Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Vorig artikel Volgend artikel

Slechts 665.000 kijkers keken gisteren naar het begin van het nieuwe seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nog nooit eerder heeft GTST zo slecht gescoord bij de seizoensopener. Vorig jaar waren het nog ruim 1 miljoen mensen. Even ter vergelijking, de bekritiseerde Lingo comeback scoorde gisteren op SBS6 802.000 kijkers. Ook andere seizoen premières van SBS deden het goed. Chateau Meiland had maar liefst 970.000 kijkers, wat een record is voor een realityshow. Slag één is dus in ieder geval voor SBS.

Goede Tijden, Slechte Tijden presteert de laatste jaren steeds slechter. In haar hoogtepunt scoorde de soap met gemak dagelijks 2 miljoen kijkers. Die tijden zijn inmiddels wel voorbij. Een paar maanden terug gaf de nieuwe content directeur van RTL, Peter van der Vorst, al aan ontevreden te zijn over de kijkcijfers van Goede Tijden. Toen waren het er nog 800.000. Van de cijfers van gisteravond zal Van der Vorst niet vrolijker worden.

Uitgemolken

Natuurlijk is het zo dat het media landschap de afgelopen jaren flink is veranderd. Steeds meer mensen kijken wat ze willen, waar ze dat willen. Ze kiezen steeds vaker voor streaming platforms zoals Netflix, HBO en de nieuwe streamingdienst van Disney en laten de traditionele televisie voor wat het is. Als je een quiz of een liveshow hebt, zit je nog wel gebakken. De meeste programma’s moeten het helaas wel met wat minder doen dan een aantal jaren terug.

Het is echter wel heel makkelijk om met de vinger naar Netflix te wijzen en te zeggen dat het alleen daardoor komt. Na 30 seizoenen zijn alle cliffhangers en plot twists toch wel uitgemolken. Mensen kunnen maar een aantal keer uit de dood herrijzen voordat het begint te vervelen. Zelfs trouwe kijkers haken af en voelen geen interesse meer om de afloop van de cliffhanger te zien. Gezien het feit dat dit toch meestal de best bekeken uitzending is van het jaar, voorspelt dit niet veel goeds. En nee, zeg niet dat het aan het weer ligt, want dat is vrijwel ieder jaar zo.

Er wordt ook al gesproken over een potentiële verhuizing naar RTL5 of Videoland, maar als we heel eerlijk zijn moet je dat niet willen met afglijdende kijkcijfers als dit. Je moet ook weten wanneer het tijd is om te stoppen.

Misschien is het toch tijd om Meerdijk te verlaten.

Amy Swinkels

Stagiair en tekstschrijver. In haar vrije tijd houdt ze zich vooral bezig met media, scripts en haar hond.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies