DC Business13.11.2020

Consumenten kijken massaal uit naar Black Friday


Het aantal consumenten dat zich online oriënteert op Black Friday is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse door BlackFridayDealz.nl. Er was al sprake van groei dit jaar, maar sinds de laatste corona maatregelen zijn afgekondigd is deze groei duidelijk versneld. Winkeliers bevestigen vrijwel unaniem de groeiverwachtingen.

Black Friday 2020 nu 236% populairder dan Black Friday 2019

Het animo voor Black Friday 2020 is de afgelopen 5 weken achtereen groter dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit een recente analyse in Google Trends door BlackFridayDealz.nl. De laatste week blijkt het aantal zoekopdrachten ‘black friday 2020’ meer dan verdubbeld in vergelijking met ‘black friday 2019’ in dezelfde periode vorig jaar.

Joost van Vught, oprichter van BlackFridayDealz.nl, snapt deze toename wel: ,,Het is een zwaar jaar geweest met enorm veel teleurstellingen voor heel veel mensen. Onze inschatting is dat mensen echt op zoek zijn naar iets leuks in de toekomst waar ze wél op kunnen rekenen. Daarnaast hebben consumenten in 2020 veel minder uitgegeven aan bijvoorbeeld vakanties en uitjes, waardoor ze ook geld over hebben. Black Friday is traditiegetrouw een periode om jezelf te verwennen met een leuke gadget, nieuwe kleding of zelfs een nieuwe TV. Dit lijkt ons dan ook een duidelijke verklaring voor de toename in Black Friday zoekopdrachten.”

Kopen, kopen, kopen!
Kopen, kopen, kopen!

Interesse in Black Friday piekt verder na persconferenties corona

Waar de eerste weken van oktober de groei maar zo’n 130% was ten opzichte van 2019, is deze de laatste weken rond of boven de 200%. Er zijn duidelijk scherpere stijgingen te zien rond de persconferentie van 13 oktober en helemaal na het persmoment van 27 oktober.

Webwinkeliers bevestigen groeiverwachting

BlackFridayDealz.nl vroeg ook enkele tientallen webwinkel partners, zoals Coolblue, Bol.com en Expert, naar hun verwachtingen voor Black Friday 2020. Webwinkels in bijvoorbeeld elektronica, wonen en fashion verwachten dit jaar bijna unaniem een groei ten opzichte van 2019, ondanks de onzekerheden in de markt.

Men denkt dat de PlayStation Black Friday deals het goed gaan doen. De game-industrie is een grote markt. En de nieuwste PlayStation 5 is net gelanceerd.

Verschillende webwinkels vermoeden ook dat de bezorgdiensten het dit jaar extra zwaar gaan krijgen, mede door het toch al hogere aantal bezorgingen vanwege corona.

Floyd Aanen

Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor of achter de camera.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen