Amazon-ervaring in werving en selectie  dankzij A.I., machine learning en Smart Intuition Technology

Amazon-ervaring in werving en selectie dankzij A.I., machine learning en Smart Intuition Technology

Vorig artikel Volgend artikel

Bij het zoeken naar een nieuwe baan vindt het hele oriëntatieproces zich voornamelijk online af. Zeker momenteel met het coronavirus missen we fysieke contactmomenten. Het online imago van een werkgever is hierdoor alleen maar belangrijker geworden.

Over de hele wereld zie je de impact van het virus op bedrijfscommunicatie. Organisaties berichten op dit moment voornamelijk over initiatieven op het gebied van corporate social responsibility en laten tegelijkertijd zien dat ze er voor hun medewerkers en opdrachtgevers zijn.

Dat de online reputatie van een werkgever van groot belang is voor sollicitanten, blijkt verder uit het feit dat maar liefst twaalf procent van hen deze als doorslaggevende reden noemt om voor een bepaalde baan te kiezen. Sterker nog voor maar liefst 73 procent van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Het bedrijf toont maandelijks meer dan 20 miljoen vacatures op zijn site, wordt maandelijks meer dan 55 miljoen keer bezocht en telt meer dan 90 miljoen geregistreerde gebruikers.

Nieuwe standaard in online banen zoeken

Zonder uitgebreide informatie over de potentiële werkgever kan het lastig zijn om een openstaande vacature op waarde te schatten. Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de ondervraagden daarom online op zoek gaat naar informatie over zijn eventuele toekomstige werkgever, alvorens er te solliciteren. Maar liefst de helft van de respondenten gebruikt hiervoor de bedrijfsprofielen op social media, zoals: LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Zeventien procent van hen zegt met Google of soortgelijke zoekmachines te zoeken naar nieuwsartikelen. Opvallend genoeg raadpleegt slechts negen procent de bedrijfswebsite.

“Uiteindelijk draait het allemaal om relevantie. Het online imago van je organisatie kan feilloos zijn, maar als dit niet aansluit bij de uiteindelijke employee experience dan blijft deze sollicitant niet lang binnen boord. Door AI te combineren met slimme taxonomie proberen we kandidaten alleen de meest relevante vacatures te laten zien. Hierdoor trachten we niet alleen teleurstelling bij werkgevers en werknemers te voorkomen, maar tegelijkertijd ook het sollicitatieproces te verbeteren.”

Amazon-ervaring

Ondanks dat het online imago van een werkgever een grote rol speelt in de beslissing om wel- of niet te solliciteren, zijn de belangrijkste redenen om voor een baan te kiezen nog altijd analoog van aard. Uit een eerder onderzoek van Jobrapido, uitgevoerd door Intelligence Group, bleek dat 53 procent van de ondervraagden een goed salaris de belangrijkste voorwaarde voor een baan vindt, gevolgd door een goede werksfeer (44 procent) en een vast contract (41 procent). Opvallend genoeg geven Millennials veel minder om een vaste betrekking (slechts 35 procent), maar hechten zij juist meer waarde aan carrièremogelijkheden (27 procent tegenover 11 procent van de oudere generaties) en uitdagend werk (27 procent tegenover 21 procent).

“Verschillende generaties vragen om een verschillende aanpak, en dus verschillende vacatures. Daarom introduceren wij de Amazon-ervaring in werving en selectie. Door onze combinatie van A.I., machine learning en Smart Intuition Technology™, kunnen wij vacatures en werkzoekenden automatisch koppelen. Zo voorzien we werkgevers van de meest geschikte kandidaten en werkzoekenden de best passende banen. En dat allemaal op het juiste moment en de juiste plaats.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies