Dag 2 Ematters op SES New York

Vorig artikel Volgend artikel
Dag 2 Ematters op SES New York

De tweede dag op de SES 2010 in New York werd geopend door Analytics Evangelist Avinash Kaushik. Deze search guru werkt bij Google en neemt plaats in de boardroom van een aantal andere bedrijven, maar vandaag staat hij op de bühne als auteur van zijn twee boeken.

Kaushik brengt deze morgen drie zaken over het voetlicht. Om te beginnen met Tag Clouds. Kaushik is gek op tag clouds. Hij zegt dat het een goede manier is om grote hoeveelheden data te visualiseren. Je kunt aan de hand van duizenden zoekwoorden bepalen hoe jouw SEO en PPC strategie het doet. Het kan je helpen bij het vinden van jouw long tail. Hij haalt Juice Analytics aan, zij hebben een concept ontworpen waarbij je keyword trees kunt creëren. Je verbindt hun visualisatie tool met jouw analytics en het analyseert alle data en maakt er een tree mapping van met al jouw keywords. Meest interessant volgens Kaushik is om te zien were you suck a lot.

Long Tail. Kaushik wil namelijk benadrukken hoe belangrijke deze zoektermen zijn. Als voorbeeld haalt hij zijn eigen blog aan. Deze had grofweg 88.000 bezoekers afgelopen maand, waarvan er 40.000 op zijn blog terechtkwamen via zoekmachines. Bijzondere is dat deze 40.000 bezoekers op zijn blog terecht komen via maarliefst 26.000 verschillende zoektermen, terwijl hij natuurlijk maar over een onderwerp schrijft.

Long Tail zoekers gebruiken meer zoekwoorden, omdat zij niet weten wat ze willen. Zij gebruiken zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw categorie en niet aan je merk. Veel bedrijven zijn echter alleen goed vindbaar op merknaam. Als voorbeeld neemt Kaushik Kodak. Wanneer je zoekt op Kodak in Google, is de gehele eerste pagina voor Kodak. Maar op een long tail als “betaalbare digitale camera” is Kodak nergens te ontdekken. Whether you show up or not, the salmon is going to go by. All you have to do is open your mouth. That’s data-driven marketing.

Conversion Attribution. Giving the credit to the first click is like him giving the credit for marrying his wife to his first girlfriend. It’s really stupid. Op dit moment is het zo, dat de laatste klik de credits van de conversie krijgt toegekend. Er is al langere tijd veel te doen om de verdeelsleutel ‘eerlijker’ te maken. Zodat ook de websites eerder in het pad, die weldegelijk bijdragen aan de beeldvorming van de consument, meedelen in de toegekende conversie.

Als voorbeeld noemt Kaushik een eCommerce website. Het model dat zij gebruiken kent 75% van de conversie toe aan de laatste klik, in plaats van de gebruikelijke 100%. De resterende 25% kennen zij toe aan een aantal websites en affiliates uit voorgaande dagen en klikken.

Wie welke bijdrage in het pad heeft geleverd en hoeveel zij hiervoor moeten ontvangen is niet de juiste vraag, geeft Kaushik aan. Je wilt jezelf de vraag stellen: wat is de juiste mix van media welke mij de grootste ROI oplevert. Je wilt namelijk weten welke mix van kanalen je wilt gebruiken.

Ten slotte geeft Kaushik twee onderwerpen waarvan hij veel verwacht in de nabije toekomst. Als eerste Media Mix Marketing. Door het kiezen van gebieden in de VS die gerelateerd zijn aan jouw markt en het uitvoeren van experimenten, kun je erachter komen welke media mix het meest effectief is. De optimale mix kan gevonden worden met behulp van real life data.

Als tweede Marginal Attribution. Als je een onderdeel toevoegt aan jouw mix, wat is dan het aantal marginale gevolgen hiervan?

Kaushik sloot af met de boodschap always get the basics right. Wederom gaf hij hier een voorbeeld bij. Zijn zoon wilde een printer, dus ging Kaushik op zoek naar een draadloze printer. De eerste advertentie die hij aanklikte bracht hem naar een flash site die veel te lang moest laden en uiteindelijk niet bracht wat hij zocht. Bij de tweede advertentie waar hij op klikte verkochten ze alleen cartridges. De gebruiker krijgt dus niet wat hij zoekt. Dit resulteert in een enorm hoog bounce percentage. Hier voegde hij nog aan toe bounce rate = “I came, I puked, I left.”

Wil je meer weten over de presentatie van Avinash Kaushik kijk dan even hier. Op de website van MarketMotive zijn alle presentaties terug te vinden die gegeven zijn op de SES New York. De website van SES New York zelf is hier terug te vinden.

Dit bericht is gescheven door Douwe de Jonge; Senior Account Manager bij Ematters. Ematters was aanwezig op de SES in New York. De Search Engine Strategies vond plaats van 22 t/m 26 maart en gedurende deze drie dagen komt heel de zoekmachine wereld bijeen. Voor Ematters is senior account manager Douwe de Jonge aanwezig en hij maakt van de gelegenheid gebruik om een klein social media onderzoek te houden onder de aanwezigen (later meer hierover).

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies