Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het Audi A7 piloted driving studiemodel heeft onlangs een 900 kilometer lange trip van Silicon Valley (Californië) naar Las Vegas (Nevada) volledig autonoom afgelegd.
Hiermee laat het merk zien dat het tijdperk van zelfstandig rijdende auto’s echt voor de deur staat! En dat de huidige technologie vrijwel klaar is voor serieproductie. De autonoom rijdende A7 conceptauto is de komende dagen op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas te zien.
Wisselen van rijbaan en inhalen
Bij snelheden tussen 0 en 110 km/u kan het Audi A7-studiemodel volledig autonoom rijden. Hij is in staat van rijbaan te wisselen en inhaalacties in te zetten en kan daarbij ook zelfstandig accelereren en afremmen. Bij het wisselen van rijbaan wordt de snelheid automatisch aangepast aan de voertuigen in de directe omgeving. Als snelheid en afstand veilig genoeg zijn, dan pas wordt de manoeuvre voltooid.
Manual control
Bij wat meer complexe verkeerssituaties, bijvoorbeeld in en rondom drukke steden, wordt de bestuurder tijdig verzocht zelf de controle over te nemen. Indien de bestuurder niet reageert op de visuele en akoestische signalen die daartoe aanzetten zal de alarmverlichting aangaan en stopt de auto automatisch op een veilige plek.
Sensortechnologie
De autonoom rijdende A7 maakt gebruik van (radar)sensoren die zo goed als klaar zijn voor serieproductie. Er zijn langeafstand-radarsensoren voor de adaptieve cruise control (ACC) en Audi Side Assist. Vóór en achter bevinden zich de radarsensoren voor de middellange afstand. Deze zijn ook naar links en rechts gericht en zorgen zo voor een 360-graden overzicht.
En dan zijn er de laserscanners in de grille en in de achterbumper. Deze ‘herkennen’ statische en bewegende objecten bij autonoom rijden. Een hoge-resolutie 3D-videocamera verzorgt een breedbeeldzicht van het gebied voor de auto. Vier kleinere camera’s (voor en achter) zorgen voor een meer gedetailleerde blik. Als basisoriëntatie wordt er gebruik gemaakt van navigatiedata.
Next Chapter
Onder het motto ‘Next Chapter’ presenteert Audi Audi zich op de CES in Las Vegas. Hierbij ligt de focus van de autofabrikant op de ‘connected car’ met zijn omgeving, en op autonoom rijden.
Verder lezen over Audi
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022
Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy
Automotive26.08.2022
Audi gaat meedoen aan de Formule 1
Pas vanaf 2026 en in eerste instantie als motorleverancierVerder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023
Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California
Automotive15.06.2023