Social Media03.11.2010

Vier tips voor Facebook Groups


vier-tips-voor-facebook-groups.jpg
vier-tips-voor-facebook-groups.jpg

Toen Facebook vorige maand de nieuwe “Groups”-functie introduceerde, werd er slechts matig enthousiast gereageerd. Voor veel mensen was het een onduidelijke toevoeging in het woud van Pages en Profiles dat Facebook al biedt. Wat is nu precies de toegevoegde waarde van de nieuwe functie? En wat hoe verhouden groepen zich nu tot pagina’s en profielen? Aan de hand van vier tips proberen we het wat duidelijkheid te geven. Voor mens én voor merk.

Groepen worden gemaakt door gebruikers, niet door bedrijven

Tot voor kort bestonden er eigenlijk 3 entiteiten binnen Facebook: profielen, pagina’s en groeppagina’s. De eerste is logisch; het profiel dat de gebruiker van het netwerk aanmaakt. Maar daarna werd het wat onlogisch. Als fan én als bedrijf kon je er voor kiezen een pagina (“fanpage”) aan te maken voor je (favoriete) merk. Gebruikers van Facebook werden vervolgens “lid” van zo’n fanpage. Maar voor bedrijven was er binnen deze optie een extra mogelijkheid: groepen. Deze uitgebreide fanpages fungeerde eigenlijk als een mini-netwerk, met de mogelijkheid om discussies te voeren, content te delen en updates te geven rond een merk of product.

Met de introductie van de nieuwe “Groups”-functie is die laatste optie echter komen te vervallen. Facebook heeft besloten deze samen te voegen tot één uniforme “fanpage”, ideaal om je merk of product te promoten. Groepen worden vanaf nu gevormd door gebruikers onderling. Alleen gebruikers (ofwel: profielen) kunnen een groep maken en vrienden uit hun netwerk uitnodigen aan te sluiten.

Word lid van een groep, maar spam niet!

Wanneer je als merk of als merkambassadeur lid wil worden van zo’n organische groep, is dat mogelijk. Je kunt een verzoek doen om lid te worden van de groep. Als je lidmaatschap geaccepteerd wordt, kun je deelnemen aan de discussies in de groep, content delen en dus je product of service promoten.

Een erg directe benadering is echter sterk af te raden. Je deelname in de groep beperken tot een verkapte sales pitch zal snel averrechts werken, mensen die direct promotie willen van je merk worden eerder lid van je fanpage.

Gebruik een groep als gesloten communicatiekanaal

Een erg interessante toepassing voor bedrijven maar ook voor je zaalvoetbalteam is het gebruiken van groepen voor “interne communicatie”. Gesloten netwerken als Yammer winnen langzaam aan meer terrein als het gaat om het up-to-date blijven buiten de muren van het kantoor en met groepen kun je natuurlijk ideaal je medewerkers, partners of teamgenoten toevoegen en content onderling uitwisselen.

Groepen als klantenpanel

In deze post op Mashable wordt het al toegelicht: de intieme setting van groepen maakt de functionaliteit ideaal om gericht met je fans of vrienden aan de slag te gaan. Maak een groep rond de ontwikkeling van een nieuw product en gebruik het platform om gedurende het proces met je doelgroep te overleggen en/of hen te enthousiasmeren. Of creeer een groep rond een event dat je organiseert en laat je deelnemers de discussie alvast opstarten. 

Er zijn vast nog vele andere toepassingen te bedenken voor de nieuwe groep-functionaliteit. Heb jij nog andere toepassingen, deel ze in de comments!

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label