Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In 2015 schreven we al over “Car-sharing; de toekomst?“. Toen al was er sprake van de alsmaar groeiende populariteit van car-sharing platformen. Ruim 5 jaar later zijn er in Nederland (eind 2020) zo’n 730.000 Nederlanders die gebruik maken van een deelauto. Waarbij de verwachting is dat er in de komende vijf jaar maximaal 1 miljoen potentiële gebruikers bij kunnen komen.
Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat 11% van de ondervraagden van plan is deelauto’s te gaan gebruiken, waarvan 69% aangeeft dit binnen vijf jaar te willen doen. De intentie om gebruik te maken van de deelauto ligt bij Nederlanders die geen auto bezitten hoger (22%) dan bij Nederlanders met een eigen auto (9%). Daarnaast tonen aanhangers van progressieve partijen als GroenLinks en SP meer interesse in het gebruik van deelauto’s dan Nederlanders die rechts conservatief stemmen.
Erg tevreden over deelauto
Gebruikers zijn in het algemeen erg tevreden over deelauto’s. Grote aanbieders worden beoordeeld met een rapportcijfer tussen de 7,3 en 8,1. Dit en meer blijkt uit de Smart Car Monitor. Nederlanders beoordelen het gebruik van een deelauto met hoge rapportcijfers. Van vijf grote aanbieders van deelauto’s krijgt MyWheels met een 8,1 de beste beoordeling. Gebruikers geven aan dat deze aanbieder relatief goedkoop is en goede service biedt. Aanbieders Greenwheels (7,7), SnappCar (7,6), ConnectCar (7,6) en Stapp.in (7,3) worden na MyWheels het beste beoordeeld.
Minder gedoe grootste motivatie
Voor een kwart van de Nederlanders is vermindering van het gedoe een belangrijke reden om gebruik te maken van een deelauto. Zo hoef je je bij een deelauto niet druk te maken over onderhoud of keuringen en hoef je de auto ook niet zelf schoon te maken. 24% ziet de positieve impact op het milieu en 23% zou een deelauto gebruiken vanwege de kostenbesparing. Jongeren en hoogopgeleiden zien vaker redenen voor het gebruik van deelauto’s dan 35- plussers en laagopgeleiden.
Maak jij wel een gebruik van een deelauto? En waarom juist wel of niet?
[Fotocredits – Maridav © Adobe Stock]
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkVerder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024