Media08.11.2013

6 adviezen voor freelance tekstschrijvers


Eind september dit jaar hebben we ShareZis gelanceerd. ShareZis is een programma waarbij tekstschrijvers, copywriters en bloggers die hun inhoud bijdragen aan CheckZis beloond worden met een aandeel in 50% van onze omzet.

In de weken voor en na de lancering heb ik tientallen freelance tekstschrijvers en copywriters gesproken. Eigenlijk doe ik dat nog elke dag. Inmiddels heb ik een beeld gekregen van de kenmerken van succesvolle tekstschrijvers en begrijp ik beter waarom anderen minder succesvol zijn. Daarom hierbij wat welgemeende adviezen aan deze creatieve groep die steeds belangrijker zal worden in de toekomst van de media.

6-adviezen-voor-freelance-tekstschrijver.jpg
6-adviezen-voor-freelance-tekstschrijver.jpg

1. Verbind een expertise aan je schrijven

Als je €75 per uur vraagt voor je schrijfwerk, maar ook nog eens goed op de hoogte bent over onderwerpen die voor je klant relevant zijn bied je meerwaarde. Met toegevoegde expertise onderscheid je je bovendien beter van anderen. Geef je klant een consultant cadeau bij je schrijfvaardigheden.

2. Diversifiseer

1 expertise is goed. Maar als je het daarbij laat maak je jezelf kwetsbaar. Stel je bent gespecialiseerd in de bouwsector, maar die sector krijgt het zwaar. Als dat je enige expertise of doelgroep is voel jij de pijn ook sterker. Ga dus voor meerdere expertises en meerdere klantgroepen.

Diversificeer dus. Je gevoeligheid voor de ups en downs van een bepaalde sector neemt dan af. Let op: te veel expertises maakt je minder geloofwaardig en je positionering onduidelijker.

3. SEO expert – echt waar?

Ja, hier zit wat irritatie. Ik ben heel veel zelfbenoemde SEO-experts tegengekomen. Ook onder tekstschrijvers. Het is iets waar je je dus nauwelijks mee onderscheidt. Sterker nog, als je website niet bij de eerste zoekresultaten verschijnt, hoe geloofwaardig ben je dan?

Doe de check. Google eens op het keyword “tekstschrijver + je expertise” of “tekstschrijver + je stad”. Sta je op de eerste 2 pagina’s? Nee? Dan ben je dus zeker geen SEO-expert.

4. Verzorg je website

Je website is de online voordeur van je bedrijf en beïnvloedt hoe mensen je zien als professional. Zorg dus dat je website up-to-date is met recente informatie. Zorg er ook voor dat je website er gewoon degelijk uitziet. Het is nergens voor nodig je website eruit te laten zien alsof ie is gemaakt in 1998. Persoonlijk vind ik het onderstaande voorbeeld goed.

webdesign.jpg
webdesign.jpg

Er zijn prima (gratis!) diensten die je helpen een mooie, makkelijk aanpasbare website te maken. Voorbeelden zijn Wix en Weebly.

5. Schrijf!

Laat zien dat je schrijven geweldig vindt! De makkelijkste manier om dat te doen is door te gaan bloggen. Je kunt zo je passie voor het schrijfvak tonen en je eigen persoon meer dimensies geven. Bovendien kan je op een blog de omgeving goed controleren (anders dan op een sociaal netwerk als LinkedIn of Facebook).

6. Word uitgever

Als freelancer zal je waarschijnlijk uurtje-factuurtje werken. Dat kan aantrekkelijk zijn, maar het heeft 2 nadelen: (1) het is niet schaalbaar – je kunt je uren maar 1 keer verkopen (2) geen uren = geen geld.

Een oplossing is jezelf ook te zien als uitgever. Misschien kan je je kennis kwijt in een e-book dat je kunt verkopen. Of schrijf je nuttige artikelen op een website waar je relevante advertenties bij plaatst. Het hoeft trouwens geen core business te zijn. Je kunt er die loze uurtjes die her en der ontstaan mee vullen. 

Deze en andere lijsten vind je op CheckZis.com, net als:

> 10 Tips om alles uit je blogpost te halen


Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys