Automotive07.03.2018

I.D. Vizzion de eerste Autonome Volkswagen komt pas na 2020


De autosalon van Genève is in Europa het belangrijkste podium voor de auto-industrie. Het is de plek waar autofabrikanten naast de nieuwste modellen ook hun conceptcars voor de toekomst tonen. Volkswagen toont hier zijn elektrische I.D. Family, bestaande uit de compacte I.D., de SUV I.D. Crozz en de MPV I.D. Buzz. Voertuigen die na 2020 tot 2030 op de markt moeten gaan komen.

Het hoogtepunt van deze I.D. Family de I.D. Vizzion staat nu in Genève. De I.D. Vizzion is een autonoom rijdende premium (voor zover je daar nog bij dit soort conceptcars over kunt spreken) sedan die kan worden bediend met stemcommando’s en handgebaren. Dankzij de toepassing van natuurlijk kunstmatige intelligentie is het model in staat om te leren. Omdat de Vizzion volledig autonoom is zijn bedieningselementen, zoals een stuur en pedalen volstrekt overbodig. Je kunt je zelfs afvragen of dit soort voertuigen nog auto moeten worden genoemd. Robocar is waarschijnlijk een meer toepasbare omschrijving.

Robocars en smart devices

Maar laten we even binnenkijken in de toekomstvisie van Volkswagen want wat ons betreft mag je helemaal los in nieuwe concepten. Of alles daadwerkelijk zal worden uitgevoerd is natuurlijk de vraag maar één is zeker, leuk en innovatief is het eigenlijk altijd.

De Volkswagen I.D. Vizzion heeft open ruimte die flexibel is in te delen. Dankzij innovatieve technologie is deze Robocar eerder een ‘smart device’ op wielen geworden. Inzittenden kunnen met de auto communiceren via stemcommando’s, handgebaren en via de Microsoft HoloLens (of iets wat tegen die tijd in staat is een toegevoegde realiteit (augmented reality) over de omgeving te projecteren. Hierdoor wordt het voertuig als het ware een virtuele gastheer voor zijn passagiers. Hij kent hun voorkeuren en kan dankzij de toepassing van kunstmatige intelligentie leren en empathisch reageren.

Volkswagen denkt dat de eerste volledig autonome voertuigen (level 5) vanaf 2025 mogelijk zijn. Het gebruiken van Augmented Reality in het verkeer lijkt nog toekomstmuziek en wordt pas veel later verwacht.

db2018au00109-large
db2018a9-large

Nieuw elektrisch platform

Net als de andere modellen uit de I.D. serie staat deze Vizzion op het nieuwe elektrische platform van Volkswagen. De in ‘Baladi Orange’ uitgevoerde premium sedan is ruim 5 meter lang en wordt aangedreven door twee elektromotoren die samen 225 kW leveren (75 kW voor, 150 kW achter) en zijn gekoppeld aan een 111 kWh batterij. Daarmee moet hij in staat zijn tot een actieradius te komen van 665 kilometer. De rest van de specificaties lijken nu nog veel te fictief. Wat Volkswagen goed doet is om nieuwe waarden toe te kennen aan hun toekomstige voertuigen te weten: veiligheid, vrijheid, eenvoud en thuisvoelen.

Veiligheid

De I.D. Vizzion maakt gebruik van gezichtsherkenning om te voorkomen dat bijv. iemand anders er met de auto vandoor gaat. De opvallende HD Matrix-koplampen (bestaande uit 8.000 pixels) worden gebruikt om met andere weggebruikers te communiceren. Zo kunnen ze onder andere een zebrapad op de weg projecteren om voetgangers te laten weten dat ze over kunnen steken.

Vrijheid

Deze Robocars bieden inzittenden maximale vrijheid om andere dingen te doen. In hoeverre ook hier kunstmatige intelligentie kan worden toegepast is nog een greenfield om te ontdekken al zal het voertuig zich op basis van bestaande data altijd aanpassen aan de passagiers.

Eenvoud

Binnenin de auto zijn slechts twee traditionele knoppen aanwezig. Deze kunnen worden gebruikt om met de hand bijvoorbeeld het volume van de geluidsinstallatie aan te passen. De rest van de bediening gebeurt via stemcommando’s, handgebaren of augmented reality. Maar heel eerlijk lijken ons deze twee knoppen echt volstrekt overbodig. Met Alexa (de spraakassistent aan boord) is ook dat makkelijk te regelen “Alexa geluid zachter”.

Thuisvoelen

Inzittenden moeten zich snel vertrouwd thuisvoelen in dit soort Robocars waar geen instrumenten meer aanwezig zijn. Het interieur, van een hoog lounge-gehalte is volledig te personaliseren. Zo kun je de ramen elektrisch verduisteren en zorgt noise cancellation ervoor dat er geen hinderlijke geluiden in de cabine doordringen. Ook gebruikt deze I.D. Vizzion sensoren en de eerder genoemde HoloLens om de lichamelijke gesteldheid van de inzittenden te controleren voor meer persoonlijk comfort.

copyofdb2018au00152-large
copyofdb2018a2-large
db2018au00110-large
db2018a0-large
db2018au00112-large
db2018a2-large
db2018au00116-large
db2018a6-large
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Volkswagen

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Volkswagen maakte meer dan 75 jaar geleden de eerste uitvoering van haar welbekende busje. De T1, T2 en al diens opvolgers – inclusief de camper-uitvoeringen - waren, zijn en blijven ongekend populair onder hippies, su...

Automotive17.10.2023

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]

UPDATE (7-9, 12u00): De oorspronkelijke berichtgeving, dat gisteren in diverse media verscheen, wordt door de CEO, Thomas Schäfer op zijn eigen LinkedIn kanaal weerlegd. "Ondanks onnauwkeurige berichten in sommige med...

Automotive06.09.2023

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Het is eigenlijk geen nieuws meer dat we in het verkeer uiteindelijk steeds meer zelfrijdende auto’s en vrachtwagens gaan tegenkomen. De grootste struikelblokken zijn het aanpassen van de wegenverkeerswetten, de aanspr...

Automotive09.01.2024

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond Phoenix
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Het gaat er ooit toch echt aankomen, volledig zelfrijdende auto’s in steden en op snelwegen. Tesla roept, bij monde van opperbaas Elon Musk, al jaren dat de EV’s van het bedrijf er in principe al klaar voor zijn. En...

Automotive27.12.2023

Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen worden
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

General Motors haalt al zijn zelfrijdende auto’s van de weg. Ze hebben zo vaak ongelukken dat het niet langer verantwoord is om ze de weg op te sturen. Diverse initiatieven van andere bedrijven rondom zelfrijdende taxi...

Automotive16.11.2023

Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

Hier in Nederland, en veel andere landen ter wereld, duurt het nog wel even voordat zelfrijdende auto’s ook echt de weg op mogen. Er wordt her en der wel al mee getest, maar de wetgeving is nog lang niet zover, in tege...

Automotive25.09.2023

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn