Cybercrime08.02.2009

Safer Internet Day 2009


safer-internet-day-2009.jpg
safer-internet-day-2009.jpg

Eén dag, één thema, ruim vijftig landen: Safer Internet Day 2009 op 10 februari 2009 onderstreept het belang van beveiliging op het Internet.

De dagen van zorgeloos surfen op het Internet zijn definitief voorbij. Online criminelen voeren steeds meer aanvallen uit op eindgebruikers en bedrijven van uiteenlopende grootte. Hun enige oogmerk: geld opstrijken. “Het tijdperk van de script-kids die wat aanrommelden met virussen en wormen, is voorbij. Hun plaats is ingenomen door goed georganiseerde cybercriminelen“, aldus Eddy Willems, IT Security Evangelist van Kaspersky Lab

Voor de zesde achtereenvolgende keer wordt op de Safer Internet Day in heel Europa aandacht gevraagd voor veiligheid op internet voor kinderen. Dit jaarlijks terugkerende evenement vormt de kroon op de voorlichtingsactiviteiten van het Europese Insafe netwerk dat in 2004 door de Europese Commissie is opgericht (vanuit het Safer Internet Programma) om zowel mediawijsheid te promoten als ook een veilig, ethisch en efficiënt gebruik van digitale middelen. In Nederland deze dag de afgelopen jaren door Digibewust ingevuld met bijvoorbeeld een manifestatie voor kinderen met Prinses Máxima in Sociëteit de Witte in Den Haag (2007) en met het Nationale Gaming Debat in de Balie in Amsterdam (2008). Op www.saferinernet.org is meer info te vinden over de diverse activiteiten in Europa.

Uit een recent onderzoek van het Forsa Instituut, in opdracht van de Duitse brancheorganisatie BITKOM, blijkt dat er in 2008 bijna 4 miljoen Duitsers het slachtoffer zijn geworden van cybercriminelen en heeft 7% van alle computergebruikers van 14 jaar en ouder een financieel verlies geleden op het Internet als gevolg van virussen, online veilingen en elektronisch bankieren. “Voorlichting over het huidige risico van cybercriminaliteit is van groot belang voor gebruikers van alle leeftijden“, vervolgt Willems. “Daarom vinden wij bij Kaspersky Lab de Safer Internet Day een geweldig initiatief.”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Internet

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en