​Rustige zomermaanden? Zet je e-mail marketing weer op scherp!

​Rustige zomermaanden? Zet je e-mail marketing weer op scherp!

Vorig artikel Volgend artikel

We horen het vaak, de zomermaanden komen eraan en een echte komkommertijd volgt. Een rustige periode waarin weinig gebeurt en waar weinig nieuws en handel is. Voor marketeers liggen hier juist veel kansen. De zomermaanden zijn bij uitstek het moment om vooruit te plannen. En gebruik deze periode om eens kritisch naar je e-mailplannen te kijken. Zo ben je in september volledig up en running en klaar voor de laatste maanden van 2017.

Review je e-mail marketingplan

Als marketeer heb je ongetwijfeld een e-mail marketingplan voor 2017 opgesteld. De strategie is van tevoren bepaald en daarmee zijn de KPI’s bepaald. Maar komen de marketingdoelstellingen nog wel overeen met je oorspronkelijke plannen? Loop je e-mail marketingplan nog eens goed na. Het is altijd verstandig om tussentijds te evalueren. Zo kan je tijdig bijsturen en je plan eventueel aanpassen voor de rest van het jaar.

Update je contentplanning

Bij een juist uitgedacht e-mail marketingplan hoort uiteraard een goed gevulde contentplanning. Pas je halverwege het jaar je plan aan, dan is het verstandig om ook je contentplanning onder de loep te nemen. Controleer of bepaalde content ontbreekt of content uitgebreid kan worden. Zo signaleer je al snel eventueel nieuwe kansen. En niet geheel onbelangrijk, zo bewaak je ook op tijd jouw planning en die van collega’s.

Tip: bedenk alvast leuke acties en mailings voor de komende feestdagen. Zo ben je alvast voorbereid voor Dierendag of Halloween.

Bekijk onze handige eCommerce kalender voor leuke inhakers voor e-mail marketingcampagnes.

ecom_kalender

Vul de profielen van je doelgroep aan

In de zomermaanden kun je ook prima nagaan hoe gevuld de profielen van je doelgroepen zijn. Heb je van ieder contact alle belangrijke gegevens in je database? Of ontbreekt er informatie die je nodig hebt voor je campagnes?

Heb je in kaart wat ontbreekt, dan kun je na de zomer een mooie profielverrijkingsactie opzetten. Een perfecte actie die je direct kunt inzetten als iedereen weer terug is van vakantie.

Pas segmentatie toe in je mailings

Heb je wel voldoende informatie van je lezers, pas deze informatie dan eens toe in gesegmenteerde mailings. Zo is het interessant om bepaalde artikelblokken in je nieuwsbrief alleen bij bepaalde interesses van je lezers te tonen.

Toepassing-NieuwsbriefOpMaat-visual

Heb je echt een goed gevulde database, dan kun je vaak op meer segmenteren dan alleen interesses. Ken je de locatiegegevens van je lezers of ken je de aankoopgeschiedenis, dan kun je in je nieuwsbrief ook artikelblokken aanbieden die hier specifiek op aansluiten. Immers, hoe beter je je nieuwsbrieven afstemt op je lezers, hoe groter het engagement.

Bedenk een reactivatie-actie

Je stuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. De mails worden goed geopend, maar toch zie je in de mailingstatistieken dat een bepaald percentage de nieuwsbrief helaas al een aantal maanden niet heeft geopend. Erg vervelend. Je wilt uiteindelijk ook deze ‘slapende lezers’ bereiken met jouw boodschap.

Onderzoek deze zomer hoe het staat met jouw ‘slapende lezers’ en leg alvast de basis voor een goede reactivatie-actie voor na de zomer. Mocht een nieuwsbrieflezer na jouw reactivatie-actie nog steeds je nieuwsbrief niet openen, is het altijd mogelijk het contact niet meer op je mailinglijst te houden. Zo blijft je mailbestand ‘schoon’ en laten je mailingstatistieken beter zien hoe je nieuwbrieven scoren.

Doe een klanttevredenheidsonderzoek

De nadruk in e-mail marketing ligt vaak op het aantrekken van nieuwe nieuwsbrieflezers en nieuwe klanten. Maar bestaande klanten moeten ook zeker niet vergeten worden. Klanten behouden is vaak uitdagender dan ooit!

Volkswagen_onderzoek

Producten vergelijken en overstappen naar de concurrent is steeds eenvoudiger. Hoe zorg je ervoor dat je je klant behoudt? Onze tip: start met het in kaart brengen van en grip krijgen op klanttevredenheid. Gebruik daarom zomermaanden om een klanttevredenheidsonderzoek op te stellen. Bedenk welke vragen je je lezer wilt stellen. Is je lezer tevreden met de inhoud van de nieuwsbrief? Of ontbreekt bepaalde informatie die je lezer graag terugziet?

Zet een online enquête klaar, maak de uitnodigingsmail en denk na over een incentive om de nieuwsbrieflezer over te halen om feedback te geven. Met de ontvangen feedback kan je perfect je nieuwsbrief optimaliseren en ook weer toepassen in je e-mail marketingplan voor 2018.

Je hoeft deze zomer dus niet stil te zitten. Veel succes bij het optimaliseren van je e-mail marketingactiviteiten!

Deze blogpost is geschreven door Iris Peeters-de Jong / Online Education Manager, Mailplus.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies