27.09.2007
Events

AdTech07: Exploiting Emerging Online Segments

By: Redactie Dutchcowboys

BlogEvents
1190905801tripadvisor.jpg
1190905801tripadvisor.jpg

De paneldiscussie over “Exploiting Emerging Online Segments” had drie verschillende gezichten. Aan bod kwam Yahoo!, de reisbranche (tripadvisor.com) en de financiele branche (Fortis). Drie gezichten op het gebruik van de nieuwe mogelijkheden in nieuwe branches.

De start werd gedaan door moderator Alison Fennah, de Executive Director van EIAA.net. Zij gaf een inzicht in de stand van zaken als het gaat om het gebruik van het internet in Europa. Hierbij gaf ze aan dat “Assumptions should be set a-side”. Ze doelt daarmee op de resultaten van onderzoeken die aangeven dat sommige dingen anders liggen dan verwacht.

EIAA.net deed onderzoek naar verschillen tussen het internetgedrag van verschillende leeftijdsgroepen in Europa. Hierbij lag de focus op de 55+ers. Als het gaat om deze leeftijdsgroep hoort Nederland bij grootste internetgebruikers. Spanje en Italie blijven in deze groep sterk achter.

‘Oudere moeders’ blijken met name filmsites te bezoeken, terwijl jongere moeders meer op familie-sites te vinden zijn. Jongere moeders zijn sneller geneigd online te shoppen en te bankieren. Opvallend is dat moeders met de jongste kinderen het meeste online kopen, maar dat ouderen meer spenderen.

Voor Fennah is een ding erg belangrijk bij het bekijken van je doelgroepen: “Never make assumptions about the segments you’re looking at.”

Yahoo’s Director of Communications and Community for Europe, George Hadjigeorgiou, presenteerde zonder slides. Door zijn accent bleek het moeilijk te volgen.

Hadjigeorgiou had het met name over de nieuwe mogelijkheden door de verbeterde technieken. Er kan meer gemaakt worden voor minder geld. Het opvallendste van Hadjigeorgiou’s presentaties was het idee wat hij opperde om gebruikers te laten deelnemen in het beoordelen van Ads: social advertising.

Na Hadjigeorgiou kregen we een inzicht in de stappen die Tripadvisor momenteel maakt. Martin Verdon-Roe van Tripadvisor gaf eerst een korte inleiding in de huidige status van de site. Tripadvisor heeft momenteel 24 miljoen gebruikers per maand, is in 5 talen beschikbaar (waaronder 3 engelstalige sites ivm currencies) en heeft inmiddels 10 miljoen reviews. De reviews zijn in het afgelopen jaar verdubbelt.

De toekomst van Tripadvisor kwam slechts beperkt in beeld. Tripadvisor wil niet gaan concurreren met Facebook of MySpace, ze willen zich puur richten op travel. Daarom maakt Tripadvisor sinds kort deel uit van de applications van Facebook. In de VS kan je inmiddels binnen je facebook-account kijken naar tripadvisor-content. Of het werkt is nog niet duidelijk omdat het pas net gelanceerd is. Cijfers kan Verdon-Roe dan ook nog niet geven.

Daarnaast maakt Tripadvisor ook steeds meer gebruik van de mogelijkheden van Google Maps. Tot op een diep niveau kan aangegeven worden waar je geweest bent en waar je vrienden geweest zijn.

Tot slot was het de beurt aan de financiele branche. De Belgische Catherine Ossemerct van Fortis wilde niet praten over de mogelijke overname van ABN Amro, maar wel over de nieuwe dienst van Fortis, een entrepeneur community: Join2grow.

Deze site richt zich op eigenaren van kleinere bedrijven. Deze groep is voor banken een zeer interessante doelgroep waar ze veel verschillende soorten services kwijt kunnen. Fortis wilde graag met de entrepeneurs praten. Daarom hebben hebben ze interviews gedaan met de entrepeneurs, zowel kwalitatief als kwantitatief.

Ze hebben het media-gedrag van de entrepeneurs onderzocht en kwamen tot de volgende conclusies: – info moet feitelijk en to the point zijn – geen ongevraagde content – direct kunnen zien ‘what’s in it for me’ – is het niet interessant zijn ze meteen weg – ze willen kapitein over hun schip blijven: ze zijn uniek en willen ook unieke media

Om dichter bij deze doelgroep te komen zette Fortis de resultaten van de onderzoeken online waar veel discussie en daarom veel relevante informatie uit voortkwam.

Fortis probeert met de website niet iedereen te bereiken maar een selecte doelgroep. Inmiddels heeft het 2000 geregistreerde leden en 500 visits per dag. Met de site willen ze geen geld verdienen, het is met name een image en marketing tool.

Share this post