Gaming19.04.2013

Een wereld vol marketingpraat – Deel 2: topontwikkelaars op elke hoek


een-wereld-vol-marketingpraat-deel-2-top.jpg
een-wereld-vol-marketingpraat-deel-2-top.jpg

Woensdag schreef ik een open sollicitatiebrief waarin een sterke vorm van arrogantie naar voren kwam. En dat had een reden. De laatste tijd scroll ik vaak door websites van ontwikkelaars, vaak grote, soms de wat kleinere, daarbij viel het me op hoe ze zichzelf de hemel in prijzen. Elke ontwikkelaar bestaat uit industry veterans, elite team, industry leading, critically acclaimed; noem het maar op. Iets wat vreemd, arrogant, en slecht voor de industrie is.

Even grof rekenen: Stel je hebt 10 ontwikkelaars die uit een eliteteam bestaan. Zo’n team bestaat dan uit grofweg 200 man. Dat zijn dan al 2000 elite ontwikkelaars. Oké, maar deze ontwikkelaars hebben constant vacatures openstaan, wat dus suggereert dat veel van die top mensen ook weer weggaan. Het mooiste voorbeeld daarvan blijft Infinity Ward, vrijwel het hele originele team is weg, toch word het bedrijf nog steeds geroemd, iets wat eigenlijk best vreemd is, want eigenlijk zou de hele reputatie weer opnieuw opgebouwd moeten worden.

Het lijkt wel alsof top ontwikkelaars uit de lucht vallen, zoveel zijn het er. Elk bedrijf is ook industry leading wat een direct gevolg is van het geven van cijfers voor games. Iedereen die een metacritic van boven de 80 voor zijn game heeft is dan gelijk succesvol, aldus hemzelf. Het gevolg is dan ook dat al deze ooit zo betekenisvolle begrippen nu niets meer waard zijn. Het opvallendste blijft hoe studio’s die ik tot de echte top reken vrij bescheiden zijn. Bioware, Rockstar, 2K, daar lees je zoiets vrijwel niet.

Als laatste wil ik nog even naar de persoonlijke uitspraken van top ontwikkelaars kijken, want die zijn minstens zo interessant. Bij Ubisoft loopt er een die denkt dat “Gamers klaar zijn voor DRM” maar volgens mij moet dan eerst de definitie veranderen, want op dit moment staat DRM voor het inperken van de mogelijkheden voor de betalende gebruiker! Leuk is ook dat diezelfde persoon ook zei dat hij zijn team (Ubisoft Montreal) graag vergelijkt met een indie studio. Gevolg was dat de mensen van Vlambeer (en iedereen daar om heen) spraken over hoe zij “AAA-games maken”. Het mag duidelijk zijn, er is geen touw aan vast te knopen, die marketingpraat!

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes