DC Business27.03.2020

Amazon-ervaring in werving en selectie dankzij A.I., machine learning en Smart Intuition Technology


Bij het zoeken naar een nieuwe baan vindt het hele oriëntatieproces zich voornamelijk online af. Zeker momenteel met het coronavirus missen we fysieke contactmomenten. Het online imago van een werkgever is hierdoor alleen maar belangrijker geworden.

Over de hele wereld zie je de impact van het virus op bedrijfscommunicatie. Organisaties berichten op dit moment voornamelijk over initiatieven op het gebied van corporate social responsibility en laten tegelijkertijd zien dat ze er voor hun medewerkers en opdrachtgevers zijn.

Dat de online reputatie van een werkgever van groot belang is voor sollicitanten, blijkt verder uit het feit dat maar liefst twaalf procent van hen deze als doorslaggevende reden noemt om voor een bepaalde baan te kiezen. Sterker nog voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Het bedrijf toont maandelijks meer dan 20 miljoen vacatures op zijn site, wordt maandelijks meer dan 55 miljoen keer bezocht en telt meer dan 90 miljoen geregistreerde gebruikers.

Nieuwe standaard in online banen zoeken

Zonder uitgebreide informatie over de potentiële werkgever kan het lastig zijn om een openstaande vacature op waarde te schatten. Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de ondervraagden daarom online op zoek gaat naar informatie over zijn eventuele toekomstige werkgever, alvorens er te solliciteren. Maar liefst de helft van de respondenten gebruikt hiervoor de bedrijfsprofielen op social media, zoals: LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Zeventien procent van hen zegt met Google of soortgelijke zoekmachines te zoeken naar nieuwsartikelen. Opvallend genoeg raadpleegt slechts negen procent de bedrijfswebsite.

“Uiteindelijk draait het allemaal om relevantie. Het online imago van je organisatie kan feilloos zijn, maar als dit niet aansluit bij de uiteindelijke employee experience dan blijft deze sollicitant niet lang binnen boord. Door AI te combineren met slimme taxonomie proberen we kandidaten alleen de meest relevante vacatures te laten zien. Hierdoor trachten we niet alleen teleurstelling bij werkgevers en werknemers te voorkomen, maar tegelijkertijd ook het sollicitatieproces te verbeteren.”

Amazon-ervaring

Ondanks dat het online imago van een werkgever een grote rol speelt in de beslissing om wel- of niet te solliciteren, zijn de belangrijkste redenen om voor een baan te kiezen nog altijd analoog van aard. Uit een eerder onderzoek van Jobrapido, uitgevoerd door Intelligence Group, bleek dat 53 procent van de ondervraagden een goed salaris de belangrijkste voorwaarde voor een baan vindt, gevolgd door een goede werksfeer (44 procent) en een vast contract (41 procent). Opvallend genoeg geven Millennials veel minder om een vaste betrekking (slechts 35 procent), maar hechten zij juist meer waarde aan carrièremogelijkheden (27 procent tegenover 11 procent van de oudere generaties) en uitdagend werk (27 procent tegenover 21 procent).

“Verschillende generaties vragen om een verschillende aanpak, en dus verschillende vacatures. Daarom introduceren wij de Amazon-ervaring in werving en selectie. Door onze combinatie van A.I., machine learning en Smart Intuition Technology™, kunnen wij vacatures en werkzoekenden automatisch koppelen. Zo voorzien we werkgevers van de meest geschikte kandidaten en werkzoekenden de best passende banen. En dat allemaal op het juiste moment en de juiste plaats.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Bedrijven

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Eigen tarieven bepalen en eigen werktijden: hoe fijn is dat? Het geeft een enorm gevoel van vrijheid, maar dat betekent niet dat er niet een paar dingen zijn die je toch echt wel even moet regelen. Deze 5 dingen zijn verstandig om op te letten als je je eigen bedrijf start.

Startups15.05.2024

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?

De wereld van bedrukte relatiegeschenken blijft zich ontwikkelen, waarbij elk jaar nieuwe trends opduiken die aansluiten bij de wisselende voorkeuren en technologische ontwikkelingen.

DC Business15.05.2024

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

Het inrichten van een kapsalon is meer dan alleen het kiezen van mooie meubels en decoraties. Het gaat om het creëren van een ruimte die zowel functioneel als uitnodigend is voor je klanten en medewerkers. Hier zijn enk...

DC Business09.04.2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

In een wereld waar technologie razendsnel evolueert en bedrijfsprocessen steeds complexer worden, is de behoefte aan softwareoplossingen die naadloos aansluiten op specifieke bedrijfsbehoeften urgenter dan ooit. Maatwerk...

Technology28.03.2024

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Logitech heeft deze week 2 nieuwe webcams onthuld voor zowel consumenten als bedrijven die behoefte hebben aan videovergaderingen in de hoogste kwaliteit, compleet met het meest uitgebreide aanbod aan features dat Logite...

Gadgets07.03.2024

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

Expatfile is een toonaangevend Amerikaans belasting- en financieel technologiebedrijf dat een gebruiksvriendelijk belastingplatform biedt aan Amerikanen die in het buitenland wonen. Het bedrijf heeft een innovatieve oplo...

DC Business29.02.2024

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

Als ondernemer is het erg belangrijk om goed verzekerd te zijn voor potentiële risico’s die op kunnen treden. De kredietverzekering is nog een vrij onbekende verzekering voor ondernemers. Dit is onterecht, omdat deze...

DC Business25.02.2024

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben