Mercedes-Benz EQC het begin van een nieuw tijdperk

Mercedes-Benz EQC het begin van een nieuw tijdperk

Vorig artikel Volgend artikel

We zijn in Oslo, de Europese ‘hoofdstad van e-mobiliteit’ en de plek die Daimler heeft uitgekozen voor de lancering van hun eerste volledig elektrisch auto, de Mercedes-Benz EQC. Het is de auto die de mindset van de autofabrikant zal doen veranderen. De intrede in een tijdperk van nieuwe auto’s welke binnen een aantal jaren volledig autonoom zullen kunnen rijden. Naast nieuwe aandrijfsystemen zijn deze auto’s uitgerust met slimme software die ervoor moet zorgen dat je vandaag al veiliger kunt autorijden. Voor Mercedes-Benz ligt de lat altijd weer wat hoger.

EQ staat voor Elektrische Intelligentie

Mercedes-Benz heeft deze nieuwe auto het EQ-label gegeven wat staat voor Elektrische Intelligentie. Een elektrisch aangedreven auto die beschikt over software voor rijden m.b.v. intelligente navigatie (welke verder gaat dan alleen van A naar B). Zo kun je de auto zelf een route automatisch laten plannen waarbij hij rekening houdt met de huidige laadstatus van de batterij, het weer, de topografie en verkeersstroom, en beschikbaarheid van oplaadstations. De routeberekening die wordt gemaakt is altijd gebaseerd op de meest praktische route met mogelijke stops voor korte laadtijden (snel laadstations krijgen altijd de voorkeur).

De routeplanning die je de Mercedes-Benz EQC zelf kunt laat bepalen reageert dynamisch op veranderingen. Je kunt sowieso al je route vooraf al laten bepalen via de ‘Mercedes me App of voor vertrek in de auto. Dankzij MBUX kun je in de EQC kun je ook gebruik maken van stembesturing. Deze wordt geactiveerd door de sleutelwoorden "Hey Mercedes". MBUX herkent en begrijpt inmiddels veel vragen en opdrachten met betrekking tot specifieke aspecten van de elektrische auto. Door gebruik te maken van deze intelligente navigatie ligt er veel minder nadruk op de ‘range’ (zie hieronder) van de auto. Immers wie elektrisch gaat rijden zal zijn rijstijl en tijd anders moeten gaan indelen. Ook zal de EQC leren van het rijgedrag van de bestuurder en steeds nauwkeuriger leren op een slimme wijze de af te leggen route te kunnen bepalen.

Mercedes_EQC-1
Mercedes_EQC-2
Mercedes_EQC-3

The key question is the range

Het zijn de persoonlijke woorden van de woordvoerder van Mercedes-Benz tijdens de introductie van de Mercedes-Benz EQC in Noorwegen. Het land waar één op twee van de nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch (of hybride) is. The range het zit in ons hoofd, net als in Nederland ‘bijtelling’.

Het lijkt iedere keer weer te gaan over de afstand die we kunnen rijden met een elektrische auto. En dat in een land waar je amper 250 km afstand hebt te overbruggen als het noordelijkste puntje naar het diepe zuiden wil rijden. The Range’ lijkt bepalend te zijn voor het succes van elektrische voertuigen en krijgt daarmee veel te veel aandacht. Juist de software zorgt ervoor dat de range geen onderwerp meer is. Maar dan moet je wel toestaan dat deze software permanent mee mag kijken met je agenda.

Elektrisch rijden is een fundamentele keuze die je ergens onderweg in je leven maakt. Schoner rijden, zuiniger, bewuster en veiliger. Aspecten die belangrijker zijn dan de laatste 50 km. Dat geldt als voorbeeld voor alle Tesla’s, de Audi e-tron en ook voor de nieuwe Mercedes-Benz EQC. Het zijn de modellen die op basis van aanschafprijs en leasetarief niet voor iedereen haalbaar zijn. Ze zijn groter, zwaarder. bieden meer luxe en beschikken in vrijwel alle gevallen over intelligente software.

Het zijn auto’s waar je een chemie mee hebt en dat fenomeen was er ook bij de eerste auto van Elon Musk. De early adopters, de geeks en zij die koste wat het kost de aandacht wilde hebben. Vandaag is dat nauwelijks anders alleen is meer keuze. En daar hoort nu ook de Mercedes-Benz EQC bij.

Mercedes_EQC-4

EQC Max Range

Mercedes-Benz EQC heeft meerdere rijmodi waaronder Comfort, Eco, Sport, Max Range en Individual. Wie zuinig wil rijden moet zeker kiezen voor Max Range. In deze stand zal de software er alles aan doen om zo zuinig mogelijk te rijden. In de standje Sport kunnen we een de acceleratie van een AMG ervaren en is de EQC gewoon heerlijk snel. En dat kost dan dus wel wat extra accucapaciteit maar de lol is er niet minder om.

Specificaties

De elektrische Mercedes EQC 400 heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 408 pk (760 Nm). Z’n sprint naar 100 km/uur mag er wezen en doet hij in 5,1 seconden. De range (daar is tie dan toch) is volgens opgave van Mercedes zomers 360 kilometer (WLTP 417 kilometer) en in de winter rond de 260 kilometer en is vooral afhankelijk de gekozen rijmodi en van de kachel.

Het lithium-ion accupakket van de EQC met een capaciteit van 80 kWh weegt ruim 650 kilogram. Het totaalgewicht van de EQC komt hierdoor op 2.495 kilogram. De batterij bestaande uit 384 cellen komt uit eigen huis en is geproduceerd door Accumotive (Daimler).

Mercedes_EQC-6
Mercedes_EQC-7

Mercedes EQC (nog) niet geschikt voor drie-fasen-laden

Het is misschien het enige minpunt wat je Mercedes mag verwijten. Als je wat verder in de rij op de markt komt met een elektrische auto dan ben je als Daimler verplicht het liefst beter, maar anders het minstens zo goed te doen als de concurrentie. Tegenvallend is dat de Mercedes EQC (nog) niet geschikt is voor het z.g. drie-fasen-laden en niet kan laden bij super chargers die 150 kW kunnen leveren. De EQC kan op dit moment maximaal 110 kW aan en dan heb je ook als je alleen bij het laadstation staat minimaal 40 minuten nodig om tot 80% lading te komen.

Mercedes-Benz-EQC-opladen

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies