DC Business25.03.2020

Nederlandse marketeer loopt internationaal voorop, maar voor hoe lang?


Het zijn bijzonder tijden ook voor ons als marketeers. Aan de ene kant heb je de klanten die steeds hogere verwachtingen van bedrijven hebben. Aan de andere kant zijn er ongelofelijk veel verschillende de marketingtools beschikbaar. Uit het nieuwe ‘Not Another State of Marketing’ rapport van HubSpot, blijkt dat Nederlandse marketeers voorop lopen waar het adoptie betreft, maar hun nieuwe assets vervolgens niet optimaal inzetten.

HubSpot heeft wereldwijd 3400 marketeers ondervraagd over hun marketing strategieën en visie voor 2020. Ook hebben ze uitgevraagd welk budget en tools ze beschikbaar hebben.

Achterhaalde tools

Het rapport laat zien dat marketing managers het potentieel van hun investeringen niet optimaal gebruiken, door de enorme uitdaging die werken met traditionele systemen met zich meebrengt. Groeiende bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om zoveel potentieel succes links te laten liggen, zeker niet als ze in 2020 voorlopers in hun markt willen blijven. Juist op het moment waarop ze sneller zouden moeten gaan, worden bedrijven afgeremd door achterhaalde tools, onnodig complexe processen en het gebrek aan samenwerking tussen marketing, sales en de klantenservice.

We willen wel maar….

Nederlandse marketeers pakken nieuwe mogelijkheden om hun publiek te bereiken met beide handen aan. Zo geeft 70% van de ondervraagde marketeers aan al volop gebruik te maken van Account Based Marketing (tegenover 61% wereldwijd), en van de bedrijven die er nog niet mee aan de slag zijn is 33% van plan dit in 2020 op te pakken. Deze bereidheid voor het verkennen van nieuwe strategieën om de bedrijfsgroei te optimaliseren leidt echter niet altijd tot het beste resultaat, bijvoorbeeld door gebrek aan inzichten. Zo geeft bijna een kwart van de ondervraagden (23%) aan niet over de juiste gegevens te beschikken om potentiële klanten optimaal te segmenteren en adresseren.

“Het succes van bedrijven valt of staat vandaag de dag met hun klantenservice. Of het nu gaat om het downloaden van informatieve content in de prospectfase, of het indienen van een hulpvraag als klant: klanten willen een naadloze, eenvoudige ervaring met bedrijven,”

Ook waar het de automatisering van bedrijfsprocessen betreft lopen Nederlandse marketeers voor op hun internationale collega’s: maar liefst 84% van de ondervraagde marketeers geeft aan dat hier binnen hun bedrijf sprake van is, tegenover 68% van hun internationale collega’s. Zo worden onder andere drip-campagnes geautomatiseerd (20%) en wordt er ook voor content marketing (27%) gebruik gemaakt van tools. Toch lijken vooral sales (21%), finance (18%) en customer support (16%) van automatisering te profiteren: slechts 13% van de ondervraagde marketeers geeft aan dat zijn afdeling op dit moment gebruik maakt van automatisering.

Het rapport laat zien dat marketeers zich dus wel degelijk bewust zijn van de verschillende mogelijkheden die zij tot hun beschikking hebben, maar niet altijd de juiste, datagedreven beslissingen nemen bij de inzet ervan. Zo geeft minder dan de helft van de ondervraagden (48%) aan gebruik te maken van attribution reporting om te bepalen welke invloed de inzet van marketing heeft gehad op een daadwerkelijke aankoop. Bovendien kenmerkt maar één derde van hen de ROI van campagnes als ‘zeer belangrijk’. Bijna 40% van de marketeers geeft desgevraagd aan bij een budgetbesluit niet altijd volledig zeker te zijn van de toegevoegde waarde van een initiatief.

Marketeers van de toekomst

Het werkgebied van marketeers wordt steeds omvangrijker, en de tools en strategieën die ze voor hun werk kunnen inzetten vragen nieuwe kennis, meer inzicht in klanten en hun data en soms ook andere verdeling van hun budgetten, zo blijkt uit het ‘Not Another State of Marketing’ rapport. Marketeers moeten zich bovendien beraden op strategieën die de volledige klant-cycle benutten, van sales tot marketing en klantenservice.

Bedrijven moeten zich vandaag de dag richten op marketingstrategieën die de héle klantreis bedienen. Om dat te kunnen doen moeten marketeers niet alleen investeren, maar zich ook beraden op de juiste mindset en toolkit om veranderingen écht mogelijk te maken. Klanten worden mondiger, het productaanbod wordt groter en het vertrouwen in bedrijven brokkelt af.

Tevreden klanten zijn belangrijker dan ooit en staan aan de basis van de groei van je bedrijf: je zou zelfs kunnen zeggen dat ze belangrijker zijn dan de inzet van sales- en marketing.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Nederland

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

Welkom in de dynamische wereld van online gokken, waar iedere klik je kan brengen naar een nieuw avontuur. Precies in het midden van deze digitale ontdekkingsreis vinden we het casino zonder Cruks, een oase voor spelers...

Entertainment09.04.2024

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen

We hebben komend weekend lekker een dagje langer vrij, omdat het Pasen is. Een welbekende vraag tijdens deze feestdag is natuurlijk: wat gebeurde er eigenlijk met Pasen? Je hoeft niet een hele bijbel door te akkeren om d...

Nieuws26.03.2024

Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Er is tennis, er is squash en er is padel. Steeds vaker zien we in Nederland padelbanen verschijnen en dat is niet vreemd: het is een enorm goede sport. Nu blijkt volgens een onderzoek van Holidu dat er bepaalde steden i...

Lifestyle20.03.2024

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

Het was weer een mooie reis die we als kijker met de kandidaten van Wie is de Mol? hebben meegemaakt. Mexico natuurlijk, maar ook de reis die we elke week weer doormaakten met het ontdekken wie dan toch De Mol is. Er zij...

Entertainment09.03.2024

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

En de Mol is...
​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

Onderzoekers van Unmanned Valley, Greenport Duin- en Bollenstreek en NL Space Campus zijn erin geslaagd om een AI-model te ontwikkelen waarmee drones botrytis kunnen herkennen. Het model gebruikt kunstmatige intelligenti...

Nieuws07.03.2024

​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Het is vandaag de eerste maandag van de maand en dat betekent dat we om 12:00 uur weer kunnen genieten van een wieee-oeeehhh-geluid dat door de straten schalt. Voor sommige toeristen is dat even schrikken, dat testmoment...

Nieuws04.03.2024

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes