Social Media30.08.2011

Binnen 3 maanden een van de grootste Nederlandse merken op Facebook?


binnen-3-maanden-een-van-de-grootste-ned.jpg
binnen-3-maanden-een-van-de-grootste-ned.jpg

[Jeroen Ligthart] Facebook is ‘hot’. Veel marketeers en adverteerders begrijpen waarom: je kunt je doelgroep op detailniveau selecteren en gericht bereiken met advertenties. En als je leuke, relevante advertenties plaatst (waar dus veel op geklikt wordt), dan realiseer je kostenefficiënt je doelstellingen.

Het wordt nog interessanter als Facebook-gebruikers jouw merk of bedrijf gaan ‘liken’. Dan ontstaat een interactief kanaal en kun je dagelijks kosteloos met deze ‘volgers’ communiceren. De grote vraag is echter: hoe gaan 100.000 Facebook-gebruikers jouw merk of bedrijf leuk vinden? Als leverancier van performance based online marketing- en e-mailmarketingdiensten besloten we een ‘speeltuin’ op Facebook op te zetten met ons eigen merk uitmetkorting.nl. Met het nodige experimenteren staan we binnen 3 maanden in de top 3 grootste Nederlandse merken op Facebook. We delen graag onze bevindingen.

In de eerste plaats wilden we met ons experiment zo veel mogelijk leren. Wat werkt, wat werkt niet? Op wat voor soort berichten reageren consumenten in een sociale context? Hoe reageren ze? Tegelijkertijd wilden we ook het grootste Nederlandse merk op Facebook worden en in de derde plaats wilden we via de Facebook-likes omzet realiseren rond uitmetkorting.nl.

De basis van Facebook is het creëren van een fanbase. Om Facebook-gebruikers zo ver te krijgen dat ze op de bekende like-knop klikken is een duidelijke call-2-action noodzakelijk. Wanneer je ‘fans’ je Facebook-pagina eenmaal hebben gevonden, is het zaak om hen te blijven voorzien van nieuwtjes en voordelen en te reageren op vragen.

Aanpak Werving

We hebben bij ons experiment een scala aan wervingsinstrumenten ingezet. Van alle experimenten waren de volgende drie wervingsmechanismen het meest succesvol:

1. Werving via een online actie;
2. Adverteren binnen Facebook;
3. Virale werking van leuke berichten.

Actie 1: Werving likes via de actie: Dagje-Uit-Quiz

Met deze actie probeerden we online bereik uit andere media-bronnen te converteren naar een Facebook-like. De Dagje-Uit-Quiz is gepromoot via e-mailmarketing, affiliatienetwerken en banners. Deelnemers worden uitgenodigd om vragen te beantwoorden over dagjes uit. Tijdens het beantwoorden van de quizvragen krijgt men een scherm te zien waarop wordt gevraagd om de Facebookpagina van Uitmetkorting.nl leuk te vinden om zo nog meer kans te maken op voordelige dagjes uit. Via de Dagje-Uit-Quiz hebben we meer dan 35.000 ‘likes’ geworven.

Actie 2: adverteren van de eigen pagina binnen Facebook

Direct adverteren van je eigen pagina binnen het advertentiekanaal van Facebook was een tweede ‘voor de hand liggende’ wervingsmethode. Maar dan wel tegen acceptabele kosten. Door het continu optimaliseren van de advertentie-uitingen is dat gelukt. Daarvoor hebben we meer dan zestig varianten uitgeprobeerd. Via advertenties binnen Facebook hebben we meer dan 30.000 ‘likes’ geworven.

Actie 3: Virale werving via bestaande uitmetkorting fans

Als iemand op Facebook een pagina leuk vindt en dat aangeeft via de like-button, dan wordt dat ook zichtbaar in de timeline van berichten op de pagina’s van vrienden. En dat nodigt deze vrienden weer uit om ook een kijkje te nemen. Door het regelmatig plaatsen van ‘grappige’ berichten met de oproep om die te ‘liken’ of te ‘delen’ wisten we ook in beeld te komen bij vrienden van onze fans.

Door deze en andere instrumenten toe te passen op onze Uitmetkorting.nl Facebook-pagina hebben we binnen drie maanden ruim 80.000 likes weten te verwerven en omzet voor Uitmetkorting.nl weten te realiseren door te verwijzen naar voordeelacties op de website – veelal kortingen op pretparken en andere dagrecreatie.

We hebben geconstateerd dat een bericht naar 100.000 Facebook-vrienden (nu nog) minder conversie oplevert dan een e-mail naar 100.000 nieuwsbriefleden. Maar de reactie’s op de Facebook-berichten boden een schat aan informatie en verbeterpunten die ook hun uitwerking hebben op e-mail en landingspagina’s.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Nederland

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

Welkom in de dynamische wereld van online gokken, waar iedere klik je kan brengen naar een nieuw avontuur. Precies in het midden van deze digitale ontdekkingsreis vinden we het casino zonder Cruks, een oase voor spelers...

Entertainment09.04.2024

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen

We hebben komend weekend lekker een dagje langer vrij, omdat het Pasen is. Een welbekende vraag tijdens deze feestdag is natuurlijk: wat gebeurde er eigenlijk met Pasen? Je hoeft niet een hele bijbel door te akkeren om d...

Nieuws26.03.2024

Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Er is tennis, er is squash en er is padel. Steeds vaker zien we in Nederland padelbanen verschijnen en dat is niet vreemd: het is een enorm goede sport. Nu blijkt volgens een onderzoek van Holidu dat er bepaalde steden i...

Lifestyle20.03.2024

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

Het was weer een mooie reis die we als kijker met de kandidaten van Wie is de Mol? hebben meegemaakt. Mexico natuurlijk, maar ook de reis die we elke week weer doormaakten met het ontdekken wie dan toch De Mol is. Er zij...

Entertainment09.03.2024

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

En de Mol is...
​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

Onderzoekers van Unmanned Valley, Greenport Duin- en Bollenstreek en NL Space Campus zijn erin geslaagd om een AI-model te ontwikkelen waarmee drones botrytis kunnen herkennen. Het model gebruikt kunstmatige intelligenti...

Nieuws07.03.2024

​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Het is vandaag de eerste maandag van de maand en dat betekent dat we om 12:00 uur weer kunnen genieten van een wieee-oeeehhh-geluid dat door de straten schalt. Voor sommige toeristen is dat even schrikken, dat testmoment...

Nieuws04.03.2024

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt