HCL waardeert durf en teamgeest van Dutchess of the Sea

HCL waardeert durf en teamgeest van Dutchess of the Sea

Vorig artikel Volgend artikel

De durf en teamgeest van de Nederlandse vrouwen-roeiploeg Dutchess of the Sea zijn aanleiding voor IT-dienstverlener HCL Technologies diamond sponsor te zijn. “De manier waarop deze vier dames de uitdaging zijn aangegaan, past precies bij onze kernwaarden”, zegt Sudip Lahiri, Senior Vice President & Head Financial Services Europe van HCL Technologies.

Astrid Janse, Remke van Kleij, Désirée Kranenburg en Bela Evers, allen ervaren roeisters, nemen deel aan de Talisker Whiskey Atlantic Challenge. Sinds 12 december varen zij non-stop van San Sebastian in La Gomera op de Canarische Eilanden naar Nelson’s Dockyard English Harbour in Antigua & Barbuda; een tocht van 4.700 kilometer.

Op zoek naar avontuur

“Het is een avontuur”, vertelde Remke kort voor vertrek. “We hebben uiteraard geoefend, onder meer op de Noordzee, met twee uur roeien, twee uur rusten, maar een kleine vijftig dagen achtereen op het water te zijn is voor ons alle vier een nieuwe ervaring. Wij hebben tevoren ook van een coach training gehad hoe je in een team samenwerkt, hoe je elkaar verder helpt. Want het is echt een teamprestatie.”

DotS-117
Nederlandse vrouwen-roeiploeg Dutchess of the Sea.

Agile samenwerken

Precies dat, die teamgeest, spreekt HCL Technologies aan. “Wij werken voor grote financiële instellingen. Dat doen wij al jaren in teams volgens de agile-methode. Zo kom je tot de gewenste en beste resultaten.” HCL begeleidt bedrijven bij hun digitale transitie; de dienstverlener helpt nieuwe diensten en producten vorm te geven. Dat gebeurt in teams van HCL-adviseurs met medewerkers van de opdrachtgever.

Maar ook de volhardendheid en durf van de vier dames past binnen de bedrijfscultuur van HCL, aldus Lahiri. “Toen wij hoorden van deze race hebben we niet geaarzeld om onze financiële steun te geven”. De sponsoring past binnen het beleid van HCL Technologies dat in 2017-18 de strategische IT-leverancier was voor de Volvo Ocean Race (thans bekend onder de naam Ocean Race). “Wij hebben toen de IT-oplossingen ontwikkeld en toegepast voor het evenement”, licht Lahiri toe.

Diversiteit is belangrijk

Dat vier vrouwen de ruim anderhalf miljoen roeislagen voor de boeg hebben, maakt Lahiri eveneens enthousiast. “Dit past binnen ons streven naar diversiteit binnen onze medewerkersgroep. Zo sponsoren wij, als onderdeel van ons wereldwijd programma voor diversiteit en inclusiviteit, het Göta Taneberg vrouwen ijshockeyteam in Zweden. We zijn een technologiebedrijf, maar het blijft toch altijd mensenwerk.” Trots vertelt hij nog dat HCL onlangs opklom naar de 30ste plaats in de lijst van Forbes World’s Best Employer.

Goede doelen steunen

Lahiri’s geestdrift stoelt mede op de goede doelen waaraan Dutchess of the Sea opbrengsten schenkt: de Plastic Soup Foundation en onderzoek naar de spierziekte ALS. “Het is geweldig om aan deze goede doelen bij te dragen. Zij verdienen ieders steun.” Er zijn meerdere deelnemende teams aan de roeirace: solo (8), duo (2), trio (1) en viertallen (10). “We hebben geen toto opgezet, maar HCL’ers in de hele wereld volgen de prestaties van het Dutchess of the Sea team.”

Floyd Aanen

Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor...