Jumbo verstevigt haar marktpositie, formules en organisatie

Jumbo verstevigt haar marktpositie, formules en organisatie

Familiebedrijf creëert solide basis voor verdergaande groei

Vorig artikel Volgend artikel

Jumbo kijkt tevreden terug op het boekjaar 2016. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg met € 428 miljoen tot € 6,678 miljard, een toename van 7% ten opzichte van 2015. Gecorrigeerd voor de extra omzetweek in 2015 (boekjaar 2015 kende 53 weken) groeide de omzet in 2016 zelfs met € 565 miljoen, oftewel een stijging van 9%. Deze stijging is voor een belangrijk deel te danken aan de omzetgroei in bestaande winkels. De autonome groei over 2016 bedroeg 4%; wederom ruim boven het marktgemiddelde van circa 2,5% (bron: GfK). Hierdoor wist Jumbo haar marktaandeel in 2016 verder op te voeren tot circa 19%. La Place boekte een omzet van € 103 mln in 2016, op vergelijkbare basis (dus zonder de gesloten vestigingen in de V&D warenhuizen) een toename van 12% ten opzichte van 2015. Hiervan kwam 5% voor rekening van autonome omzetgroei in de bestaande restaurants.

De positieve resultaten laten zien dat de strategische doelstellingen voor 2016 zijn behaald en dat de ingeslagen weg goede mogelijkheden biedt voor verdere groei. Voor Jumbo lag de nadruk afgelopen jaar op het verstevigen van de marktpositie, de formule en de organisatie, onder meer door extra aandacht te geven aan winkelvernieuwingen, assortimentsuitbreiding en de ‘Every Day Low Price’-belofte aan klanten. Ook de online activiteiten van het bedrijf droegen bij aan de gerealiseerde groei, deels door een verdere uitbreiding van het aantal Pick Up Points en de Jumbo bezorgservice. De aankoop van restaurantketen La Place begin 2016 bleek een schot in de roos.

Slagvaardiger en klantgerichter

De cijfers over 2016 tonen aan dat we uitstekend op koers liggen. We willen verder groeien en met dat doel voor ogen hebben we ons het afgelopen jaar gericht op het nóg slagvaardiger en klantgerichter maken van de Jumbo organisatie. Het afstoten van bedrijfsonderdelen die niet langer tot de kernactiviteiten behoren, is eind 2016 nagenoeg afgerond. Ook zijn we begonnen met jaaraanbiedingen, langdurige seizoensthema’s en seizoensaanbiedingen. Onze klanten laten ons weten dat die aanpak goed in de smaak valt. Het voldoen aan en bij voorkeur overtreffen van de klantverwachtingen, dáár gaat het ons om.
- Frits van Eerd, CEO Jumbo

Investeren in Jumbo formule

Gedurende het jaar is Jumbo gestart met de introductie van verschillende vernieuwingen in haar winkels op basis van actuele klantbehoeften en volgens de laatste uitgangspunten van de Jumbo formule. De vernieuwingen behelzen een algehele verbreding en verrijking van het assortiment met de focus op vers en gezond. Circa 60 Jumbo winkels zijn in 2016 vernieuwd en in sommige gevallen ook uitgebreid.

Binnenstedelijke gemakswinks

De ingezette strategische koers van 2016 zet Jumbo in 2017 onverminderd voort. Naast tenminste één nieuwe Foodmarkt, worden ongeveer vijftien nieuwe Jumbo winkels aan het winkelbestand toegevoegd. In de loop van 2017 start Jumbo tevens met kleinere gemakswinkels in binnenstedelijke gebieden, waarin zowel elementen van Jumbo als La Place naar voren komen. Frits van Eerd: “Deze stap sluit naadloos aan bij onze omnichannel-strategie. Hiermee kunnen we nog beter laten zien waar Jumbo voor staat: we willen gezond, lekker én gemakkelijk eten bereikbaar maken voor iedereen.”

Forse online groei

Jumbo heeft de ambitie om marktleider te worden met haar online bestelservice. Om de forse groei op dit vlak te faciliteren, is het aantal Pick Up Points (PUP) gedurende 2016 flink uitgebreid. In januari opent Jumbo in Rotterdam alweer haar 300ste PUP en dit netwerk zal in 2017 nog verder worden vergroot. Ook het thuisbezorgen van boodschappen bij consumenten en bedrijven nam afgelopen jaar een grote vlucht. Dit gebeurt inmiddels vanuit meer dan 100 locaties, welk aantal in 2017 tenminste zal verdubbelen. De capaciteit van Jumbo’s e-fulfilmentcentrum voor online bestellingen is gegroeid van 20.000 naar 50.000 orders per week. De voor 2017 voorziene groei van de online activiteiten zal naar verwachting resulteren in circa 900 extra arbeidsplaatsen.

JUMBO---INFOGRAPHIC-TERUGBLIK-2016-VOORUITBLIK-2017

Slimmere distributie

De verdere groei van het aantal vestigingen en online winkelmogelijkheden zal een impact hebben op de kosten voor logistiek en de capaciteit van de distributiecentra. Om deze zaken beheersbaar te houden, start Jumbo eind 2017 met de bouw van een geautomatiseerd landelijk distributiecentrum voor medium- en slowmove artikelen. Het nieuwe distributiecentrum met een oppervlakte van circa 43.000 m2 wordt gebouwd in Nieuwegein (industrieterrein De Liesbosch). De automatisering zal verzorgd worden door de Duitse firma Witron, op basis van haar wereldwijd bewezen technologie.

Als gevolg hiervan zullen de logistieke activiteiten van het landelijke distributiecentrum in Elst bij oplevering (begin 2020) overgaan naar Nieuwegein. In het najaar van 2018 zijn naar verwachting de personele consequenties van deze ontwikkeling bekend. Frits van Eerd: “Het is belangrijk dat we onze sterke positie in de markt behouden. Het automatiseren van onze logistieke processen draagt daaraan bij. Vanzelfsprekend zullen we dit proces zorgvuldig doorlopen met persoonlijke aandacht voor de betrokken medewerkers.”

Sterke positie La Place

Restaurantketen La Place is er in 2016 in geslaagd snel haar positie terug te winnen op de Nederlandse markt. Met een omzet van € 103 mln realiseerde La Place op vergelijkbare basis (dus zonder de gesloten vestigingen in de V&D warenhuizen) een omzetgroei van 12%. Hiervan is 5% groei gerealiseerd in de restaurants die al langer dan een jaar open zijn. In het afgelopen jaar opende La Place 8 nieuwe restaurants, waarvan enkele in voormalige V&D warenhuizen (Kalverstraat Amsterdam en Arnhem). Ook introduceerde de restaurantketen in 2016 enkele aansprekende productinnovaties, waaronder een nieuw brood- en saladebuffet en een geheel vernieuwde Aziatische afdeling. De onderlinge samenwerking met Jumbo is goed op stoom gekomen. Beide formules delen intensief en veelvuldig elkaars kennis op het gebied van food- en klantbeleving. Eind 2016 werkten alweer 1800 mensen bij La Place, zo’n 300 meer dan tijdens de overname.

Warenhuizen en snelwegen

La Place werkt samen met het Canadese warenhuisbedrijf Hudson’s Bay aan de invulling van een restaurantconcept in de nieuw te openen Hudson's Bay warenhuizen in Nederland. Nadere details over deze exclusieve samenwerking, het concept en de planning zullen naar verwachting eind januari in een gezamenlijke persverklaring bekend gemaakt worden.

Daarnaast heeft La Place overeenstemming bereikt met Gr8 Investments over de overname van alle 18 AC Restaurants langs de Nederlandse snelwegen. Op deze locaties gaat La Place gefaseerd de aangekochte AC Restaurants ombouwen naar de eigen formule.

Bart van den Nieuwenhof, managing director van La Place: "Met deze deals en de groei van onze eigen restaurants kunnen we met La Place weer snel de positie innemen die we ooit hadden in Nederland. Daar ben ik erg blij mee!" Ook de buitenlandse expansie van de restaurantketen gaat onverminderd voort, met onder meer nieuwe vestigingen in Toronto, Zürich en Parijs. La Place verwacht in 2017 ruim 1.000 nieuwe arbeidsplaatsen te kunnen creëren.

Klaar voor de toekomst

Met al onze collega’s, aangesloten ondernemers en overige zakenpartners hebben we het afgelopen jaar hard gewerkt aan het verder verstevigen van onze beide formules en onze positie in de markt. Hun inzet en betrokkenheid waarderen we enorm. Er ligt nu een solide basis voor verdere groei van ons familiebedrijf. Dit geeft alle vertrouwen voor een duurzaam en succesvol 2017.
- Frits van Eerd, CEO Jumbo
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies