Toyota's werkpaard geëlektrificeerd

Toyota's werkpaard geëlektrificeerd

Vorig artikel Volgend artikel

De Toyota Proace is al jaren dé werkbus van Toyota. Dit succesvolle model rijdt al zo'n 10 jaar rond. Nu Toyota van bijna elk model een hybride of elektrische variant rond heeft rijden, moest ook de Proace er aan geloven. Deze bus is gehéél elektrisch!

Toyota_Proace_full

Toyota Proace

De Proace van Toyota is er in verschillende uitvoeringen. Van werkbus tot aan een passagiersuitvoering. Maar hij is ook verkrijgbaar als 4x4 uitvoering of een opgepompte off-road variant. Een bus voor elke klus zou Maxime Hartman zeggen. De elektrische variant van de Proace komt dan ook niet geheel onverwacht in een snel veranderende automarkt.

Toyota_Proace_Back

Elektrisch rijden met de Proace

Mensen die veel met dit soort busjes op pad zijn, zullen waarschijnlijk het diesel geluid missen als zij instappen in de elektrische Proace. Nu is dat sowieso het geval wanneer je besluit over te schakelen elektrisch rijden. Het is dus even wennen!

Rijd je in deze elektrische Proace hetzelfde als je dat zou doen met een bus met verbrandingsmotor, dan gaat de range je tegenvallen. Het hangt er verder vanaf of je de bus voornamelijk in de stad gebruikt of dat je voornamelijk op de snelweg te vinden bent. In de stad kan je heel goed gebruikmaken van de 'brake' modus. Zo regenereert de Proace direct energie bij het verminderen van de snelheid. Gebruik je deze modus niet of zit je veel kilometers op de snelweg? Dan win je weinig kilometers terug.

De Proace heeft de mogelijkheid om te schakelen tussen 3 rijmodi: eco, normaal en power. Met 136 pk aan direct beschikbaar vermogen is de bus zeker niet langzaam te noemen in de power modus. Wel is de Proace begrenst op 130 km/u. In de normale rijmodus rijdt de Proace lekker relaxt en bij het intrappen van het pedaal blijft het volledige vermogen beschikbaar. In de eco modus is de acceleratie beperkt en is zelfs de klimaatbeheersing bijna uitgeschakeld. Voor korte ritjes in de zomer prima, maar in de winter zal het snel fris worden in de cabine.

Toyota_Proace_mid
De traditionele versnellingspook is verdwenen en heeft ruimte gemaakt voor een eenvoudige schakelaar.
"Fun fact: in de tellerpartij is ook een meter aanwezig die laat zien hoeveel energie de klimaatbeheersing gebruikt. Bij normaal gebruik laat de meter 75% zien. Terwijl dat bij de eco modus 0% is. Een ander verbruik heb ik niet voorbij zien komen overigens."
Totota_proace_stuur
Ook het stuur is van alle gemakken voorzien.

Qua bereik: daar kan ik kort over zijn: dat ligt vooral aan jezelf. Ga je er bijvoorbeeld relaxt mee op pad? En rijd je maximaal 100 kilometer per uur en schakel je in de stad de brake modus in, dan kun je met gemak zo'n 250 kilometer rijden. Doe je dit in de power modus, een zware rechter voet, en veel snelweg kilometers? Dan ben je met 150 kilometer wel uitgereden en zul je moeten bijladen.

Laden kan overigens snel gaan, want de Proace is uitgerust met een 'snel laadaansluiting'. Bij een 100 KWh aansluiting is de Proace in 50 minuten 80% geladen. Thuis aan het stopcontact duurt dit een heel stuk langer. Op de juiste momenten laden is the key om zo min mogelijk bij de snellader stil te staan.

Toyota_Proace_charge
De Proace heeft de mogelijkheid om een snellader aan te sluiten.
Toyota_Proace_Fastned
Bij Fastned laden gaat een stuk sneller.
Toyota_Proace_fastcharge
Waar je thuis aan de stekker niet verder komt dan laden met 6 kilometer per uur, is dat bij Fastned wel een andere verhaal waar je snelheden van 434 kilometer laden per uur kan halen.

Het blijft een echte bus

Het blijft natuurlijk een bus om spullen of mensen mee te vervoeren. Tijdens onze test hebben we steeds gereden zonder lading, dus de actieradius zal wat lager uitvallen bij een goed geladen bus. Dat ter zijde, rijdt de Proace wel als een hele degelijke bus. Ook in de cabine heb je niet direct in de gaten dat je met een bus onderweg bent. Het ziet er allemaal goed uit en zo werkt het ook. De interface van het infotainment systeem kennen we van de PSA modellen en werkt gewoon goed.

Verder is deze bus voorzien van alle gemakken zoals een headup display, stoelverwarming, lane assist en cruise control.

Ik denk dat het voor veel mensen even wennen zal worden, maar wie zich aan de elektrische Proace waagt en ermee om leert gaan, heeft een dijk van een bus in zijn wagenpark.

Toyota_Proace_interieur
Je hebt niet direct in de gaten dat je met een bus op pad bent.
Toyota_proace_schuifdeur
Met een zijschuifdeur is het nog makkelijker laden.
Toyota_Proace_maatwerk
het laadgedeelte kan naar wens ingericht worden. Zoals met een vlakke laadvloer, kasten voor materiaal of ingericht als koelcel.
Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies