Adobe Max 08: innovatie en verovering

Vorig artikel Volgend artikel
Adobe Max 08: innovatie en verovering

'Discover en connect!' De Amerikaanse Michelle Turner gekleed in glimmend rode blouse en tevens Vice President Product van Adobe opent zelfverzekerd, stijlvol en bombastisch. Zij zet zakelijk en professioneel de toon van een Amerikaanse opening van de Adobe Max 2008 in Milaan. Met 1300 bezoekers is Adobe Max Milaan 2008 de grootste Europese gig van Adobe. Na de bekendmaking van de vele nieuwe releases tijdens de voorstellingen in Tokyo en San Francisco zijn de ogen massaal gericht op deze show in Italie. In het kort geeft Turner aan wat we deze drie dagen in een regenachtig Milaan kunnen verwachten.

-565.jpg

Michelle zette de toon en geeft met haar verschijning sprekers onbewust een hit: heb je wat te vertellen en wil je opvallen, trek dan iets opvallends aan wat goed past bij de omgeving waar je in presenteert. Met wijze woorden en een strak geregisseerde show vertelt ze over de eerste scoop van dit bezoek aan Milaan. Adobe Catalyst(slim en koppelbaar gereedschap voor interaction designers) wordt in goede update gereleased. Adobe Flex wordt een volwassen ontwikkelomgeving voor Flash en het Open Screen Project moet alle toepassingen nog beter en sneller naar de verschillende platforms brengen. Projecten waar het publiek massaal interesse in heeft getoond bij de online voorinschrijving voor die tientallen sessies en tracks op Adobe Max 2008.

-566.jpg

Adobe wil met de Flash Player 10 de aanval aangaan met Silverlight van Microsoft. Silverlight doet het met slmme videocompressie beter dan ooit. Adobe meldt dat veel grote organisaties reeds content maken of omzetten voor deze nieuwe player. Disney is daar een van. Door slimme teksttoepassingen en 3D-effecten waarin video en snelle 3D-effecten Flash weer in een nieuw daglicht zet moet de markt weer volledig naar Adobe worden getrokken. Daarbij is het videogebruik met toepassing van Flash in een jaar tijd van 66% naar ruim 80% gestegen.

De BBC laat zien dat hun 'iPlayer' tevens richting meer platforms gaat. Ook de WII en PS3 krijgen deze gesloten maar technisch goede videospeler tot hun beschikking.

Adobe Wave wordt getoond in pre-lease. Hiermee kun je al je meldingen vanuit je social network in een lijst zien.  Deze desktopapplicatie houdt gemakkelijk je berichten, RSS en dus social content bij op een visuele manier. Van de meest relevante berichten op Digg.com tot de aanbiedingen op lastminutes.com. Iedereen die zich goed heeft voorbereid op deze Max 2008 heeft Wave reeds op Adobe Labs zien staan. De status is per direct 'as it is' veranderd tot een status van pre-release.

-567.jpg

Adobe wil open worden, voor social, 'ecoaware' en vooral crossplatform. Een toepassing als Flex en de vernieuwde programmeertaal Cold Fusion(ooit door Allaire en Macromedia flink doorontwikkeld) moet meer ontwikkelaars naar de nummer één in grafische software brengen.

Een demo van een Open Screen Project en een case van Fiat(Ecodrive) brengt ons richting de eerste hartverwarmende praktische sessie in een koud Milaan. Een demo van de G1 met een draaiende Android en supersnelle YouTubefilmpjes krijgen de handen op elkaar in de zaal. Hierbij een knipoog makend naar de iPhone die nog geen Flash Lite heeft opgepakt.

Gretig kijken we uit naar de uitgave van een DVD vol Adobe-software bij het weggaan en de vele keynotes en sessie de komende dagen.

Volg mij op www.twitter.com/onlinemarketeer voor meer berichten en foto's.

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies