​Je eigen B&B beginnen? Dat doe je zo!

​Je eigen B&B beginnen? Dat doe je zo!

Vorig artikel Volgend artikel

Heb jij de droom om ooit je eigen bed and breakfast te runnen? Zie jij jezelf al gasten ontvangen in vrije kamers bij jou thuis, hen 's ochtends een vers ontbijtje brengen, tips delen over de omgeving en tegelijkertijd een zakcentje bijverdienen? Het wordt steeds populairder om kamers via AirBnB te verhuren of zelf een B&B op te zetten in Nederland. Meer dan de helft van de bestaande B&B's is in de afgelopen vijf jaar opgericht: een populaire hobby dus. Maar hoe kun je nu het beste starten wanneer je al jaren droomt van je eigen persoonlijke minihotel?

Check de mogelijkheden bij jouw gemeentekantoor

Allereerst is het belangrijk om een afspraak op het gemeentekantoor te maken en uit te zoeken wat er allemaal precies wel en niet mag in jouw gemeente. Jouw B&B plan moet namelijk wel passen binnen de voorwaarden en plannen van de gemeente. Ook kan een medewerker je vertellen of je licenties of vergunningen nodig gaat hebben.

Schrijf je in bij de KvK

Je moet je bedrijf altijd inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, ongeacht de branche van je bedrijf. Dus ook voor het openen van een B&B! Wanneer je je hier hebt ingeschreven is het niet nodig om je nog apart aan te melden bij de Belastingdienst; de KvK geeft de gegevens automatisch door.

Safety first

Het allerbelangrijkste: zorgen dat je B&B veilig is. Installeer brand-, rook- en koolmonoxidemelders, zorg voor een vluchtroute en buitengewone hygiëne. Schoon drinkwater en een schone bereidingsplek voor maaltijden zijn essentieel. Neem maatregelen om legionella, een bacterie die zich gemakkelijk in leidingwater kan ontwikkelen, te voorkomen.

Goede voorzieningen

Wanneer je gasten ontvangt, wil je natuurlijk dat je piekfijne voorzieningen te bieden hebt. Zorg dat alle ruimtes goed in orde zijn: van comfortabele bedden tot werkende badkamers en goed functionerende keukenapparaten. Deze kun je bijvoorbeeld vinden op Horecatraders.com. Een slechte review zit in een klein hoekje, dus je kunt maar beter je zaken op orde hebben. Zorg ook dat je een plan van aanpak hebt voor je energie, water en afval.

Een personal touch

De meeste gasten kiezen voor een B&B ervaring omdat ze liever een persoonlijke ervaring willen, in plaats van een afstandelijk hotel. Speel daarop in. Maak de ruimtes gezellig, wees attent en maak tijd voor een gezellig praatje. Een welkomstpakket van streekproducten doet het ook altijd goed.

En last but not least… sta open voor feedback! Alleen zo kun je je B&B blijven verbeteren. Gasten geven graag tips om je verder te helpen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies