De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Om maar met de deur in huis te vallen: de autobranche is niet meer. Tenminste, als we het hebben over de klassieke autobranche, waarbij het gaat over het produceren van voertuigen. Door de digitale shift staat de branche namelijk op een keerpunt. Het gaat niet langer meer enkel om het maken van auto’s – in de moderne automotive-sector zijn juist connected, autonoom, shared en elektrisch (CASE) de vier belangrijkste pijlers.
Carsharing
Door de deeleconomie wordt carsharing steeds populairder. Om deze reden moeten Original Equipment Manufacturers (OEM’s) op zoek naar nieuwe manieren om omzet te genereren uit hun auto’s en bieden om die reden steeds vaker mobility services aan waar gebruikers voor betalen. Denk hierbij aan het kunnen boeken van een hotelkamer, vlucht of taxitrit vanaf het touchscreen in je auto.
Connected
Het connected maken van auto’s is hierbij slechts de eerste stap. Want connected auto’s leveren een schat aan data op die goede mobiliteitsdiensten mogelijk maken. Want wie is de eigenaar van die data, en wie mogen er gebruik van maken? Volgens Dr. Stefan Ebener, Strategy & Innovation Manager Automotive bij NetApp, toonaangevend leverancier op het gebied van innovatieve storage en datamanagement-oplossingen, trekken autofabrikanten hierbij aan het langste eind, aangezien zij eigenaar zijn van de data die de auto produceert.
Maar op lange termijn is het doel van fabrikanten om inkomsten te genereren uit de data die zij zelf verzamelen. De aftermarket wordt kortom steeds belangrijker. “Sommige OEM’s hopen met deze data veel omzet te genereren in de aftermarket-business. En dit biedt inderdaad veel potentie,” aldus Ebener.
Bijvoorbeeld op basis van een abonnementsmodel, zoals een licentie voor een navigatiesysteem met drie jaar aan cloudupdates bij aankoop van een nieuwe auto. Na deze periode moet de eigenaar van de auto het abonnement updaten, anders loopt hij tegen beperkingen aan in verkeersinformatie en realtime kaartdetails.
Mobility-as-a-Service
Een andere oplossing is het aanbieden van mobility services als Mobility-as-a-Service-model. Dit is ook de visie van ALD Automotive, wereldwijde speler in het beheer van mobiliteit. Ludwin De Backer, ICT Infrastructure Supervisor bij ALD Automotive: “Om deze visie werkelijkheid te maken, implementeerde NetApp voor ons een schaalbaar, toekomstbestendig en flexibel IT-systeem met een stabiele back-up en disaster-recovery-infrastructuur. Hiermee kunnen nieuwe initiatieven geïmplementeerd worden om Mobility-as-a-Service werkelijkheid te maken.”
Autofabrikanten moeten zich ervan bewust zijn dat aftermarket-diensten sneller zullen groeien dan het gebruik van shared mobility services. Ze genereren hun inkomsten steeds minder met automotoren, het interieur of chassis, maar in plaats daarvan met elektronica, software, clouddiensten en batterijen. Om in deze sector succesvol te blijven, zijn een big data-architectuur, een engineering workspace voor een gecentraliseerde productieomgeving en een uniform datamanagementplatform dan ook essentiële voorwaarden.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023
Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California
Automotive15.06.2023