Safer Internet Day 2009

Vorig artikel Volgend artikel
Safer Internet Day 2009

Eén dag, één thema, ruim vijftig landen: Safer Internet Day 2009 op 10 februari 2009 onderstreept het belang van beveiliging op het Internet.

De dagen van zorgeloos surfen op het Internet zijn definitief voorbij. Online criminelen voeren steeds meer aanvallen uit op eindgebruikers en bedrijven van uiteenlopende grootte. Hun enige oogmerk: geld opstrijken. "Het tijdperk van de script-kids die wat aanrommelden met virussen en wormen, is voorbij. Hun plaats is ingenomen door goed georganiseerde cybercriminelen", aldus Eddy Willems, IT Security Evangelist van Kaspersky Lab

Voor de zesde achtereenvolgende keer wordt op de Safer Internet Day in heel Europa aandacht gevraagd voor veiligheid op internet voor kinderen. Dit jaarlijks terugkerende evenement vormt de kroon op de voorlichtingsactiviteiten van het Europese Insafe netwerk dat in 2004 door de Europese Commissie is opgericht (vanuit het Safer Internet Programma) om zowel mediawijsheid te promoten als ook een veilig, ethisch en efficiënt gebruik van digitale middelen. In Nederland deze dag de afgelopen jaren door Digibewust ingevuld met bijvoorbeeld een manifestatie voor kinderen met Prinses Máxima in Sociëteit de Witte in Den Haag (2007) en met het Nationale Gaming Debat in de Balie in Amsterdam (2008). Op www.saferinernet.org is meer info te vinden over de diverse activiteiten in Europa.

Uit een recent onderzoek van het Forsa Instituut, in opdracht van de Duitse brancheorganisatie BITKOM, blijkt dat er in 2008 bijna 4 miljoen Duitsers het slachtoffer zijn geworden van cybercriminelen en heeft 7% van alle computergebruikers van 14 jaar en ouder een financieel verlies geleden op het Internet als gevolg van virussen, online veilingen en elektronisch bankieren. "Voorlichting over het huidige risico van cybercriminaliteit is van groot belang voor gebruikers van alle leeftijden", vervolgt Willems. "Daarom vinden wij bij Kaspersky Lab de Safer Internet Day een geweldig initiatief."

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies