Aygo X vanaf 8 euro per dag
De cijfers over verkochte aantallen van auto’s geven na twee jaar Covid-19 een heel ander beeld als die van daarvoor. Thuiswerken is een ding geworden en zal vanaf nu wel degelijk het bedrijfsleven in grote mate beïnvloeden. En dat heeft een grote impact op met name de leasemarkt. Niet ieder bedrijf zet zomaar iedereen in een leaseauto die ook nog eens een flinke bijtelling oplevert, zeker in ons landje waar de auto toch vaak de melkkoe is.
Het nieuwe alternatief heeft een naam, private lease. Nooit eerder was private lease zo populair en alles wijst erop dat dit alleen maar zal toenemen. Toyota zet de nieuwe Aygo weg voor een bedrag vanaf 249 euro in de maand hetgeen neer komt op zo’n 8 euro per dag.
Als je dit bedrag weg zet tegenover het nieuwe model en de standaarduitrusting dan hoef je echt geen kenner te zijn om te beseffen dat dit een ijzersterke propositie is in dit marktsegment. Veel voor weinig past hier niet zo omdat het in letterlijke zin nog steeds over een aanzienlijk jaarbedrag per jaar gaat. Dat je er veel voor terugkrijgt is inderdaad dan mooi meegenomen.
Aygo X veiligheid staat voorop
De Toyota Aygo X is uitgerust met een groot aantal passieve en actieve veiligheidssystemen die vanaf het instapmodel standaard aanwezig zijn. Deze omvangrijke veiligheidsuitrusting heeft vanaf nu de nieuwe overkoepelende naam Toyota T-Mate. Zo zijn o.a. een Pre-Collision System (PCS) met voertuigdetectie actief op hogere snelheden, Pedestrian Detection (voetgangersdetectie overdag en bij duisternis), Cyclist Detection (fietsersdetectie), Adaptive Cruise Control, automatisch grootlicht en verkeersbordenherkenning allemaal standaard. Net als Lane Departure Alert, Lane Trace Assist en Emergency Steering Assist.
Het is een mondvol en absoluut indrukwekkend te noemen voor dit marktsegment. Het is duidelijk een bewuste keuze van Toyota geweest om deze Aygo zo veilig mogelijk op de weg te krijgen tegen een zo’n scherp mogelijke prijs.
Wie een Aygo X gaat aanschaffen krijgt een uiterst compacte auto met een modern uiterlijk en een zeer complete uitrusting. De binnenruimte is zeldzaam en komt visueel niet overeen met de buitenmaten. Dat klinkt dubbel maar hij is echt zeldzaam ruim. Zijn introductieprijs is scherp (vanaf 15.995). Wil je net wat meer luxe tot aan een elektrisch opvouwbaar canvas cabriodak, wel heel erg leuk, moet daarvoor wel behoorlijk voor bijbetalen.
We gaan zeker nog een keer wat langer met deze nieuwe troefkaart van Toyota rijden. Een ding is echter zeker, de markt heeft er een leuke compacte nieuwkomer bij in het A-segment en dat dus voor 8 euro per dag. Hij staat inmiddels al een week bij de dealer. Ik vind het een stoere keuze.