I.D. Vizzion de eerste Autonome Volkswagen komt pas na 2020

I.D. Vizzion de eerste Autonome Volkswagen komt pas na 2020

Vorig artikel Volgend artikel

De autosalon van Genève is in Europa het belangrijkste podium voor de auto-industrie. Het is de plek waar autofabrikanten naast de nieuwste modellen ook hun conceptcars voor de toekomst tonen. Volkswagen toont hier zijn elektrische I.D. Family, bestaande uit de compacte I.D., de SUV I.D. Crozz en de MPV I.D. Buzz. Voertuigen die na 2020 tot 2030 op de markt moeten gaan komen.

Het hoogtepunt van deze I.D. Family de I.D. Vizzion staat nu in Genève. De I.D. Vizzion is een autonoom rijdende premium (voor zover je daar nog bij dit soort conceptcars over kunt spreken) sedan die kan worden bediend met stemcommando’s en handgebaren. Dankzij de toepassing van natuurlijk kunstmatige intelligentie is het model in staat om te leren. Omdat de Vizzion volledig autonoom is zijn bedieningselementen, zoals een stuur en pedalen volstrekt overbodig. Je kunt je zelfs afvragen of dit soort voertuigen nog auto moeten worden genoemd. Robocar is waarschijnlijk een meer toepasbare omschrijving.

Robocars en smart devices

Maar laten we even binnenkijken in de toekomstvisie van Volkswagen want wat ons betreft mag je helemaal los in nieuwe concepten. Of alles daadwerkelijk zal worden uitgevoerd is natuurlijk de vraag maar één is zeker, leuk en innovatief is het eigenlijk altijd.

De Volkswagen I.D. Vizzion heeft open ruimte die flexibel is in te delen. Dankzij innovatieve technologie is deze Robocar eerder een ‘smart device’ op wielen geworden. Inzittenden kunnen met de auto communiceren via stemcommando’s, handgebaren en via de Microsoft HoloLens (of iets wat tegen die tijd in staat is een toegevoegde realiteit (augmented reality) over de omgeving te projecteren. Hierdoor wordt het voertuig als het ware een virtuele gastheer voor zijn passagiers. Hij kent hun voorkeuren en kan dankzij de toepassing van kunstmatige intelligentie leren en empathisch reageren.

Volkswagen denkt dat de eerste volledig autonome voertuigen (level 5) vanaf 2025 mogelijk zijn. Het gebruiken van Augmented Reality in het verkeer lijkt nog toekomstmuziek en wordt pas veel later verwacht.

db2018au00109-large

Nieuw elektrisch platform

Net als de andere modellen uit de I.D. serie staat deze Vizzion op het nieuwe elektrische platform van Volkswagen. De in ‘Baladi Orange’ uitgevoerde premium sedan is ruim 5 meter lang en wordt aangedreven door twee elektromotoren die samen 225 kW leveren (75 kW voor, 150 kW achter) en zijn gekoppeld aan een 111 kWh batterij. Daarmee moet hij in staat zijn tot een actieradius te komen van 665 kilometer. De rest van de specificaties lijken nu nog veel te fictief. Wat Volkswagen goed doet is om nieuwe waarden toe te kennen aan hun toekomstige voertuigen te weten: veiligheid, vrijheid, eenvoud en thuisvoelen.

Veiligheid

De I.D. Vizzion maakt gebruik van gezichtsherkenning om te voorkomen dat bijv. iemand anders er met de auto vandoor gaat. De opvallende HD Matrix-koplampen (bestaande uit 8.000 pixels) worden gebruikt om met andere weggebruikers te communiceren. Zo kunnen ze onder andere een zebrapad op de weg projecteren om voetgangers te laten weten dat ze over kunnen steken.

Vrijheid

Deze Robocars bieden inzittenden maximale vrijheid om andere dingen te doen. In hoeverre ook hier kunstmatige intelligentie kan worden toegepast is nog een greenfield om te ontdekken al zal het voertuig zich op basis van bestaande data altijd aanpassen aan de passagiers.

Eenvoud

Binnenin de auto zijn slechts twee traditionele knoppen aanwezig. Deze kunnen worden gebruikt om met de hand bijvoorbeeld het volume van de geluidsinstallatie aan te passen. De rest van de bediening gebeurt via stemcommando’s, handgebaren of augmented reality. Maar heel eerlijk lijken ons deze twee knoppen echt volstrekt overbodig. Met Alexa (de spraakassistent aan boord) is ook dat makkelijk te regelen “Alexa geluid zachter”.

Thuisvoelen

Inzittenden moeten zich snel vertrouwd thuisvoelen in dit soort Robocars waar geen instrumenten meer aanwezig zijn. Het interieur, van een hoog lounge-gehalte is volledig te personaliseren. Zo kun je de ramen elektrisch verduisteren en zorgt noise cancellation ervoor dat er geen hinderlijke geluiden in de cabine doordringen. Ook gebruikt deze I.D. Vizzion sensoren en de eerder genoemde HoloLens om de lichamelijke gesteldheid van de inzittenden te controleren voor meer persoonlijk comfort.

copyofdb2018au00152-large
db2018au00110-large
db2018au00112-large
db2018au00116-large

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies