7 handige tips om simpel een webshop te beginnen

7 handige tips om simpel een webshop te beginnen

Vorig artikel Volgend artikel

Het kan je niet ontgaan zijn dat online winkelen een enorme vlucht heeft genomen de laatste circa 10 jaar. Je kunt als winkelier tegenwoordig ook eigenlijk niet meer zonder online aanbod. Iedereen ís, zoekt en koopt online; daar liggen de kansen. Dus waarom niet de stap - of desnoods geleidelijke overgang - naar een webshop maken? If you can’t beat them, join them, toch? Maar hoe pak je dat aan? Geen zorgen, een webwinkel beginnen is makkelijker dan je denkt. Hier alvast 7 tips.

1. Bedenk een uniek aanbod…

Je bent niet de eerste die een webshop begint, dus probeer je goed te onderscheiden van je concurrentie. Wat kun jij beter of anders doen dan de rest? Heb je een uniek product gevonden, of in ieder geval een product dat nog niet of nauwelijks online wordt aangeboden? Dan is dat een groot voordeel (als er een markt voor is tenminste).

Heb je geen bijzonder product, dank dan na over jouw gehele ‘propositie’, oftewel andere voordelen die je kunt bieden. Bijvoorbeeld: een lagere prijs, goede service, garantie, snelle levertijd, ruilservice, kortingsbonnen of meegeleverde presentjes etc. Alles waarmee je maar kunt opvallen.

2. Maar…. blijf dicht bij jezelf

Uniek zijn is goed, maar het product of dat je aanbiedt moet wel bij je passen. Je kunt wel de wildste of coolste items bedenken voor in je webshop, maar als je het zelf nooit zou kopen en er weinig bij voelt, is de kans groot dat je het ook niet makkelijk verkoopt. Je bent dan gewoon niet geloofwaardig.

3. Begin eenvoudig

Het begin is altijd lastig. Hoewel, als het gaat om een webshop maken, kun je het zo moeilijk en makkelijk maken als je wilt. Zorg er nu maar eerst voor dat je shop staat en de belangrijkste features aanwezig zijn. Verdiep je dan wel van tevoren goed in welk type platform je gaat gebruiken om je webshop te maken. Grofweg: heb je 2 opties: SaaS of open-source webshop software. Bekijk goed de voor- en nadelen van beide opties zodat je een goed keuze kunt maken.

Zorg dus dat je eerst de basis staat, maar hou wel rekening met je ambities en doelen voor de toekomst. Dat is niet alleen handig en tijdbesparend voor jou, maar ook voor je bezoekers. Deze zijn namelijk ook niet in eerste instantie op zoek naar allerlei toeters en bellen. Begin dus bij de basis van je webshop, de rest komt later. Je klanten willen kunnen vinden wat ze nodig hebben, makkelijk een bestelling kunnen plaatsen, en daarnaast eventueel nog wat reviews en voorwaardes kunnen lezen. Veel moeilijker dan dat hoeft het in eerste instantie niet te zijn.

AdobeStock_102793549
Beeld: alexbrylohvk

4. Maak lijst met wensen en prioriteiten

Wat ons brengt bij het maken van een prioriteitenlijstje voor je webshop. Wat is voor jou nu echt belangrijk? Wat wil je bovenop de basisfunctionaliteiten hebben? Denk aan:

  • Een review-tool?
  • Feedmanagement om te verkopen via BOL.com, Amazon, Marktplaats of Beslist?
  • De mogelijkheid om met meerdere valuta te werken?
  • Moeten er product tags zichtbaar zijn?
  • Wil je een blogfunctie hebben?
  • Een Facebook koppeling etc.

De keuzes hierboven zijn ook van invloed op jouw keuze voor het specifieke emerce-platform of de webwinkel software.

Zelf van de grond af een webshop bouwen kan, maar als je veel tijd (en daarmee ook geld) wilt besparen, kies je gewoon een bestaand platform. Er zijn veel verschillende templates en manieren om je webshop toch helemaal ‘eigen’ te maken.

5. Gebruik keurmerken en reviews

De consument is tegenwoordig slim genoeg om niet zomaar klakkeloos van alles online te bestellen. Vaak wordt er op zoek gegaan naar een kvk-nummer of een (thuiswinkel) keurmerk om de legitimiteit en betrouwbaarheid van de webshop na te gaan. Het is dus erg belangrijk om dit op deze informatie op je site te hebben staan.

Verder is er bijna niets zo belangrijk dan de mening van echte gebruikers. Dit kunnen scores zijn, korte feedback, of hele testimonials. Er zijn verschillende review-tools die je op je site kunt gebruiken, maar je kunt je ook aanmelden bij review-sites, waardoor de reviews eerder onpartijdig en objectief overkomen.

6. Investeer in zoekmachine optimalisatie (SEO)

Er zijn verschillende manieren om verkeer te genereren naar je webshop. De meest voor de hand liggende wijze waarop mensen ‘binnenkomen’ is gewoon via zoekopdrachten in Google (natural search) en het is goed om deze bezoekers zo goed mogelijk de weg te laten vinden naar jouw webwinkel door middel van Search Engine Optimization (SEO).

Maak om te beginnen je site logisch en gebruiksvriendelijk, maar houd daarbij, als het even kan, de principes van zoekmachineoptimalisatie in je achterhoofd. Denk bijvoorbeeld aan kernwoorden en de strategische plaatsing van bepaalde tekst, knoppen, plaatjes, kopjes op de site. Teveel werk? Huur dan een SEO expert/copywriter in, die dit deel voor je uit handen neemt. Wil je er zelf mee aan de slag. Dan vindt je hier een handige gids voor beginners!

7) Durf fouten te maken

De laatste tip: begin gewoon! Hoewel sommige zaken je webshop zeker zullen verbeteren is er niet één gouden tip, geen waterdichte oplossing, geen garantie. Ga gewoon van start en wees vooral niet bang om fouten te maken. Uiteraard is het slim om weloverwogen beslissingen te nemen en niet al je geld er meteen doorheen te jagen, maar met heel veel dingen is het simpelweg een kwestie van doen. Let maar op, voor je het weet stromen de orders binnen en snap je niet waarom je hiermee niet veel eerder bent begonnen.

[Afbeeldingen © Rawpixel.com - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies