Media20.05.2008

Ook iTunes is ten dode opgeschreven


ook-itunes-is-ten-dode-opgeschreven.jpg
ook-itunes-is-ten-dode-opgeschreven.jpg

27 jaar geleden maakte Bob Pitmann muziekvideo’s gratis voor de consument. Dat gebeurde toen hij MTV oprichtte.

Vandaag denkt hij dat ook de dagen van iTunes en soortgelijke muziekbibliotheken geteld zijn. ‘Artiesten moeten hun muziek gebruiken om een merk te bouwen, opdat geld kan worden verdiend aan concerten en merchandising. Misschien moeten ze een sponsor vinden, die hun laatste album voor een miljoen dollar koopt en het wegschenkt.’

Pitmann verwijst naar de situatie in China: ‘Echte fans zullen zich verontwaardigd tonen omdat hun idolen geen geld meer zullen verdienen aan de verkoop van hun liedjes. Maar zo gaat het vandaag al in China, waar het businessmodel van de toekomst reeds actief is. 99% van alle gedownloade muziek in het land is illegaal; 85% van de cd’s – ook in de winkels- zijn piraatexemplaren. C

hinese artiesten, zelfs de mateloos populaire groep Yu Quan, hebben begrepen dat ze geen geld zullen verdienen door plaatjes te verkopen, maar dat de inkomsten zullen voortvloeien uit sponsordeals, reclameboodschappen en vooral concerten. Platenmaatschappijen? Auteursrechten? Laat me niet lachen. Niet in China.’

Indien deze evolutie zich ook bij ons voortzet zullen de platenmaatschappijen het gelag betalen en noodgedwongen de formule kopiëren die Live Nation in de markt zette. Deze concertpromoter kwam als eerste tot de bevinding dat al wat een artiest doet één enkel doel moet dienen. Live Nation is nu verantwoordelijk voor alle activiteiten van de artiesten onder contract: concerten, merchandising, video’s en plaatopnames. Terwijl de meeste platenmaatschappijen vechten om te overleven, behaalde Live Nation vorig jaar een omzet van $ 4,2 miljard, 12,6% meer dan een jaar eerder. Ook Madonna, in de sector beschouwd als een commercieel genie, tekende vorig jaar een contract met Live Nation voor $ 150 miljoen.

Vooral concerten lijken aan een revival bezig. De inkomsten uit concerten voor 2007 worden enkel in de VS op $ 3,9 miljard geraamd, 8% meer dan een jaar eerder.

Volgens Mary Davis, professor in muziekgeschiedenis aan de Case Western University in Cleveland, winnen concerten aan populariteit en wel om twee redenen: “Mensen komen voor de groepservaring; ze kennen de muziek en ze zingen en dansen mee. De tijd waar mensen de muziek absorbeerden en op hun stoel bleven zitten, is voorbij. Een tweede reden is dat mensen zodanig gewend zijn geraakt aan een hoogtechnologische geluidskwaliteit, dat ze weg willen van deze artificiële wereld om te  weten hoe een artiest in het echt klinkt. Wanneer mensen een concert bijwonen waar een artiest de  kwaliteit van zijn cd evenaart, zijn mensen meestal teleurgesteld. Het aspect mens in de artiest – hij die ook kan falen- ontbreekt dan.’

Pitmann’s model zal het uiteindelijk ergens in de volgende tien jaar gaan halen. Artiesten zullen hun muziekopnames gratis weggeven als een vorm van reclame, net als MTV dat deed. De verkoop van cd’s in winkels of via iTunes, zoals we die vandaag nog kennen, zal niet overleven. Geld zal via andere kanalen komen. Via Dominique deWitte – [Bron: Condé Nast Portfolio]