat is ongeveer evenveel als het verbruik van de 26.000 inwoners van het nabijgelegen Crook County.

Volgens Facebook is het centrum een voorbeeld van energie-efficiëntie, maar Greenpeace deelde die mening niet. Vooral de oorsprong van de energie viel in slechte aarde bij de NGO, die gelijk een “Unfriend Coal-campagne” opstartte, die niet minder dan 181.000 likes genereerde op Facebook zelf.

Slechte reclame die Facebook kan missen als kiespijn. En daarom werd Bill Weihl aangesteld als energietopman. Deze computerwetenschapper, door Time Magazine beschouwd als een “milieuheld”, werkte tot begin dit jaar nog voor Google en is nu aan de slag bij Facebook, waar zijn titel ‘Manager voor Energie-Efficiëntie en Duurzaamheid‘ luidt. Hij zal de expansie van het eerste datacentrum in Oregon en de bouw van twee nieuwe centra in North Carolina en Zweden overzien, met het oog op de transformatie naar een “groener” model.

Facebook is voorlopig nog grotendeels afhankelijk van het Amerikaans energienetwerk. Weihl wil het energieverbruik van het bedrijf echter groener, goedkoper en schoner maken dan dat van de concurrentie, niet enkel als gevolg van de Greenpeace-campagne, maar ook om verder commercieel succes te bewerkstelligen.

Volgens Weihl is het energieprobleem fundamenteel een CO2-probleem. Facebook zal de veranderingen in haar eigen datacentra als voorbeeld opwerpen voor de rest van het land. Het design van de centra is dan ook helemaal open source. Weihl hoopt zo een steentje bij te dragen richting een internationale samenwerking om het globale energieprobleem op te lossen.

De volgende maanden zal Weihl proberen om het Facebook-platform te gebruiken om energie-efficiëntie, recyclage en andere duurzaame initiatieven naar de 850 miljoen gebruikers toe te promoten. De recente Facebook applicatie Opower, die je energieverbruik analyseert en dan vergelijkt met die van je buren, is daar een eerste voorbeeld van. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt