DC Business13.11.2020

Consumenten kijken massaal uit naar Black Friday


Het aantal consumenten dat zich online oriënteert op Black Friday is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse door BlackFridayDealz.nl. Er was al sprake van groei dit jaar, maar sinds de laatste corona maatregelen zijn afgekondigd is deze groei duidelijk versneld. Winkeliers bevestigen vrijwel unaniem de groeiverwachtingen.

Black Friday 2020 nu 236% populairder dan Black Friday 2019

Het animo voor Black Friday 2020 is de afgelopen 5 weken achtereen groter dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit een recente analyse in Google Trends door BlackFridayDealz.nl. De laatste week blijkt het aantal zoekopdrachten ‘black friday 2020’ meer dan verdubbeld in vergelijking met ‘black friday 2019’ in dezelfde periode vorig jaar.

Joost van Vught, oprichter van BlackFridayDealz.nl, snapt deze toename wel: ,,Het is een zwaar jaar geweest met enorm veel teleurstellingen voor heel veel mensen. Onze inschatting is dat mensen echt op zoek zijn naar iets leuks in de toekomst waar ze wél op kunnen rekenen. Daarnaast hebben consumenten in 2020 veel minder uitgegeven aan bijvoorbeeld vakanties en uitjes, waardoor ze ook geld over hebben. Black Friday is traditiegetrouw een periode om jezelf te verwennen met een leuke gadget, nieuwe kleding of zelfs een nieuwe TV. Dit lijkt ons dan ook een duidelijke verklaring voor de toename in Black Friday zoekopdrachten.”

Kopen, kopen, kopen!
Kopen, kopen, kopen!

Interesse in Black Friday piekt verder na persconferenties corona

Waar de eerste weken van oktober de groei maar zo’n 130% was ten opzichte van 2019, is deze de laatste weken rond of boven de 200%. Er zijn duidelijk scherpere stijgingen te zien rond de persconferentie van 13 oktober en helemaal na het persmoment van 27 oktober.

Webwinkeliers bevestigen groeiverwachting

BlackFridayDealz.nl vroeg ook enkele tientallen webwinkel partners, zoals Coolblue, Bol.com en Expert, naar hun verwachtingen voor Black Friday 2020. Webwinkels in bijvoorbeeld elektronica, wonen en fashion verwachten dit jaar bijna unaniem een groei ten opzichte van 2019, ondanks de onzekerheden in de markt.

Men denkt dat de PlayStation Black Friday deals het goed gaan doen. De game-industrie is een grote markt. En de nieuwste PlayStation 5 is net gelanceerd.

Verschillende webwinkels vermoeden ook dat de bezorgdiensten het dit jaar extra zwaar gaan krijgen, mede door het toch al hogere aantal bezorgingen vanwege corona.

Floyd Aanen

Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor of achter de camera.

...

Verder lezen over Online Shop

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Waar rook is, is vuur, en in dit geval: waar de massa is, daar zijn de oplichters. En die Black Friday-oplichters zijn soms gewoon de shops die je kent. Zo zit dat.

Cybercrime25.11.2024

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna