E-mail22.06.2011

Sexy Email Event 2011: “36% marketingbudget naar email”


sexy-email-event-2011-36-marketingbudget.jpg
sexy-email-event-2011-36-marketingbudget.jpg

Ook de derde editie van DDMA’s Sexy Email, gisteren in Amsterdam, is een groot succes geworden. Een inspirerende dag met lezingen van vakbroeders Loren McDonald en Gianfranco Cuzziol, de verkiezing van de Email M|V van het jaar en inspirerende cases gepresenteerd door zes emailmarketing specialisten. Conclusie: “email is sexier than ever”.

Michael Straathof, voorzitter van de e-mail associatie, opende Sexy Email 2011 met kerncijfers die het groeiende succes van emailmarketing staven. Niet alleen wordt een groot deel van het marketingbudget toegewezen aan emailcampagnes, ook geeft ruim 52% van de ondervraagde marketeers aan dat ze meer zullen investeren in email dan voorheen. Het onderzoek van de DDMA gaf ook andere opvallende resultaten weer: 3 op de 10 marketeers zijn niet op de hoogte van de geldende opt-in regels en in diezelfde verhouding: 3 op de 10 kunnen de oorsprong van zijn adressenbestand niet aantonen. Het jaarlijkse Sexy Email Event van de DDMA’s Email Council is de aangewezen plek voor marketeers die hun kennis over dit succesvolle medium willen vergroten.

De eerste key-note speaker, Loren McDonald, vice president of industry relations van Silverpop kwam al dansend het podium op op Right Said Fred’s ‘I’m too Sexy… for your inbox’. Alle aanwezigen hadden direct aandacht voor zijn hoofdboodschap; ‘The email marketing world has changed’. Niet alleen hoe we navigeren door email (de wijsvinger is de muis aan het vervangen), maar ook waar, wanneer en waarmee we onze email lezen. Hij onderkende de populariteit van social media, maar zei tegelijkertijd dat er nog geen conclusies te trekken zijn over de effectiviteit. Het is nog te vroeg. Het aandeel van Social Media in de huidige omzet is nog nihil en de ROI is vele male lager dan bij andere kanalen. Email blijft daarin ‘very hot’ en steekt qua effectiviteit met kop en schouders boven Social Media uit. Maar tegelijkertijd ook: Social Media begint een steeds belangrijkere plaats in ons digitale leven te claimen. ‘Time will tell’.

De boodschap van de tweede key-note speaker van de dag, Gianfranco Cuzziol, Head of eCRM at EHS 4D Digital, versterkte het verhaal van Loren McDonald. Gianfranco leidde de aanwezigen aan de hand van historische quotes van Cicero en Shakespeare langs de mogelijkheden die data kan bieden in email marketing. Zijn hoofdboodschap: wanneer je de drie fundamentele gebieden van data (profiel-, transactionele en gedragsinformatie) combineert, je in staat bent om context en relevantie te bieden en zo veel dus meer uit je email marketing kunt halen. Met name de voorbeelden van Gianfranco over het verkeerd gebruiken van data waren interessant. Diverse organisaties kwamen voorbij die bijvoorbeeld bij het aanmelden van de nieuwsbrief vragen naar je voorkeuren, maar dit vervolgens niet terug laten komen in hun emailcampagnes. Voor dit soort situaties heeft Gianfranco een vuistregel “Wanneer je gegevens binnen 3 maanden niet gaat gebruiken, vraag deze dan niet”.

Zes bureaus presenteerden vol overtuiging hun emailmarketing case aan het publiek, waarna per SMS gestemd kon worden voor de “What’s Hot Case” van 2011. Het Amsterdamse bureau voor Digital Direct Marketing Ematters maakte indruk met de case over hun klant EasyToBook.com. Wouter Theijsmeijer, directeur van Ematters, presenteerde de pre-trip mailing van EasyToBook.com; een volledig geautomatiseerde servicemail met als doel de meest relevante bestemmingsinformatie aan te bieden. Met name de innovatieve koppelingen met externe partijen als Isango, Amazon, HolidayCars en MSN waren iets waar veel partijen in de markt wel over praten, maar wat Ematters samen met EasyToBook.com daadwerkelijk heeft gerealiseerd. Ematters won overtuigend met ruim 33% van de stemmen.

De uitslag van de verkiezing voor de Email M|V van het jaar bracht Ematters wederom in uitstekende stemming. Ematters’ klant Wouter Blok, CMO van EasyToBook.com, werd verkozen tot Email Marketing Man van 2011. Blok was niet in staat om fysiek aanwezig te zijn, maar bedankte het publiek middels een videoboodschap voor zijn verkiezing. In zijn speech benadrukte hij dat het innoveren op het gebied van email marketing een echte teamprestatie is en zelden het werk van een individu.

Sexy Email 2011 was een succes; een door de muziek van de (jawel, bijzonder sexy) DJ Femke opgezweept event waar (email)marketeers en specialisten hun kennis en passie voor het vak kunnen delen. Marketeers die email inzetten om hun campagnes te versterken en willen meeliften op het succes, mogen de volgende editie niet missen. Hou Sexy Email in de gaten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.