Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Met ingang van deze decembermaand begint Maserati officieel aan het honderdste jaar in zijn bestaan. Het Italiaanse automerk doet dit op een moment dat het goed gaat met het bedrijf. Met meer dan 23.000 orders wereldwijd is dit een topjaar. Maserati behoort tot de snelst groeiende merken in de VS en is inmiddels in bijna 70 landen in de wereld aanwezig, waaronder China, Maserati’s op een na grootste markt.
Op een nog jonge leeftijd van 100 jaar heeft Maserati slechts enkele dagen geleden tijdens de Los Angeles Auto Show een nieuwe ‘look’ voor het merk gepresenteerd. Deze is geïnspireerd op ‘The Opposite of Ordinary’ filosofie, een eerbetoon aan de eerste 100 jaar uit de geschiedenis van het merk en een richtlijn voor de volgende 100 jaar.
Maserati presenteert nu met gepaste trots het Centennial-logo. De wereldberoemde drietand was ooit geïnspireerd op Italiaanse beeldhouwwerken. Dus leek het gepast een nieuw beeldmerk te vormen om de eerste 100 jaar als gepassioneerd automerk kracht bij te zetten.
Het Maserati Centennial-embleem oogt als een medaillon en fungeert als een gegoten symbool van het erfgoed in de racerij. Maar wat nog belangrijker is: het staat voor iets dat bij geen enkel ander merk in het luxe segment gevonden wordt. Waarmee het embleem de basis van het bestaan van Maserati symboliseert: dat het merk ook de komende 100 jaar ‘The Absolute Opposite of Ordinary’ blijft.
Maserati werd op 1 december 1914 opgericht in Bologna (Italië) en nam op 14 december 1914 officieel een aanvang met zijn activiteiten. Aan de basis van het bedrijf stonden destijds Alfieri Maserati en zijn twee broers, Ettore en Ernesto. Alle drie hadden ze een voorliefde voor techniek en snelheid. Hoewel ze bij alle technische en commerciële aspecten van hun nieuwe onderneming betrokken waren, zaten ze allen op een moment achter het stuurwiel van hun raceauto’s in de gouden dagen van de racerij. Een vierde broer, Bindo, voegde zich bij de onderneming toen Alfieri in 1932 overleed. Mario, een vijfde broer, was degene die het beroemde Maserati-embleem ontwierp, waarvoor hij inspiratie opdeed bij de Neptunus-fontein in het centrum van Bologna.
Maserati produceerde zijn eerste auto in 1926 – een racewagen met de naam Tipo 26. De auto debuteerde met een overwinning in de 1926-editie van de Targa Florio, de eerste in een eindeloze zegereeks waaronder twee victories in de Indianapolis 500, 9 zeges in de Formule 1 en de WK-titel in het F1 Wereldkampioenschap in 1957. In 1947 verbaasde Maserati de wereld met zijn eerste personenauto, de A6 grand tourer. En in 1963 introduceerde het merk de eerste-generatie Quattroporte, een type auto dat eenvoudigweg nog niet bestond – waarmee ’s werelds allereerste luxueuze sportsedan geboren was.
Wat de productreeks betreft kon het Centennial-jaar niet op een beter moment beginnen, met modellen als de compleet nieuwe Quattroporte en Ghibli, die beide geïnspireerd zijn op een lange traditie van succesvolle auto’s die een nieuwe invulling hebben gegeven aan het begrip ‘Italiaanse sportwagen’, op het gebied van styling, prestaties, comfort en elegantie. En die nu stormenderhand de wereld veroveren.
Maserati plant een lange reeks van activiteiten om de eerste 100 jaar uit zijn geschiedenis te vieren, met evenementen in alle belangrijke Maserati-markten wereldwijd. Het hoogtepunt wordt de officiële ‘Maserati gathering’, van 19 t/m 21 september 2014 in Modena. Naar verwachting zullen zo’n 250 Maserati-modellen uit alle windstreken zich in Modena verzamelen. Het driedaagse programma omvat ondermeer tochten over mooie Italiaanse wegen die een rol van betekenis speelden in Maserati’s geschiedenis, en diverse rijsessies op het circuit. Een compleet en gedetailleerd programma van het evenement wordt later bekendgemaakt.
In de tweede helft van 2014 vormt Modena het toneel voor een indrukwekkende tentoonstelling van een aantal van de meeste spraakmakende modellen uit de historie van Maserati. Het Museo Casa Enzo Ferrari herbergt dan een speciale expositie van vele iconische Maserati-modellen, zowel personenauto’s als racewagens, die bij elkaar worden gebracht omdat ze zo’n speciale rol in de geschiedenis van het merk met de drietand hebben gespeeld.
Het eerste tastbare teken van de viering van Maserati’s 100-jarige bestaan is het officiële Centennial-boek, dat in de eerste week van december wordt uitgegeven en dat op vrijdag 6 december officieel wordt gepresenteerd in de showroom van het hoofdkantoor van Maserati in Modena. ‘Maserati – A Century of History’ is geschreven door vier zeer bekwame auteurs en belicht de geschiedenis van Maserati aan de hand van drie centrale thema’s: de geschiedenis van de onderneming, de modelserie en autosport.
Een speciale Maserati Centennial website houdt vrienden, fans, klanten en verzamelaars van het merk geïnformeerd over alle activiteiten in het kader van 100 jaar Maserati. Vanaf vandaag is de website ‘live’.
Gaandeweg de Centennial-vieringen zal ook aan www.maserati.com een speciale sectie worden toegevoegd. Deze sectie zal uitgebreide achtergronden verschaffen over het legendarische merk Maserati, van de oprichting in 1914 tot aan de dag van vandaag, terwijl #Maserati100 de officiële hashtag is om op de hoogte te blijven van al het Centennial-nieuws en alle evenementen en achtergronden. Via deze link kunnen bezoekers meer informatie opdoen over de geschiedenis van Maserati middels een pakkende reis langs onvergetelijke auto’s, beroemde namen, een tijdlijn met de belangrijkste evenementen, de grootste projecten, de innovaties en de vele successen in de autosport. De content wordt verder uitgebreid met downloadbare materialen en bezoekers kunnen zelfs een stem uitbrengen op hun beste Maserati ooit.
En daar stopt het niet: tijdens de 13 maanden lange reis – van december 2013 tot en met december 2014 – wordt Maserati100.com regelmatig geüpdatet met nieuwe informatie, evenementen, downloadbare materialen en een sectie waar bezoekers zelf content kunnen uploaden gerelateerd aan de evenementen die wereldwijd worden georganiseerd in het licht van Maserati’s Centennial. Al wat consumenten hoeven te doen om updates te ontvangen en Maserati’s geschiedenis te herleven is zich inschrijven voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Het Centennial-jaar van Maserati wordt officieel afgesloten op zondag 14 december 2014 met een speciaal evenement.