Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De reclame-inkomsten van het sociale netwerk Facebook zullen dit jaar met ruim 60% stijgen, maar de volgende jaren zal die trend vertragen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent eMarketer. Er wordt aan toegevoegd dat reclame de belangrijkste bron van inkomsten van het sociale netwerk zal blijven, ook al neemt dat aandeel eveneens elk jaar af. Ongeveer 83% van de inkomsten van het netwerk zullen dit jaar afkomstig zijn uit reclame, aangevuld met credits en andere bronnen. Vorig jaar had reclame nog een aandeel van 85%.
Het voorbije jaar realiseerde Facebook 3,15 miljard dollar reclame-inkomsten. Dat betekende een stijging met 68,2% tegenover het jaar voordien. Dit jaar wordt nog een groei met 60,5% tot 5,06 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. “Daarna zal dat groeitempo echter gevoelig vertragen,” aldus eMarketer. “Over twee jaar zal nog een groei met 13,7% worden opgetekend. De reclame-inkomsten zullen dan zijn toegenomen tot 7,64 miljard dollar. Dat is echter nog altijd meer dan het dubbele van de inkomsten van vorig jaar.“
In de Verenigde Staten zal Facebook dit jaar 2,58 miljard dollar aan reclame-inkomsten verwerven. “Daarmee vertegenwoordigt de Amerikaanse markt 51% van de wereldwijde reclame-inkomsten van het sociale netwerk,” voert eMarketer nog aan. “Vorig jaar hadden de Verenigde Staten nog een aandeel van 55% in de totale reclame-inkomsten. De volgende jaren zal dat aandeel verder dalen tot 49%, naarmate de internationale markten steeds belangrijker worden voor de inkomsten van het sociale netwerk.”
Facebook vertegenwoordigde vorig jaar 5,4% van alle online reclame-inkomsten in de Verenigde Staten. Dat aandeel zal dit jaar verder worden opgedreven tot 6,5% en de volgende jaren verder stijgen tot 7,1%.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023