Events05.09.2012

Laatste eCommerce ontwikkelingen tijdens Webshop Wednesday


laatste-ecommerce-ontwikkelingen-tijdens.jpg
laatste-ecommerce-ontwikkelingen-tijdens.jpg

Afgelopen week werd de tweede editie van de Webshop Wednesday gehouden in het Conscious Hotel te Amsterdam. De Webshop Wednesday is een middelgroot evenement (rond de 85 bezoekers) waarbij webshop eigenaren en eCommerce gerelateerde professionals gratis mogen bijwonen om kennis te delen en te netwerken. De organisatie van dit evenement wordt verzorgt door thuiswinkel.org en individuele professionals op het gebied van eCommerce en social media.

Bij deze tweede editie was het onderwerp SEO (zoekmachine optimalisatie) aan de orde waarbij mijn collega Willem Blom en oprichter van Expand Online en de SEO dokters van Orange Valley voor een site clinic het podium mochten betreden.

De presentatie van Willem had betrekking op de business case rondom SEO en naar welke metrics je nog meer kan kijken om uiteindelijk je omzet te verbeteren. Hieronder een aantal highlights van deze presentaties.

Drie SEO stappen voor meer eCommerce ROI
Bij de eerste presentatie is er gekeken naar de business case rondom je SEO. Door jezelf een aantal kritische vragen te stellen, de juiste data te verzamelen en realistisch te blijven kom je al ver.

1. Zorg voor goede meetbaarheid.

  • Bijvoorbeeld d.m.v. Google Analytics incl. de eCommerce tracking functionaliteit
  • Maak een SEO profiel aan met je non-branded organisch verkeer.
  • Wat zeggen de cijfers je?
    – Moet je wel aan je SEO werken of eerder aan je conversie optimalisatie?
    – Verdien je al aan je non-branded SEO verkeer?

2. Maak een markt(potentie)onderzoek

  • Welke zoekwoorden moet je gebruiken en hoeveel zoekt men hierop?
    – Dit kan aan de hand van de keyword suggestion tool van Google Adwords
  • Hoe zwaar is de concurrentie op deze woorden
  • Zijn je zoekwoorden “conversie gevoelig” of richt je op generieke termen
  • Probeer in te schatten hoeveel efforts het je kost om op deze keywords te ranken

3. Bepaal je SEO budget

  • Wat kan/wil je besteden aan je SEO en hoeveel verkeer (x je conversies x je gemiddelde order waarde) moet je creëren om break even te draaien.

Zodra je voor jezelf de business case hebt gemaakt blijven de principes van SEO hetzelfde. Zorg er nog steeds voor dat je techniek en inhoud (content) in orde zijn en blijf werken aan je off-site populariteit door middel van. linkbuilding. Het is een kwestie meten, weten en verbeteren en weer opnieuw beginnen. Tot slot is het van belang om SEO niet als éénmalig trucje te zien maar als een doorlopende strategie dat onderdeel is van je totale online marketingmix.

Kortom, de kern van deze presentatie was om de ondernemers een beeld te geven om een realistische schatting te maken over hun uitgaven en welke mate van effect er terug moet komen.

Behoefte aan SEO richting
De tweede presentatie was een site clinic waarbij live fouten op websites en concrete adviezen werden gedeeld met het publiek. Om niet alle findings te herhalen werd hier wel duidelijk dat er veel behoefte is naar zekerheid met betrekking tot SEO en best-practices. Dit is ook meteen waar de Webshop Wednesday vraag en aanbod perfect samenbrengt door ondernemers en professionals met elkaar te laten klankborden. Een webshop in kinderkleding is geen concurrent van een bloemist dus deel je ervaringen met elkaar en wordt samen succesvoller.

Webshop Wednesday: Een aanrader voor eCommerce ondernemers
Met het samenbrengen van deze ondernemers en professionals en het delen van kennis en een leuke borrel heeft de organisatie hier zeker iets te pakken. Mijn advies is dan ook voor alle eCommerce professionals om dit event in de gaten te houden en eens een editie bij te wonen.

Deze blog post is geschreven door Erwin Bossers, lead SEO consultant in Rotterdam.

...

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent