Orange Charging: van olie naar elektriciteit

Orange Charging: van olie naar elektriciteit

Vorig artikel Volgend artikel

Orange Charging is een jong snelgroeiend bedrijf. Zij investeren in laadoplossingen voor publieke ruimtes en de zakelijke markt. Van planning tot realisatie en exploitatie. Jasper Boogert is Business Development Manager bij Orange Charging. We stellen hem wat vragen.

Foto-1
Laadpaal van Orange Charging.

Wat doen jullie precies?

,,Wij exploiteren laadstations. We zoeken goede locaties waar voldoende laadpotentie is. Daar stelt de eigenaar van de locatie een aantal parkeerplekken ter beschikking waar wij laders wegzetten. Dat kan bijvoorbeeld een vakantiepark zijn of een hotel, maar we zijn actief in veel meer sectoren. Wij doen de investeringen en het vakantiepark of hotel kan zo aan de behoefte van gasten en bezoekers voldoen.

Ons verdienmodel bestaat uit de in- en verkoop van elektra. Het is voor ons dus belangrijk dat we op locaties investeren waar voldoende wordt geladen. Maar, we zien dat partijen de laders soms liever zelf aanschaffen en zelf aan de in- en verkoop van elektra verdienen. Daardoor gaan wij ook laders verkopen. Dit kunnen de losse laders zijn maar ook turn-key opleveringen waarbij wij de installatie verzorgen.”

Jullie zijn van oorsprong ‘benzineboys’. Hoe anders is de markt van de elektriciteit?

,,Ons moederbedrijf is Sakko. We zijn opgericht in 1906 en in de jaren ’50 hebben wij de transitie van kolen naar de brandstoffen gemaakt en nu verwachten wij dat we de transitie te gaan maken van brandstoffen naar elektriciteit. We zien dat de markt voor elektriciteit erg dynamisch is."

Foto-6
Laadpaal van Orange Charging.

Moeten alle Sakko tankstations elektrische laadstations worden?

,,Over tien jaar zullen er nog steeds traditionele brandstoffen zijn. Wij denken niet dat alle tankstations zo maar geschikt zijn om ook laadstations te worden. Wij denken dat er ook op andere plekken wordt geladen. En dat je met name op je bestemmingslocatie laad. Op kantoor of thuis. Je laadt dichter bij je leefwereld. Als je naar het ziekenhuis gaat of boodschappen doet dan laad je daar even bij.”

Hoe lang zijn jullie al bezig?

,,Sakko heeft al een aantal jaar ervaring, maar in 2020 zijn we echt volle bak aan de slag gegaan met de uitrol van een netwerk met laadvoorzieningen onder de naam Orange Charging. Ik ben zelf in april 2020 gestart bij dit bedrijf. Het is een enorme groeimarkt. Er komt een nieuwe website en we breiden in zowel Nederland als België uit met het aantrekken van nieuwe mensen.”

Foto-9

Wat is het leukste aan deze markt?

,,Het leeft enorm. Het leeft zelfs nog meer dan dat ik had verwacht. Ik ben zelf erg sceptisch geweest tegenover elektrisch rijden. Tot anderhalf jaar geleden geloofde ik er niet zo in. Sinds ik mij er in ben gaan verdiepen heb ik gezien dat dit echt een markt is die nog enorm gaat groeien. Bijna alle grote autofabrikanten zetten vol in op elektrisch rijden. Ik vind het mooi om te zien dat deze markt zich zo snel ontwikkeld.”

Wat is voor 2021 de stip op de horizon?

,,Wij hebben als doelstelling om in een periode van twee jaar ca. 1.000 laadpunten te realiseren. 2021 staat in het teken van gecontroleerde groei. We gaan in ieder geval in België flink uitbreiden komend jaar.” We hebben hiervoor een samenwerking met Ecotap opgezet. Ecotap heeft de afgelopen maanden al veel laders aan ons geleverd. In 2011 is Ecotap al begonnen met de productie van laders voor elektrische fietsen en andere vormen van mobiliteit. Inmiddels is Ecotap uitgegroeid tot een van de marktleiders in verkoop van laadvoorzieningen in meer dan twintig landen. Ook internationale partijen zoals Volkswagen, BMW, McDonalds en DHL kopen grote aantallen laders bij Ecotap. We zien dat de samenwerking met Ecotap nu al zijn vruchten afwerpt.”

Floyd Aanen

Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor...