Dat Samsung vandaag tijdens de CES een nieuwe Smart TV zou aankondigen was na het lanceren van de teaservideo vorige week al bepaald geen geheim meer. De vraag bleef natuurlijk wel: hoe spectaculair zou de nieuwe TV zijn, nadat in de ochtend LG en Sharp hun bijdrage voor 2013 al hadden verklapt?
Samsung liet vorig jaar al zien waar het voor staat: techniek, maar dan zo menselijk mogelijk. Via touch en voice interfaces probeert de Koreaanse gigant het gebruik van technologie zo natuurlijk te mogen laten voelen.
Dit jaar focus op ontdekken, het helpen van gebruikers bij het ontdekken van de juiste content. Daarvoor heeft het bedrijf schermen ontwikkelt die kunnen inspelen op de wensen van verschillende gebruikers. Volgens het bedrijf TV’s die – zoals vorig jaar beloofd – groeien met de behoefte van het gezin.
Samsung ziet 3 trends die de toekomst van het TV kijken bepalen, waaronder het vervagen van de grenzen tussen contentdragers. Daarnaast is in het laatste jaar gebleken dat “mobiele content” toe is aan een nieuwe definitie door de opkomst van tablets. En zoals eerder gezegd, Samsung meent dat consumenten een natuurlijker gevoel moeten hebben bij het gebruik van techniek.
Daarom heeft Samsung een aantal nieuwe features toegevoegd aan het Smart TV platform: je krijgt aanbevelingen voor apps op je tv op basis van je gebruik en door connectiviteit tussen tv en tablets en smartphones kun je eindelijk je favoriete show doorkijken op je tablet
Het nieuwe vlagschip van Samsung moet alle learnings combineren. De nieuwe Samsung LED F8000 komt vanaf 45″ tot 75″ op de markt en moet de ultieme kijkervaringen leveren.
Net als bij de andere hardware lijkt Samsung te snappen dat het verschil niet meer gemaakt hoeft te worden op hardware. Want hoewel de Quadcore processor een aanzienlijke stap voorbij Sharp’s aangekondigde TV’s met dualcore gaat, moet de goede fusie tussen software en hardware het verschil maken.
Zoals met S-Recommendation, een nieuwe feature die op basis van je kijkgedrag en gesproken verzoeken een aantal voorstellen doet om te kijken.
Maar wie bekend is met het Smart HUB systeem zal merken dat alles op zijn kant is gegaan. Zelfs het startscherm kreeg een make-over, waarbij er nu direct zichtbaar is wat er op TV is en wanneer je favoriete programma’s voorbij komen.
De meesterzet van Samsung is toch wel de aankonding van de Samsung Evolution Kit: een plug&play uitbreiding voor oudere modellen die met een paar kliks er voor zorgen dat je de beschikking hebt over een 2013 Smart HUB tv met quadcore processor.
Maar het absolute klapstuk is van de presentatie – naar alle waarschijnlijkheid met een klapstuk van een prijskaartje – is toch wel Samsung’s Ultra HD LED TV. Met een opvallend design en opvallend formaat: liefst 110″ haarscherp spektakel (maar er is ook de kleinere 85″).
Spektakel daargelaten, in contrast met de verhalen van LG en Sharp eerder vandaag lijkt Samsung zich echter volledig te richten op de krachtige fusie van techniek en user experience en daar is het ook dit jaar weer stap verder in.
Of de Smart HUB de trendsetter voor 2013 zal blijken te zijn, moet de tijd uitwijzen, maar met het oog op marktaandeel is de Evolution Kit een absolute meesterzet.
Verder lezen over Samsung
Gadgets21.03.2024
Samsung maakt van zijn Galaxy Ring een dieetcoach
Mobile07.03.2024
Zijn er telefoons die beter zijn dan de iPhone 15 Pro?
Mobile29.02.2024
Samsung Galaxy S24 Ultra review: AI is een heel gave bijzaak
Mobile02.02.2024
Samsung Galaxy S24-serie verbreekt verkooprecords
Mobile17.01.2024
Samsung introduceert Galaxy S24 series en ‘Galaxy AI’
Mobile12.01.2024
Samsung Galaxy S24: dit zijn de meest hardnekkige geruchten
Mobile10.01.2024
CES2024: Samsung toont het foldable scherm 2.0
Mobile09.01.2024
Samsung: De toekomst van de smartphone vouwt een andere kant op
Verder lezen over Smart TV
Gadgets03.01.2023
LG komt met een hevige lichtbak als televisie
Technology05.01.2022
CES 2022 Samsung toont nieuwe Micro LED en Neo QLED televisie
Gadgets02.10.2021
Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?
Online02.02.2021
Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders
GFK onderzoektTechnology19.09.2018
Niet werkende apps op smart tv’s is een probleem van app-makers
Consumentenbond klaagt beetje onterecht over tv-makersTechnology17.09.2018
OnePlus gaat tv-business in met slimme assistent in televisie
Premium tv zou 2019 moeten komenTechnology28.11.2017
Samsung maakt app voor tv’s om kleurenblinde mensen te helpen
I SeeColorsTechnology01.05.2017
De innovaties die de Samsung QLED TV tot een topper maken
sponsored storyVerder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022