Media27.07.2011

Een nieuw businessmodel voor de boekensector?


Het zijn geen gemakkelijke dagen voor de boekensector. Niet alleen in de VS, waar de ooit enorme boekenketen Borders vorige week aankondigde zijn resterende vestigingen te zullen sluiten (en 10.700 mensen hun job verliezen), maar ook bij ons. De vraag naar boeken, noch het aanbod vormen het probleem, zo schrijft The Economist. Zowat alle uitgevers rapporteren een groei in de omzetcijfers. Het echte probleem is dat niemand nog geld verdient en de boekensector aan nieuwe ideeën toe is.

Unbound, een Britse site die surft op de crowdfund-hype, komt met zo’n nieuw idee. Wie de website bezoekt kan geld doneren aan een boek dat maar half geschreven is. Indien genoeg geld wordt opgehaald om het boek af te maken, krijgt de schenker een gratis exemplaar en zijn naam vermeld in een dankwoord. Terry Jones, een van de leden van de Monty Pythoncast, heeft via dit systeem genoeg geld verzameld om een boek met originele verhalen af te werken.

Er zijn verschillende sponsoringformules, gaande van bovenvermeld tot een donatie van 250 Britse pond, die recht geeft op een etentje met de auteur. Het concept slaat aan. Totnogtoe (de site is in mei opgestart) hebben 3.000 mensen geld geschonken (gemiddeld 30 pond per stuk). Het geld wordt 50/50 verdeeld tussen Unbound en de schrijvers. Vele lezers lijken te houden van het idee dat ze deel uitmaken van het creatieve proces en geven de voorkeur aan 50 pond te besteden voor een gesigneerd, ongeschreven boek, dan aan een bestseller van 8,99 pond.

Via