Mens of Machine? Wie weet uiteindelijk het beste welke video jij het leukst gaat vinden? Online video diensten als YouTube, Netflix en Vimeo zijn in verhitte strijd als het gaat om curatie. Mens, machine. Menselijke redenatie of complexe algoritmes? In een open discussie met de kleine 250 bezoekers tijdens een van de eerste sessies van SXSW 2012 probeerden Marc Husvedt en Neetzan Zimmerman te achterhalen wie uiteindelijk de beste keus weet te maken.
Beide heren hadden zo hun eigen invalshoek: Husvedt is medewerker van Chill, een videoplatform boordevol algoritmes terwijl Zimmerman als editor van The Daily What? dagelijks de populairste video’s probeert te posten. Ondanks dat zaten de heren toch verdacht veel op een lijn.
Want algoritmes zullen er nooit voor zorgen dat een video “viraal” zal gaan, zo lijkt de tendens. Husvedt draagt aan dat YouTube intussen al ver gaat als het gaan om het detecteren van humor (scannen van de audio naar gelach of grinniken, comments scannen naar woorden als “haha” of “LOL”), maar volgens Zimmerman is het simpel: “computers will never be mean, there will never be something like trol computers.“.
En daar ligt volgens hem de crux: het aanbieden van de juiste video is volgens Zimmerman een gevoelskwestie in combinatie met timing en momentum. Een video die vandaag compleet niet aanslaat, kan over twee weken door een bepaalde ontwikkeling in de wereld toch ineens een virale hit worden.
Als voorbeeld noemt Zimmerman de viral hit “OMG Cat” (onderstand). Volgens hem kan geen enkele computer voorspellen dat deze video de volgende viral hit is of worst: “a computer can’t look at a video of a cat, a diseased one at that, and calculate that people are going to have a laugh out of this. Nore can it calculate how fast and many remixes there will be made based on this pretty awkward video“.
Wanneer Husvedt vraagt aan Zimmerman welke parameters hij toepast voor het selecteren van video’s voor zijn blog, lijkt het toch nog even een echte discussie te worden. Maar wanneer Zimmerman diverse aanwijsbare parameters noemt waarop een algoritme gebouwd kan worden, vergeet Husvedt de handschoen op te pakken.
Voorlopig nog een gelijkspel dus, tussen mens en machine. Maar kunnen we wel meenemen dat “Highly Social” het nieuwe “viral” is!
Verder lezen over Computer
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Advertising22.11.2024
Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Gadgets30.07.2024
Tech die voor altijd wordt ondersteund: het komt er echt aan
Technology26.07.2024
Oef: problemen met crashende Intel-processoren lijken onomkeerbaar
Cybercrime22.07.2024
Microsoft komt met een tool om computers te redden na IT-storing
Technology09.07.2024
Halleluja: Windows Kladblok krijgt eindelijk spellingscontrole
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014