Automotive04.03.2015

Wereldprimeur in Genève: de Porsche 911 GT3 RS


Grootste, krachtigste atmosferische zescilinder: 4.0-liter, 500 pk

Het is op dit moment party-time voor autoliefhebbers op de autosalon van Genève. Een van de hoogtepunten is zonder meer de Porsche 911 GT3 RS. Volgens Porsche heeft deze absolute supercar de maximale hoeveelheid aan autosporttechnologie aan boord die in een straatlegale en dagelijks bruikbare 911 haalbaar is. Vergeleken met de 911 GT3 zijn de aandrijflijn en de aerodynamica ingrijpend gewijzigd. Ook maakt de 911 GT3 RS gebruik van gewichtsbesparende materialen. Door deze combinatie is de 911 GT3 RS in staat de Nordschleife van de Nürburgring te ronden in 7 minuten en 20 seconden. Daarmee duikt hij onder de historische tijd van de Porsche Carrera GT (7.29 min.).

De 911 GT3 RS heeft de grootste en krachtigste direct ingespoten atmosferische krachtbron binnen de 911-reeks: een vierliter zescilinder met een vermogen van 368 kW/500 pk en een koppel van 460 Nm. De boxermotor is gekoppeld aan een speciaal ontwikkelde PDK-versnellingsbak, voluit: Porsche Doppelkupplungsgetriebe.

02-P15-0153-a4-rgb
02-P15-0153-a4-rgb

Topprestaties en speciale autosportfuncties

De 911 GT3 RS sprint in 3,3 s van 0-100 km/h en in 10,9 s van 0-200 km/h. Het gemiddelde NEDC-verbruik bedraagt 12,7 l/100 km. De GT3 RS heeft diverse speciale autosportfuncties zoals ‘paddle neutral’, een ontkoppelfunctie die hetzelfde effect heeft als het intrappen van de koppeling bij een handgeschakelde auto. Ook beschikt hij over een PIT SPEED-knop waarmee de maximale snelheid in de pits kan worden ingesteld. Deze functies stellen de bestuurder in staat de dynamische kwaliteiten nog beter te benutten en ze bieden extra ondersteuning bij gebruik op het circuit.

Lichtgewicht ontwerp

De 911 GT3 RS kenmerkt zich ook door zijn gewichtsbesparende technologieën. Zo is zijn dak gemaakt van magnesium. De motorkap en de bagageklep zijn van koolstofvezel. Daarnaast zijn vele onderdelen gemaakt van andere lichtgewicht materialen. Door dit alles is de 911 GT3 RS 10 kg lichter dan de 911 GT3. Het dak van magnesium draagt bovendien bij aan een nog lager zwaartepunt. Ook dit komt de dynamiek ten goede.

Herkenbaar sportief

Het koetswerk van de 911 GT3 RS stamt van de 911 Turbo. Uiteraard zijn er vele RS-specifieke toevoegingen, vooral met het oog op aerodynamica. Opvallend zijn bijvoorbeeld de voorspoiler die net boven het wegdek eindigt en de grote achterspoiler. Ook een dertig centimeter breed profiel dat zich uitstrekt over de bagageklep en het magnesium dak, springt direct in het oog. Dit is een stilistische verwijzing naar de uitsparing in de kofferklep van de klassieke luchtgekoelde 911-modellen. Bij de 911 GT3 RS legt deze uitsparing juist de nadruk op de twee grootste lichtgewicht componenten. Ook de luchtopeningen bovenin de voorste wielkasten zijn blikvangers die het autosport-DNA nog eens extra zichtbaar maken.

Dynamiek, scherpte en stabiliteit

Het onderstel van de 911 GT3 RS staat volledig in het teken van maximale sportiviteit. Standaard zijn bijvoorbeeld achterasbesturing en Porsche Torque Vectoring Plus met een volledig variabel sperdifferentieel achter. Dit draagt bij aan maximale scherpte en dynamiek. Vergeleken met de 911 GT3 zijn de spoorbreedtes voor en achter vergroot. Dit zorgt voor nog meer stabiliteit. Bij dat alles heeft de GT3 RS de breedste banden van alle 911-modellen. Dit draagt bij aan het scherpe instuurgedrag en aan de zeer hoge bochtsnelheden.

