E-mail22.02.2012

Hoe los je je e-mailprobleem op, stop met e-mail! [Infographic]


hoe-los-je-je-e-mailprobleem-op-stop-met.jpg
hoe-los-je-je-e-mailprobleem-op-stop-met.jpg

Ik worstel er zelf al jaren mee. Wat moet je doen met de dagelijkse hoeveelheid email. Het is een probleem voor velen. Email is gewoon too much, een dagje even niet online levert tussen de 150 tot 250 mails op. Met grote jalouzie kijk en luister ik naar mensen die het principe van het fenomeen “empty mailbox” beheersen. Zij lijken de magicians die een gelukkig leven leiden.

Je kunt er zelf iets aan doen wat begint met het opschonen van de inkomende mail. Verwijder alle notificaties te beginnen met die van sociale media, dus geen mails meer van bijv. Twitter, Facebook en LinkedIn met de melding dat er een bericht voor je is, conversaties dienen op het platform zelf te worden gevoerd en niet in je mailbox. Verder nieuwsbrieven die nooit worden geopend nog gelezen, block iedere afzender van Spammail al hou je dit niet tegen en beperk het aantal momenten dat je je mail opent. En zo zijn er nog wel meer te bedenken (tips in de comments).

De kern van het probleem wordt veroorzaakt door de vele zenders en het bovenmatig gebruik van een ander fenomeen “cc en bcc”. Klaas de Brucker, Docent micro-economie, Europees beleid en decision making aan de Hogeschool-Universiteit Brussel meent dat overvolle mailboxen een voorbeeld zijn van een klassiek economisch probleem. Waarom? Als iets gratis is, loopt het niet-duurzame gebruik ervan uit de hand. De Brucker slaat de spijker op z’n kop vrees ik. Mailen is een vorm van automatisme geworden.

Het verzet tegen te veel email dringt ook door in het bedrijfsleven. Meest sprekende voorbeeld is Atos, een van de grootste ICT-bedrijven ter wereld die binnen 1.5 jaar e-mail volledig in de ban wil doen, te beginnen met de interne mail. Volgens de top van het bedrijf is negentig procent van de mailtjes tijdverlies. Medewerkers moeten weer leren met elkaar te praten. OnlineITDegree.net maakte op basis van de Atos-case een voor zichzelf sprekende infographic (Creative commons) met als titel “Should I send this email”. Leerzaam dingentje, advies : uitprinten en duidelijk zichtbaar bij iedere werkplek bevestigen !

email-overload 

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.