Automotive29.08.2018

Het gaat helemaal niet zo goed met Waymo’s zelfrijdende auto’s


Veel technische problemen

Google’s Waymo werd tot nu toe hoog gehouden als een voorbeeld van hoe goed het met de zelfrijdende autotechnieken gaat. Maar nu blijkt uit informatie die The Information van anonieme medewerkers van het bedrijf heeft gekregen dat er achter de schermen heel veel problemen zijn.

Vooral niet linksaf slaan

Voorop staat daarbij de technologie achter de auto’s. De Chrysler Pacifica’s waar Waymo mee rijdt hebben bijvoorbeeld moeite met het nemen van bochten, om maar iets heel basaals te noemen. Vooral links afslaan is een probleem, want de voertuigen lijken maar niet goed te kunnen zien wat er aan die kant gebeurt.

Dat is gevaarlijk, want volgens de berichten slaan de auto’s ook wel eens linksaf als dat eigenlijk helemaal niet kan. Invoegen op de snelweg is voor de gefrustreerde chauffeurs die meerijden vaak billen knijpen, want de auto’s doen dat ook als er eigenlijk maar héél weinig ruimte voor is. De problemen blijven niet beperkt tot de linkerkant, trouwens: ook rechts afslaan levert problemen op. Voorrangsregels in het algemeen zijn een crime en dat betekent dat de chauffeurs vrij vaak de controle over moeten nemen.

Te correct voor de realiteit

Daarnaast zijn er bepaalde andere situaties waar de auto’s niet mee kunnen omgaan. Verkeerslichten die de flow van het verkeer naar de snelweg toe beperken zijn blijkbaar een raadsel voor de zelfrijdende auto’s. Dat heeft er ook mee te maken dat de auto’s extreem gecontroleerd rijgedrag vertonen en zich dus 100 procent aan alle geldende verkeersregels houden. Dat probleem steekt ook de kop op bij stopborden, want de auto’s wachten braaf de verplichte 3 seconden, of dat nu nodig is of niet.

De auto’s rijden voornamelijk in Phoenix, Arizona rond, deels omdat het daar vrij rustig op de weg is. Het grootste gedeelte van de zelfrijdende auto’s heeft nog een menselijke oppas, maar er zijn ook al restricties ingebouwd. Zo mag een auto niet naar links afslaan als de maximum snelheid op de weg waar de auto heen wil boven een bepaald niveau zit.

“Alle mensen verbieden auto te rijden”

Het schiet dus nog veel minder goed op dan de zelfrijdende auto-bedrijven ons willen doen geloven. Volgens insiders zijn de vorderingen tot nu toe ‘nog niet ver voorbij de startlijn’ en gaat het vooral om hele kleine stapjes die gemaakt worden. Dat betekent dat de droom van zelfrijdende auto’s best nog een tijdje in onze hoofden zal moeten blijven. De beste manier om het proces te versnellen? Alle menselijke bestuurders verbieden om nog te rijden, zo zeggen de techneuten van Waymo. Maar ja, dat is ook geen optie. Nog even wachten dus.

[Afbeeldingen © Waymo]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Groot robotaxibedrijf Cruise stopt ermee

GM houdt zijn afdeling autonoom rijden wel, maar verschuift de focus naar persoonlijke bolides in plaats van autonome taxi’s. 

Automotive12.12.2024

Groot robotaxibedrijf Cruise stopt ermee

Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch

Cybercab is een zelfrijdende taxi die moet gaan concurreren met onder andere Uber, maar ook het openbaar vervoer. 

Automotive11.10.2024

Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Tesla staat op het punt om zijn Cybercab te onthullen in de studio’s van Warner Bros. De robotaxi zou in oktober worden onthuld na enige vertraging.

Automotive24.09.2024

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Robottaxi's blijken vrij capabel: robottaxi’s zouden 73 procent minder ongelukken veroorzaken dan auto’s met menselijke chauffeur.

Automotive11.09.2024

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Zelfrijdende taxi's doen het best goed in San Francisco, maar wat deze bolides in hun vrije tijd doen maakt sommige inwoners van de stad helemaal gek.

Automotive19.08.2024

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Tesla lijkt het met zijn Robotaxi niet vlekkeloos te vergaan: de geplande aankondiging van de vloot wordt verplaatst.

Automotive12.07.2024

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Er zijn dan minder ongelukken en je komt sneller op je bestemming aan met een zelfrijdende auto. Klopt dat?

Automotive20.06.2024

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Een race zoals de Formule 1, maar dan iets langzamer, iets minder auto's en zonder coureurs. Hoe? De zelfrijdende race-auto's uit de A2RL.

Automotive29.04.2024

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd