Events25.11.2008

RethinkingMedia ‘Het congres’


rethinkingmedia-het-congres.jpg
rethinkingmedia-het-congres.jpg

Jeroen Jonker Roelants opende precies op tijd woensdag 19 november 2008 het eerste mini-congres georganiseerd door de Dutch Media Professionals, een linkedin groep, welke op 28 februari van dit jaar is opgericht en inmiddels na acht maanden bijna 4000 leden telt.

Een ongekend succes dat bewijst dat er onder de leden van de Media in Nederland grote behoefte is met elkaar in contact te treden en over de duizelingwekkende ontwikkelingen in de branche te discussiëren. Dat discussiëren gaat dan ook goed op de site van Dutch Media Professionals RetinkingMedia.

De groep staat open voor “professionals bij Nederlandse MEDIA-EXPLOITANTEN en de voor hen relevante leveranciers inspireren, met elkaar in contact brengen en elkaar helpen ‘groeien’. De initiatief nemers staat ook duidelijk voor ogen welke beroepsgroepen niet moeten kunnen toetreden: “In principe NIET voor reclame/PR/marketing/communicatieadviseurs, mediaplanners, headhunters, webdevelopers e.d.: je bent alleen welkom als je media-exploitanten tot je belangrijkste doelgroepen rekent.”.

Door de stormachtige groei (binnen een weekend 200 aanmeldingen, na een maand al 1.000 leden) leek het de oprichters leuk eens een bijeenkomst te organiseren waar men elkaar ook daadwerkelijk zou kunnen ontmoeten en luisteren en praten over een specifiek item. Dat werd het onderwerp Het Nieuwe Nieuws. En woensdag was het dan zo ver. In de Rode Hoed waren zo’n 450 professionals verzameld (binnen anderhalve dag “uitverkocht”), met aantrekkelijke inleiders en Forum leden, onder plezierige leiding van de RTL-Nieuws man Rick Nieman.

Op het programma een key-note van Almar Latour, een Nederlander die de online site van the Wall-Street Journal leidt! (zie aandere posts op Dutch Cowboys) en als Forum leden klinkende namen als: Peter R. de Vries (misdaadverslaggever), Joris van Lierop (uitgever Nu.nl), Erik Kessels (oprichter KesselsKramer), Gerard Dielessen (directeur NOS), Bart Brouwers (hoofdredacteur Sp!ts), Michiel Bicker Caarten (oprichter BNR Nieuwsradio) en Barbara van Beukering (hoofdredacteur Het Parool).

De Forumleden werden twee-bij-twee door Rick Nieman “onder handen genomen” en zoals in een ouderwetse congres mochten de aanwezige slimmen vragen stellen. En uiteraard via een Twitter channel (Rick Nieman: ” vanmorgen geleerd wat dat is; een soort MSN voor ouderen”!) waar mensen met elektronisch en live vragen konden stellen. Kortom een mooie perfect georganiseerde en leerzame middag, als was het allen maar omdat e onvermijdelijke clasces tussen de oude en nieuwe wereld niet uit bleven. Wat ik persoonlijk ook opvallend vond om te zien is dat de gratis dagbladen door de oude gevestigde (regionale) kranten als nieuwe media worden gezien. En terecht natuurlijk: ander business model en andere journalistiek gebruiken. We kunnen niet wachten op de volgende versie.

P.S.: in de pauze liep ik mijn oude bekende en dé vertegenwoordiger van de oude (kranten)media tegen het lijf Kees Spaan, voorzitter van de Nederlandse Dagblad Pers (NDP) In het korte gesprek viel mij zijn kritische houding over de traditionele uitgevers op: “de uitgevers hebben de huidige problemen met de dagbladen zelf over zich afgeroepen”; “men is de strategische discussie over de toekomst steeds uit de weg gegaan”; “de redacties kunnen toch uitrekenen dat als het aantal abonnementen steeds lager worden geen bedrijf ontkomt aan bezuinigingen en die negatieve spiraal is moeilijk te keren” of woorden van gelijke strekking.

Hij was het overigens met mij eens dat het onbegrijpelijk is dat de uitgevers niet nadenken over hoe de wereld er uit zier zonder het auteursrecht (video). Jeroen, misschien een onderwerp voor een volgend mini-congres!?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding