Is spraaktechnologie in de auto wel zo veilig?

Is spraaktechnologie in de auto wel zo veilig?

Vorig artikel Volgend artikel

Innoverende communicatietoepassingen op basis van onder meer spraaktechnologie dreigen een negatieve impact te hebben op de verkeersveiligheid. Zo blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse Foundation for Traffic Safety en de Universiteit van Utah, die de toepassingen door honderdzestig vrijwilligers in een simulator en het reële autoverkeer lieten testen.

Opgemerkt wordt dat spraaktechnologie en infotainment de autobestuurder veel meer afleiden dan eerder werd verondersteld. Er wordt echter aan toegevoegd dat het wel mogelijk is om toepassingen met een grote graad van veiligheid op de markt te brengen.

Imperfect-Hands-Free-Systems-Causing-Potentially-Unsafe-Driver-Distractions

"Nieuwe toepassingen op basis van spraaktechnologie stellen autobestuurders onder meer in staat de radio te activeren, berichten te versturen of telefoongesprekken te voeren terwijl de ogen op de weg gefocust kunnen blijven en de handen aan het stuur, maar deze producten zijn vaak zo gevoelig of complex dat ze van de chauffeur nog meer in plaats van minder concentratie vergen," aldus onderzoeksleider David Strayer, professor aan de Universiteit van Utah.

"Bij een aantal producten diende te worden vastgesteld dat de technologieën uiteindelijk voor een grotere afleiding zorgden dan het voeren van een mobiel telefoongesprek."

Alles wat de aandacht van de chauffeur afleidt, creëert een minder goede bestuurder en kan mogelijk tot een gevaarlijke verkeerssituatie leiden, zo heeft professor Strayer laten weten. "De grootste problemen werden vastgesteld bij systemen die ondanks de duidelijke en correcte commando’s van de autobestuurder fouten blijven maken."

Bij het kiezen van een ander radiostation dienden de chauffeurs zich vaak te concentreren op de exacte formulering om de systemen aan te zetten hun commando’s te volgen. Daardoor bleek bij de autobestuurders een aanzienlijke graad van frustratie opgewekt te worden.

De resultaten van de studie stellen vragen bij de claims van de autoconstructeurs, die spraaktechnologie vaak als een veilige procedure promoten om onderweg van sociale media en connectiviteit te kunnen blijven genieten.

Verkeersdeskundigen voegen er aan toe dat autobestuurders de veiligheid van de systemen automatisch veronderstellen omdat de technologie in de wagen is ingebouwd en geen handmatige bediening behoeft.

"Autobestuurders moeten ervoor zorgen zo weinig mogelijk afgeleid te worden," merkt David Strayer nog op. "Het onderzoek heeft echter ook aangetoond dat het mogelijk is om bij het ontwikkelen van de technologieën naar een maximale veiligheid te streven."

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies