E-mail15.08.2008

Mail verliest populariteit in toeristische sector


mail-verliest-populariteit-in-toeristisc.jpg
mail-verliest-populariteit-in-toeristisc.jpg

In de toeristische sector boeten e-mailcampagnes in aan populariteit. Dat blijkt uit een studie van het Franse onderzoeksbureau Cabestan. Daarmee ontsnapt de sector volgens de onderzoekers niet aan de groeivertraging in het succes van e-mailcampagnes. Hetgeen volgens hen twee grote oorzaken heeft.

In de eerste plaats zijn ze van oordeel dat de consument overspoeld wordt met allerhande e-mailcampagnes en geen tijd of zin heeft om daar allemaal interesse voor te hebben. Verder gaan vele verzenders volgens Cabestan weinig professioneel om met het verzenden van e-mailcampagnes.

Iets meer dan 26 procent van de informatieve e-mails, voornamelijk nieuwsletters met redactionele inhoud, uit de toeristische sector worden volgens Cabestan geopend,” aldus het magazine Le Journal du Net. “Dat is evenveel als het gemiddelde van alle consumentensectoren. Maar het percentage toeristische campagnes waarbij daar op wordt doorgeklikt, ligt duidelijk lager dan het gemiddelde. In de toerisme wordt slechts in 8 procent van alle gevallen doorgeklikt. Het gemiddelde van alle consumentensectoren bedraagt 16 procent.”

In 26 procent van de gevallen wordt er ook daadwerkelijk gereageerd. Daarmee zit de toeristische e-mail weer op het gemiddelde van alle consumentensectoren. Bij dynamische campagnes ligt de respons echter duidelijk hoger. Daar wordt 33 procent tot 74 procent van alle e-mails geopend, terwijl er in 10 procent tot 46 procent ook wordt doorgeklikt. In 33 procent tot 88 procent van de e-mails wordt er ook daadwerkelijk gereageerd. Het uitschrijven ligt bij toeristische e-mails echter hoger dan het gemiddelde van alle consumentensectoren. Gemiddeld wordt slechts 0,09 procent van alle nieuwsbrieven uitgeschreven, maar in de toerismesector bedraagt dat 0,12 procent.

Voor wervingscampages doet de toeristische e-mail het volgens Cabestan daarentegen duidelijk beter dan het gemiddelde van de consumentensectoren. In de toeristische sector wordt daar 20 procent van de e-mails geopend, tegenover 17 procent voor het algemeen gemiddelde. Ook wordt hier in de toeristische sector duidelijk minder vaak uitgeschreven dan in het gemiddelde van de sectoren. Het uitschrijvingspercentage in de toeristische sector bedraagt amper 0,01 procent, tegenover 0,12 procent voor het algemeen gemiddelde. Op het vlak van doorklikken (5 procent) en daadwerkelijke reactie (20 procent) zit het toerisme op het algemeen gemiddelde.

Bij dynamische wervingscampagnes werden 29 procent tot 60 procent van alle e-mails geopend, werd er in 9 procent tot 38 procent van de gevallen doorgeklikt en was er in 26 procent tot 28 procent van de gevallen sprake van daadwerkelijk reactie. “Algemeen bekeken presteren wervingscampagnes iets minder goed dan informatiecampagnes,” aldus nog Cabestan. “Voor nagenoeg alle indicatoren ligt het percentage bij informatiecampagnes iets hoger dan bij de wervingscampagnes. Alleen op het vlak van uitschrijvingen scoren wervingscampagnes hoger.”