Autosport – ook in het interieur

Het interieurdesign, met alcantara-elementen, van de 911 GT3 RS is gebaseerd op dat van de 911 GT3. Toch zijn er duidelijke verschillen. Zo zijn de kuipstoelen nauw verwant aan die van de carbon-stoelen van de 918 Spyder. Het Clubsport Pakket is standaard. Hierin inbegrepen zijn een rolbeugel achter de voorstoelen en de voorbereiding voor een hoofdstroomschakelaar. Ook de zespunts gordels en de brandblusser die separaat worden meegeleverd, zijn onderdeel van het Clubsport Pakket.

Ook standaard is het Sport Chrono Pakket. Naast de geïntegreerde timers omvat dit ook de Porsche Track Precision-app voor smartphones. Met deze app worden rondetijden automatisch gemeten via GPS. Daarnaast maakt de app ook andere variabelen als snelheid, laterale acceleratie, en acceleratie en afremmen in de rijrichting zichtbaar. Met de app zijn deze gegevens te delen en te vergelijken met andere rijders.

De Porsche 911 GT3 RS beleeft zijn officiële debuut op de autotentoonstelling van Genève (5-15 maart). De levering in Nederland start in mei. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.

04-P15-0157-a4-rgb
04-P15-0157-a4-rgb
07-P15-0158-a4-rgb
07-P15-0158-a4-rgb
05-P15-0151-a4-rgb
05-P15-0151-a4-rgb
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Porsche

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife

Elektrische auto’s accelereren als de beste. Zelfs de ‘simpele’ Hyundai Kona is vanuit stilstand al sneller op 100 km/h dan de meeste dure sportwagens. Je moet al een heus racemonster hebben, die vele malen meer ko...

Automotive10.08.2022

Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife

Taycan pakt record van S Plaid af
Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030

Porsche is natuurlijk een van de ‘petrolhead’ sportautomerken bij uitstek. De iconische 911, inmiddels al in zijn 58e levensjaar, is daar het meest uitgesproken voorbeeld van. Toch moeten de ‘supercar’ merken uit...

Automotive19.03.2022

Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030

Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld

Het is een bijzonder wereldrecord om op je naam te hebben: de snelste auto, maar niet op het circuit. Porsche Taycan kan zich sinds dit weekend Guinness World Record-houder noemen van de snelst ladende elektrische auto.

Automotive31.01.2022

Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld

Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking

Porsche neemt serieuze stappen in zijn plan om steeds groenere auto’s te maken. Nu heeft het tegen zijn leveranciers gezegd dat ze gebruik moeten maken van groene energie, omdat de samenwerking anders eindigt. Porsche...

Automotive08.07.2021

Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking

​Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?

Porsche gaat de Formule 1 in, zo lijkt het. De geruchten klonken alleen een beetje, maar inmiddels worden het er zoveel dat de geruchtenmolen ervan uitpuilt. Porsche zou het racewereldje weer instappen door zich aan te s...

Nieuws04.05.2021

​Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?

Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter bedacht door Porsche en Starwars

De designers van Porsche en Star Wars (Lucasfilm) willen de toekomst een beetje dichterbij brengen. Gezamenlijk hebben ze een fantasie-ruimteschip ontworpen met het DNA van beide merken. Het resultaat is de ‘Tri-Wing S...

Technology16.12.2019

Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter bedacht door Porsche en Starwars

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S

Elektrische auto's. Wie is de beste? Wie is de snelste? Vaak wordt de Tesla Model S nog als superieur gezien, het is de auto waar je aan denkt als het over elektrische auto’s gaat. Maar er komt steeds meer concurrentie...

Automotive01.11.2019

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S