Van chassis naar software – waarom de aftermarket de toekomst is van de automotive-sector

Van chassis naar software – waarom de aftermarket de toekomst is van de automotive-sector

Vorig artikel Volgend artikel

Om maar met de deur in huis te vallen: de autobranche is niet meer. Tenminste, als we het hebben over de klassieke autobranche, waarbij het gaat over het produceren van voertuigen. Door de digitale shift staat de branche namelijk op een keerpunt. Het gaat niet langer meer enkel om het maken van auto’s – in de moderne automotive-sector zijn juist connected, autonoom, shared en elektrisch (CASE) de vier belangrijkste pijlers.

Carsharing

Door de deeleconomie wordt carsharing steeds populairder. Om deze reden moeten Original Equipment Manufacturers (OEM’s) op zoek naar nieuwe manieren om omzet te genereren uit hun auto’s en bieden om die reden steeds vaker mobility services aan waar gebruikers voor betalen. Denk hierbij aan het kunnen boeken van een hotelkamer, vlucht of taxitrit vanaf het touchscreen in je auto.

Connected

Het connected maken van auto’s is hierbij slechts de eerste stap. Want connected auto’s leveren een schat aan data op die goede mobiliteitsdiensten mogelijk maken. Want wie is de eigenaar van die data, en wie mogen er gebruik van maken? Volgens Dr. Stefan Ebener, Strategy & Innovation Manager Automotive bij NetApp, toonaangevend leverancier op het gebied van innovatieve storage en datamanagement-oplossingen, trekken autofabrikanten hierbij aan het langste eind, aangezien zij eigenaar zijn van de data die de auto produceert.

Maar op lange termijn is het doel van fabrikanten om inkomsten te genereren uit de data die zij zelf verzamelen. De aftermarket wordt kortom steeds belangrijker. “Sommige OEM’s hopen met deze data veel omzet te genereren in de aftermarket-business. En dit biedt inderdaad veel potentie,” aldus Ebener.

Bijvoorbeeld op basis van een abonnementsmodel, zoals een licentie voor een navigatiesysteem met drie jaar aan cloudupdates bij aankoop van een nieuwe auto. Na deze periode moet de eigenaar van de auto het abonnement updaten, anders loopt hij tegen beperkingen aan in verkeersinformatie en realtime kaartdetails.

Mobility-as-a-Service

Een andere oplossing is het aanbieden van mobility services als Mobility-as-a-Service-model. Dit is ook de visie van ALD Automotive, wereldwijde speler in het beheer van mobiliteit. Ludwin De Backer, ICT Infrastructure Supervisor bij ALD Automotive: “Om deze visie werkelijkheid te maken, implementeerde NetApp voor ons een schaalbaar, toekomstbestendig en flexibel IT-systeem met een stabiele back-up en disaster-recovery-infrastructuur. Hiermee kunnen nieuwe initiatieven geïmplementeerd worden om Mobility-as-a-Service werkelijkheid te maken.

Autofabrikanten moeten zich ervan bewust zijn dat aftermarket-diensten sneller zullen groeien dan het gebruik van shared mobility services. Ze genereren hun inkomsten steeds minder met automotoren, het interieur of chassis, maar in plaats daarvan met elektronica, software, clouddiensten en batterijen. Om in deze sector succesvol te blijven, zijn een big data-architectuur, een engineering workspace voor een gecentraliseerde productieomgeving en een uniform datamanagementplatform dan ook essentiële voorwaarden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies