Events16.09.2010

eDay: SocialIJs de Twitterende IJscoman


eday-socialijs-de-twitterende-ijscoman.jpg
eday-socialijs-de-twitterende-ijscoman.jpg

Naast internationale keynote sprekers zijn er voldoende andere interessante presentaties op eDay. Zo was ik aanwezig bij de presentatie van Marten Schuurman, student Small Business en Retail Management en de Twitterende ijscoman. In januari 2010 startte hij Socialijs, waarbij hij Twitter, Hyves, Facebook en Foursquare inzet om onder andere zijn locatie bekend te maken.

Marten vind ik het bewijs dat social media voor elke ondernemer geschikt is, mits je het correct toepast. Hij begon met het inchecken via Foursquare, om zijn locatie bekend te maken en voorzag de Mayor van gratis ijs. Via zijn website kondigt hij zijn locaties aan. De lancering was op Koninginnedag jongsleden en iedereen was dan ook benieuwd naar de resultaten.

In een warme oude Amerikaanse schoolbus voor op het terrein bij de Van Nelle fabriek hield Marten zijn presentatie over zijn ervaringen als ijscoman. Op een paasochtend zag hij een ijscoman voorbij fietsen en zo ontstond het idee, om zelf ijs te gaan verkopen. Maar niet op de traditionele manier, maar op de ‘Web 2.0’ manier. Zijn drijfveren waren lol, avontuur en toch wel het starten van een groot experiment. 

Door een social media newsrelease en een artikel op Marketingfacts is het balletje gaan rollen. Hier heeft hij veel reacties op gekregen. Marten besloot om pro-actief zijn klanten te gaan benaderen en stuurde op de warme ‘zomerdag’ 23 juni 2010 een Tweet via zijn account. De tweet luidde: Wie heeft  er zin in ijs? Door deze tweet werd Marten overspoeld met reacties van zijn volgers en zat hij de rest van de dag op zijn fiets om ijs te verkopen. Werknemers van CNV en Rijkswaterstaat pikte deze tweet op en regelde een groep  klanten voor de Twitterende ijscoman. 

Na deze en nog veel meer acties, werd Marten landelijk nieuws. Verschillende partijen klopte bij hem aan, waaronder NOS Headlines, 3FM, NRC Next, Financieel Dagblad, het AD, de Telegraaf, Misset Horeca en Out of Home shops. Het mooiste was dat dit niet op 1 dag gebeurde, maar gelijkmatig waardoor Marten optimaal van deze publiciteit kon profiteren.

Tijdens zijn campagne heeft hij Hyves, Foursquare en Twitter voornamelijk ingezet. De resultaten waren wisselend en het meeste heeft hij uit Twitter gehaald. In 30 dagen heeft hij 2378 ijsjes verkocht en 5.000 euro verdiend. 20% Van de verkoop kon Marten direct herleiden uit social media.

Marten gaat nu weer gewoon de schoolbanken in en gaat waarschijnlijk volgend jaar weer ijs verkopen!

Meer eDay kijk op de website, backchannel of de livestream van Blueshots.

Verder lezen over Twitter

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Social medium X komt naar je televisie

Met de X-app kun je posts lezen op je televisiescherm en er ook eventueel zelf een schrijven, al zal het van je televisiebediening afhangen of dat ook daadwerkelijk de (grote) moeite waard is.

Social Media04.09.2024

Social medium X komt naar je televisie

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven

Het is een vreemde situatie, maar na alles wat er al de laatste jaren rondom Musk gebeurt is het ook weer niet verbazingwekkend.

Social Media27.08.2024

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven

X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben

X heeft zijn eigen AI-afbeeldingengenerator en die is heel leuk om te gebruiken. Misschien voor sommigen iets te leuk: Mickey Mouse aan de drugs, iemand?

Social Media15.08.2024

X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben

Musk en Trump-interview op X is een tegenvaller

Hét interview van het jaar heeft plaatsgevonden: Elon Musk en Donald Trump hebben twee uur gepraat over van alles. Interessant? Niet echt.

Social Media13.08.2024

Musk en Trump-interview op X is een tegenvaller

Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer

Deze Week Viral bevat wederom veel video's van de Olympische Spelen, want het is wel genieten he? Dat beaamt ook Snoop Dogg.

Social Media11.08.2024

Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer

Elon Musk plaatst op X deepfake die tegen eigen beleid is

Elon Musk lapt het beleid van X aan zijn laars. Wordt hij erop aangesproken, dan doet hij bovendien nogal kinderachtig: welk punt wil hij maken?

Social Media29.07.2024

Elon Musk plaatst op X deepfake die tegen eigen beleid is

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun