DC Business15.04.2021

Toyota’s werkpaard geëlektrificeerd


De Toyota Proace is al jaren dé werkbus van Toyota. Dit succesvolle model rijdt al zo’n 10 jaar rond. Nu Toyota van bijna elk model een hybride of elektrische variant rond heeft rijden, moest ook de Proace er aan geloven. Deze bus is gehéél elektrisch!

Toyota_Proace_full
Toyota_Proace_full

Toyota Proace

De Proace van Toyota is er in verschillende uitvoeringen. Van werkbus tot aan een passagiersuitvoering. Maar hij is ook verkrijgbaar als 4×4 uitvoering of een opgepompte off-road variant. Een bus voor elke klus zou Maxime Hartman zeggen. De elektrische variant van de Proace komt dan ook niet geheel onverwacht in een snel veranderende automarkt.

Toyota_Proace_Back
Toyota_Proace_Back

Elektrisch rijden met de Proace

Mensen die veel met dit soort busjes op pad zijn, zullen waarschijnlijk het diesel geluid missen als zij instappen in de elektrische Proace. Nu is dat sowieso het geval wanneer je besluit over te schakelen elektrisch rijden. Het is dus even wennen!

Rijd je in deze elektrische Proace hetzelfde als je dat zou doen met een bus met verbrandingsmotor, dan gaat de range je tegenvallen. Het hangt er verder vanaf of je de bus voornamelijk in de stad gebruikt of dat je voornamelijk op de snelweg te vinden bent. In de stad kan je heel goed gebruikmaken van de ‘brake’ modus. Zo regenereert de Proace direct energie bij het verminderen van de snelheid. Gebruik je deze modus niet of zit je veel kilometers op de snelweg? Dan win je weinig kilometers terug.

De Proace heeft de mogelijkheid om te schakelen tussen 3 rijmodi: eco, normaal en power. Met 136 pk aan direct beschikbaar vermogen is de bus zeker niet langzaam te noemen in de power modus. Wel is de Proace begrenst op 130 km/u. In de normale rijmodus rijdt de Proace lekker relaxt en bij het intrappen van het pedaal blijft het volledige vermogen beschikbaar. In de eco modus is de acceleratie beperkt en is zelfs de klimaatbeheersing bijna uitgeschakeld. Voor korte ritjes in de zomer prima, maar in de winter zal het snel fris worden in de cabine.

Ook het stuur is van alle gemakken voorzien.
Ook het stuur is van alle gemakken voorzien.

Qua bereik: daar kan ik kort over zijn: dat ligt vooral aan jezelf. Ga je er bijvoorbeeld relaxt mee op pad? En rijd je maximaal 100 kilometer per uur en schakel je in de stad de brake modus in, dan kun je met gemak zo’n 250 kilometer rijden. Doe je dit in de power modus, een zware rechter voet, en veel snelweg kilometers? Dan ben je met 150 kilometer wel uitgereden en zul je moeten bijladen.

Laden kan overigens snel gaan, want de Proace is uitgerust met een ‘snel laadaansluiting’. Bij een 100 KWh aansluiting is de Proace in 50 minuten 80% geladen. Thuis aan het stopcontact duurt dit een heel stuk langer. Op de juiste momenten laden is the key om zo min mogelijk bij de snellader stil te staan.

De Proace heeft de mogelijkheid om een snellader aan te sluiten.
De Proace heeft de mogelijkheid om een snellader aan te sluiten.
Bij Fastned laden gaat een stuk sneller.
Bij Fastned laden gaat een stuk sneller.

Het blijft een echte bus

Het blijft natuurlijk een bus om spullen of mensen mee te vervoeren. Tijdens onze test hebben we steeds gereden zonder lading, dus de actieradius zal wat lager uitvallen bij een goed geladen bus. Dat ter zijde, rijdt de Proace wel als een hele degelijke bus. Ook in de cabine heb je niet direct in de gaten dat je met een bus onderweg bent. Het ziet er allemaal goed uit en zo werkt het ook. De interface van het infotainment systeem kennen we van de PSA modellen en werkt gewoon goed.

Verder is deze bus voorzien van alle gemakken zoals een headup display, stoelverwarming, lane assist en cruise control.

Ik denk dat het voor veel mensen even wennen zal worden, maar wie zich aan de elektrische Proace waagt en ermee om leert gaan, heeft een dijk van een bus in zijn wagenpark.

Je hebt niet direct in de gaten dat je met een bus op pad bent.
Je hebt niet direct in de gaten dat je met een bus op pad bent.
Met een zijschuifdeur is het nog makkelijker laden.
Met een zijschuifdeur is het nog makkelijker laden.
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Toyota

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota en elektrisch rijden, (te)lang waren die twee niet echt elkaars vrienden. Veel energie en geloof werd gestopt in het rijden op waterstof maar die droom lijkt definitief over. De automaker werd zelfs benoemd tot d...

Automotive04.12.2023

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Op de Japan Mobility Show die eind deze maand van start gaat komt Toyota onder andere met drie bijzondere elektrische conceptauto’s. Nou ja, twee auto’s, de FT-3e SUV en de sportieve FT-Se, en een busje, KAYOIBAKO, d...

Automotive20.10.2023

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zien
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Toyota opent basisschool voor robots

Robots kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn natuurlijk veel waardevoller met een sprankeltje kunstmatige intelligentie. Hierdoor is Toyota begonnen met een robotkookschool, waar het robots die gebruikmaken van gene...

Technology20.09.2023

Toyota opent basisschool voor robots

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedrev...

Automotive12.09.2023

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Toyota heeft deze week, vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, bekend gemaakt dat de autofabrikant werkt aan de ontwikkeling van nieuwe EV-accu’s. De primaire doelen die Toyota daarbij voor ogen heeft is he...

Automotive13.06.2023

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerd
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota zet, naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), ook flink in op waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze week maakte de Japanse fabrikant bekend dat een deel van die ‘waterstoftrucks’ binnenkort i...

Automotive10.05.2023

VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Ze zijn er nog in grote getalen, petrolheads die (nog) niets moeten hebben van elektrische bolides. Toegegeven, ook ik ben nog altijd heel blij met mijn Golf 4 V5 met zijn ronkende en benzine slurpende 2,3 liter vijfcili...

Automotive16.01.2023

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Fabrikant toont zero-emission uitvoeringen van een jaren 80 Corolla