E-mail21.07.2014

Drie feiten die je nog niet wist over e-mail marketing


Betere resultaten behalen met e-mailmarketing, we hebben het allemaal wel eens geprobeerd. In één van mijn blogs heb ik hiervoor enkele dos & don’ts uitgelicht. Afgelopen week verscheen er een interessant rapport [PDF] afkomstig van Signals (dochteronderneming inbound marketing ambassadeur HubSpot) dat mij inspireerde hierop een vervolg te schrijven. Je bent immers nooit klaar met optimaliseren, testen, rapporteren en verbeteren.

Men onderzocht de resultaten en effectiviteit van maar liefst 6,4 miljoen verzonden e-mails. Uiteraard zijn de resultaten niet een-op-een als benchmark te gebruiken, omdat we altijd te maken hebben met factoren as publiek, regio, context, etcetera. Echter kunnen we dergelijke resultaten wel gebruiken als extra inzicht en lering trekken uit succesverhalen. Door dit toe te passen op je eigen situatie kan je dus je eigen resultaat verbeteren. Je kan hiermee starten door te experimenteren met de volgende drie tips.

Is het al weekend?

Ik hoor je al denken: wat heeft het weekend met e-mail marketing te maken? Dan stuurt toch niemand een e-mail? Klopt, en dat is nou precies wat je eens zou kunnen proberen. Het blijkt dat er 80% minder e-mails worden verzonden gedurende het weekend en dat de kans dat jouw e-mail geopend wordt toeneemt met maar liefst 10%! De open rates liggen gedurende het weekend namelijk veel hoger dan tijdens werkdagen. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit een directe relatie met elkaar, maar dit is niet aangetoond. Hiermee wil ik niet zeggen dat je meteen al je marketing e-mails in het weekend moet gaan versturen, maar experimenteer bijvoorbeeld met tijden buiten kantooruren.

open email
open email

Rapporteer niet te snel na distributie van je e-mail

Wist je dat 50% van alle e-mails geopend wordt in de eerste 24 uur na verzending? Vast wel. Wat je misschien niet wist is dat maar liefst 80% van alle e-mails binnen 12 dagen na verzending wordt gelezen. Als je jouw rapportages binnen 12 dagen bekijkt, analyseert of verstuurt naar de stakeholders, mis je dus een deel van de resultaten. Pas je rapportageproces dus aan op een realistische tijdslijn. Zelf houd ik altijd 14 dagen aan omdat dit een goed beeld geeft van het daadwerkelijke resultaat. Tevens is dit een goed moment om degene die de mail nog niet hebben gelezen (en/of hebben geklikt) een herinneringsmail te sturen (vermijd hierbij trouwens het woord “reminder” omdat dit een negatieve impact heeft op je open rate.

Werk aan je onderwerpsregel

In mijn eerdere blog refereerde ik al naar het belang van een goede, passende onderwerpsregel. Hierbij geef ik je nog een paar extra tips om je onderwerpsregel te verbeteren om zo je open rates te verbeteren.

Vermijd gebruik van woorden als;

– “you” (5% lagere open rate);
– “quick” (17% lagere open rate);
– “meeting” (7% lagere open rate) en;
– “fw:” (17% lagere open rate).

Test daarentegen het gebruik van:

– “free” (10% hogere open rate, maar pas op met het gebruik hiervan in verband met mogelijke spamfilter flags);
– “tomorrow” (10% hogere open rate) of
– een lege onderwerpsregel (8% hogere open rate).

Daarnaast is het goed om personalisatie in te zetten voor je onderwerpsregel (gebruik de voornaam van iemand, in plaats van “you”.).

Eigen ervaring wijst uit dat iedere tip je open rates met een paar tiende procenten kan beïnvloeden (in zowel positief als negatieve zin). Het is dus belangrijk je eigen succesformule te ontdekken. Natuurlijk moeten we rekening houden met het feit dat de situatie & doelgroep voor ieder bedrijf actief in B2C of B2B verschilt. Wat voor de één werkt kan voor de ander minder goed uitpakken. Wat ik je tot slot wil meegeven is dat je vooral niet bang moet te zijn om te gaan experimenteren. Selecteer een kleiner deel van de doelgroep, experimenteer met één ding tegelijk, pas aan en stuur bij. Zo kom je stapje voor stapje dichterbij je doel.

Eigen ervaring wijst uit dat iedere tip je open rates met een paar tiende procenten kan beïnvloeden (in zowel positief als negatieve zin). Het is dus belangrijk je eigen succesformule te ontdekken.Hoe verbeter jij je reeds behaalde resultaten?

Deze blogpost is geschreven door Fedor Achterkamp van TriMM.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland