​Een eigen bedrijf starten? Denk aan deze 7 stappen

​Een eigen bedrijf starten? Denk aan deze 7 stappen

Vorig artikel Volgend artikel

Bij het starten van je eigen bedrijf komt een hoop kijken. Mocht je echt heel gedreven zijn en er een stuk dieper op in willen gaan kun je direct een thuisstudie volgen. Met deze studie kun je binnen een jaar al je eigen bedrijf hebben opgezet. Hier in ieder geval alvast 7 tips om je op weg te helpen.

1. Ondernemingsplan schrijven

Bedenk wat voor soort bedrijf je wilt starten, wat je kwaliteiten zijn en op welke manier je alles gaat uitvoeren. Wat wil je precies verkopen? Welke diensten wil je aanbieden? Wie en wat heb je allemaal nodig om je bedrijf op te starten? En is het runnen van een bedrijf wel jouw ding? Start met het schrijven van een ondernemingsplan en bekijk waar jouw sterke en zwakke punten liggen als ondernemer.

2. Bepaal je strategie

Om een goede strategie te bepalen is het verstandig om te kijken wat de concurrentie in het verleden tot heden gedaan heeft. Hoe zijn zij zo succesvol geworden? Wat kun jij anders doen? Wat maakt jouw bedrijf uniek? Maar vooral: welk probleem los je op voor je klanten?

3. Unieke naam

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel. Om te mogen ondernemen, moet je bedrijf in het Handelsregister worden opgenomen. Het kost eenmalig vijftig euro om je bedrijf in te schrijven. Bedenk een naam die herkenbaar en makkelijk te herinneren is. Het is ideaal als de naam te maken heeft met de producten of diensten die je gaat bieden. Zo herinneren mensen je nog beter en is het duidelijker wat je doet. Je bent direct aangemeld bij de Belastingdienst en ontvangt een KvK-nummer. Het fiscale btw-nummer volgt later per post.

4. Belastingen

Om een bedrijf te starten moet je een juridische vorm kiezen. Dit is bepalend voor de belastingen die je moet betalen. Kijk welke rechtsvorm er bij jou past. Veel startende ondernemers gaan voor een eenmanszaak. Het kan zijn dat een bv, vof of stichting beter aansluit bij jouw bedrijf.

5. Administratie

Als ondernemer ben je verplicht om de administratie ook bij te houden. Je moet kunnen laten zien hoeveel belasting je hebt betaald en op hoeveel btw u recht heeft.

6. Algemene voorwaarden, vergunningen en verzekeringen

Beperk de risico’s die ondernemen met zich meebrengt zoveel mogelijk. Verstandige verzekeringen om te nemen zijn bijvoorbeeld:
- een aansprakelijkheidsverzekering
- een arbeidsongeschiktheidsverzekering

Ook is het goed om algemene voorwaarden op te stellen waarin wordt beschreven welke rechten en plichten jouw eigen bedrijf en je klanten hebben tegenover elkaar.

Verder moet je rekening houden met diverse vergunningen afhankelijk van wat voor type onderneming je hebt en in welke regio je je bevindt. Als ondernemer moet je soms voldoen aan beroepseisen. Houdt rekening dat je bepaalde cursussen of opleidingen voor je vak moet hebben gedaan, dat het bedrijfspand brandveilig is en dat je voldoet aan de milieueisen. Denk aan geluid, energie en afvalstoffen. Check bij de gemeente hoe deze eisen precies zitten.

7. Klanten regelen

Je kunt klanten regelen via je eigen netwerk of met veel mensen in gesprek gaan op bijvoorbeeld evenementen en bijeenkomsten. Toon oprechte interesse in mensen en blijf tijd investeren in je netwerk. Blijf constant op de hoogte van wat er in je branche speelt en deel en wissel kennis uit met vakspecialisten.

Met deze tips kun je in ieder geval al aan de slag. Wees vooral niet bang om vragen te stellen of kritiek te ontvangen van anderen. Wacht niet te lang op het perfecte moment om te starten met ondernemen. De meeste ondernemers zijn begonnen met een plan en hebben gaandeweg ontzettend veel fouten gemaakt en hiervan geleerd. Jij kunt dit ook!

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies